Herman och nynazisterna.

 

Såg rubriken i DN om hur: ”Herman Lindqvist medverkade på extremistsajt”. Läste DN:s artikel och läste runt lite på den extrema nynazistiska sajten och reagerade negativt på mycket. Tycker det var totalt omdömeslöst av Herman att låta sig intervjuas av den nynazistiska och extremnationalistiska nättidningen nationell.nu.

Men var och en väljer fritt, både vänner och samtalspartner, konsekvenserna av valen vi gör, får vi också alla leva med. Vilka Herman medvetet väljer att tala med och inte, är det ingen större tvekan om!

Till höger om intervjun hade nazisajten en fråga man fick rösta kring, svarsalternativen är Ja, Nej och Kanske, frågan lyder: ”Tror du mångkulturen kommer leda till ett etniskt inbördeskrig i Sverige?”

Frågeställningen fick mig omedelbart att associera till begreppet ”etnisk rensning” och jag undrar, är det detta sajtens upphovsmän eftersträvar? Det finns gott om rubriker på sajten som styrker min misstanke, ett exempel är denna: ”Svenskarna slår tillbaka: Satte eld på flyktingboende”.

…orden ”Svenskarna slår tillbaka” avslöjar den grundläggande viljan och drömmen sajtens upphovsmän har, nämligen ett ”etniskt” rent Sverige.

Det blir än mer tydligt att Herman helt tappat omdömet!

Vi har sett de vidriga exempel på etnisk rensning som extremnationalister och rasister orsakat tidigare, inte minst i Europa och jag läste sajten nationell.nu med en obehaglig rysning i ryggraden. Ni minns bilderna från den ”etniska rensningens” massgravar?:

Den ”etniska rensningen” under andra världskriget får vi aldrig glömma…

Förutsätter att svensk säkerhetspolis har gruppen bakom sajten under noggrann uppsikt, politiskt är de exakt samma andas barn som t.ex. den norska massmördaren och nationalisten Breivik.

Begreppet ”etnicitet” är ganska flummigt, för att inte säga dumt och säger ingenting om mänskliga egenskaper, vi är alla människor med samma grundläggande behov. En ”etnisk” svensk är inte mer människa, eller en bättre människa och har inga gemensamma egenskaper som särskiljer dem från andra. Språket är bara ett av många verktyg för kommunikation och i princip alla svenskar lär sig andra språk för att öka sin kommunikativa förmåga. Det finns inte heller någon ”etnisk” svensk kultur, kultur är alltid i grunden en blandning, en mix av intryck från en mängd kulturer.

Petter Larsson (Aftonbladet) formulerar problemet med intervjun:

Problemet är inte att han (Herman Lindqvist) hasplar ur sig nån dumhet – som att stormaktstiden var ”ett imponerande kraftprov”. Utan att han gör det i ett rasistiskt och djupt antisemitiskt propagandablad, vars verksamhet han därigenom legitimerar.

För att inga missförstånd ska uppstå: en nätsajt får naturligtvis intervjua vem de vill och Lindqvist får uttala sig i vilket medium han önskar. Det är omdömet det handlar om. Att Lindqvist gjort karriär som lagom reaktionär underhållare är en sak. Det är förhållandevis harmlöst, eftersom få tar honom på något större allvar.

Men att han nu av fri vilja förvandlar sig till ett slags omslagspojke för den organiserade fascismen är betydligt värre.”

Personligen skulle jag vilja läsa Hermans definition på vad han menar när han hävdar: ” – Självklart finns det etniska svenskar!” Tror det skulle bli en intressant och roande läsning för alla som vuxit långt förbi stadiet icke rumsrena valpar som hysteriskt viftar med den svenska flaggan och drömmer om etniskt fornstora dagar.

 

Trist att inte denna unkna nationalism är lika stendöd som ”krigarkonungen”.

”Nyligen genererade en intervju på extremistsajten Nationell.nu också skriverier i tidningarna, något som för Herman Lindqvists blick att mörkna för ett ögonblick där vi sitter i det vackra styrelserummet uppe på Bonniers.

– Mitt största fel är att jag är väldigt spontan och att jag stundom har dåligt omdöme. Om det här sammanfaller så blir det rena självmordsbombeffekten.

Men visste du verkligen inte vilka du talade med?

– Jag var i Finland när de ringde och väldigt upptagen med mitt jobb. Jag hade ingen aning om vad det var för sajt. Jag fick historiska frågor som jag svarade på. Men jag borde förstås ha tagit reda på vem jag talade med.”

…ja, Herman, det borde du ha gjort!

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Herman och nynazisterna.

  1. KV skriver:

    Han har varit ute och fiskat i de vattnen länge nu http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article12115848.ab?partner=wwwredirect
    även om gränsen nu är definivt överskriden.
    Men när jag följde länken till nationalistblaskan baxnade jag över den unkna retoriken som borde ha gått i graven med Hitler.
    Vi är alla genetiska blandprodukter ( ursprungligen afrikaner med samma stammoder ) och det är också det som ligger bakom vår framgång som art eftersom det ständigt förstärkt vår överlevnadsmöjligheter.

  2. arrami54 skriver:

    Tack för länken, har inte läst hans ”krönikor” förr…men inser nu att han vurmar samma nationalism som SD m.fl. Trist att han inte ser farorna med en alltför stark nationalism, visst det finns ofarliga nationalistiska toner, men de är få jämfört med de farliga…han är historiker men har ändå inte förstått nationalismens mörka historia?
    Delar din syn helt!

  3. KV skriver:

    Lite vidare googling ledde till den här länken där han visar vilka slutsatser han dragit av historien.
    http:xxxxxxxxxxx
    Främlingsfientlighet är enligt honom en naturlig följd av invandringspolitiken och där har vi Sd:s ( och deras utrikiska motsvarigheters ) koncept i ett nötskal.
    Och det tankegodset är vad som influerade den instabile Breivik och vad som triggade honom till att begå sina, som en tidigare kommentator här och säkerligen han själv i sitt hopkok till manifest formulerade det som, ”nationella nödvärnsåtgärder”.
    Har inte ägnat journalisten Lindkvists historiska verk någon djupare läsning då en snabb skumning av någon av de första gav intrycket att de bestod av en samling putslustiga kåserier utan analyser eller vidare orsakssammanhang.
    Törhända jag är orättvis nu!

  4. KV skriver:

    Upptäckte precis. till min förfäran, att länken leder till vad som verkar vara ytterligare en nazisite. Så för allt smör i Småland, radera den!!
    Tyckte att den avslöjade var Lindkvist hade sina sympatier redan 99 och hade därför för bråttom att länka. Till skillnad ifrån bloggskribenten anser jag att motdebattören drog ner brallorna på Lindkvist.
    Men det var inte min mening att besudla din blogg med främlingsfientliga länkar; jag slarvade med kollen, riktigt amatörmässigt på nätet.
    Usch, jag skäms.

  5. arrami54 skriver:

    Främlingsfientlighet är nog mest en naturlig följd av rädsla inför det främmande, okunnighet och mentala brister förstärker sedan rädslan…som yttrar sig i ”nationella nödvärnsåtgärder”.
    Tycker inte du är orättvis mot Herman. 😉

  6. arrami54 skriver:

    Länken är raderad, men ta det lugnt skäms inte, jag är mest tacksam för att jag fick möjligheten att läsa den och se att Herman ”simmat i dylikt grumligt vatten” tidigare. 😉

  7. Svante skriver:

    Det är inte förvånande att de nuvarande makthavarna är rädda för vad, som döljs på nätet, och vill få kontroll över det. Man behöver inte fiska djupt i grumligt vatten, det räcker med att skumma på ytan för att hitta oegentligheter.
    Svante

  8. arrami54 skriver:

    …jo, nätet innehåller också ”mentala fjärsingar”, giftiga och otrevliga. 😉

    Men rädda för dem, nej det skall vi inte vara, vi vet var de finns och väl uppkomna till ytan spricker de oftast!

Kommentarsfältet är stängt.