The Hobbit, filmen gav mersmak!

 

Filmen utspelar sig kring tiden före händelserna i filmtrilogin Sagan om Ringen, Bilbo är ännu en ung spoling, ungefär i undertecknads ålder, alltså 50 +. En kväll får han oväntat besök, Gandalf, och tretton dvärgar. Vi har stiftat bekantskap med dessa dvärgars förlorade civilisation och elddraken Smaug, inledningsvis, och äventyret börjar med att de tretton tömmer Bilbos skafferi.

Därefter växer filmen och äventyret till min förväntade nivå och därutöver, när Gollum inträder i berättelsen. Den första delen av trilogin ”The Hobbit” gav mersmak, det blir lite trist att behöva vänta på de kommande två filmerna och någon detaljerad recension vill jag inte avge förrän jag sett dem alla. Men jag drömmer redan om en framtida filmhelg, laddad med båda trilogierna (sex filmer i följd), en liter fin whiskey, bra tobak och en välvårdad pipa…och lite god mat därtill.

Även om vandringen med strider mot orcher, vättar och troll längs med vägen inte blir spännande, så lyckas Peter Jackson fylla ut vandringen mot Ensamma Berget och Smaug över förväntan.

Däremot är jag inte direkt imponerad av 3D-tekniken, den stör mig mest (och ”glasögonen” jag fick var skitiga!), även om jag hukade mig vid ett par tillfällen…se upp för de brinnande kottarna!

Det är i Gollums ansiktsdrag som 3D-tekniken görs verklig rättvisa. Det rörande och samtidigt motbjudande i hans tragiska karaktär har aldrig varit mer tydlig och när han tävlar med Bilbo i att lösa gåtor och gråter över sin saknade ”älskling”, då lyfter ”The Hobbit” till ett verkligt konstverk.

När jag i filmens slutscen ser in i Smaugs öga, då vrålar min själ efter mer…och jag lär se denna film rätt många gånger. Se den du också!

 

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till The Hobbit, filmen gav mersmak!

  1. Lars skriver:

    Underbar film! Måste se den fler gånger.

  2. arrami54 skriver:

    Håller med. Har sett trilogin ”Sagan om Ringen” ett antal gånger, läst den än fler…och ”The Hobbit” lär jag se om!

Kommentarsfältet är stängt.