Trist att läsa varghatar-slöddrets retorik.

 

”Om det inte fanns en stor förståelse för illegal jakt på varg generellt inom jägarkåren, så skulle sånt slödder som “ortsbo” ha blivit kastat ut från mötet i Skeer.

En ortsbo som tyckte att det här med gift var en bra idé fick applåder.
”Jag vill varken ha björn eller varg i skogen.
STG, skjut tig och gräv, ska vi tillämpa.
Blanda vargmossa med kött så är det färdigt med vargen, sa han, tydligen till mångas förtjusning.”

Numera visar man mycket stor förståelse för illegal jakt på varg och gränsen för vad man accepterar av andra perversiteter har successivt sänkts.
Folkaktionen Ny Rovdjurspolitik ansåg man inom Jägareförbundet tidigare vare en extremistgrupp, men detta slödder är numera inne i värmen.
Anhängare till Naturdemokraterna, partiet som värvade anhängare på mötet, och även en med anknytning till styrelsen för samma parti, tycker att bilder på ren djurplågeri i det närmaste är en kul grej.”

…se bilderna och läs här! (Citerar samma källa ovan).

Den enda trösten man har när man läser om varghatarnas retorik och kriminalitet är insikten om att det stora flertalet är äldre ”gubbar” som snart vandrar in i evigheten med sitt 1800-tals tänkande. Desto fortare detta händer, desto bättre! En av Indiens delstater har kanske modellen?

 

Vargen är vackrast vild och levande. Givetvis skall vi ha en livskraftig vargstam i Sverige.

 

 

Det här inlägget postades i Vargdebatten:. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Trist att läsa varghatar-slöddrets retorik.

  1. imsy skriver:

    Jag var nyligen i Riala och hade hoppats få se någon varg. Men där gick bara mängder av får och betade i godan ro.

  2. vargkramaren skriver:

    Det är väldigt svårt att förstå detta hat mot ett djur, men en grund kan vara avundsjuka…. Vargen är smart, vacker och en naturligt duktig jägare. Dessutom är ju hatet nedärvt från generation till generation och därför är jag rädd att även om dom gamla varghatarna snart dör ut så har dom redan ”smittat” dom yngre med sina åsikter. Tragiskt med såna här människor som har såna ideer till hur man bäst dödar och utrotar en djurart, men inte kan använda sina ideer/fantasier till vettigare saker.

  3. arrami54 skriver:

    Vargar är extremt skygga för människor och svåra att få syn på…men jag hoppas du får se en. Kanske nästa gång?

  4. arrami54 skriver:

    …kan bara hålla med dig.
    Tyvärr har nog ”gubbarna” smittat en del yngre med sitt varghat, men kunskapen segrar alltid till slut och vargen är inte farlig för människor. Hatet handlar, som du skriver, om avundsjuka och konkurrenstänkande…vargen tar de bytesdjur de mänskliga jägarna vill ha för sig själva, som t.ex. 8-10% av älgstammen.

  5. Svante skriver:

    Jag hade besök av en bybo förra lördagen, som berättade att han var Nazist, och visade en ring han bar, som hade tillhört någon av Hitlers officerare, och i samma veva berättade han att Vargen var något han hatade, han är nu 46 år gammal. Jag får väl tacka högre makter för att jag inte är våldsbenägen. Jag deklarerade min åsikt för honom om Varg, och natur Han har besökt mig en gång tidigare, och blev kvar tills det var mörkt ute innan han skulle gå hem jag märkte att han var rädd att gå hem c:a 500 m, så jag sa att nu tar jag en promenad med hunden hem till dig, och så blev det jag följde honom hem, och väl hemma hos honom säger han hur ska du komma hem, jag gick ju samma sträcka flera gånger om dagen, så jag svarade att det är väl bara att gå tillbaka. Han uttryckte då sin ängslan över Varg, och Björn, som finns överallt. Samma man bor fortfarande hemma hos mamma.
    Svante

  6. arrami54 skriver:

    …jo, ängslan/rädsla föder hatet! De som spelar ”tuffa” är ofta de räddaste…och han är säkert nazist av exakt samma orsak. Han är livrädd för allt som upplevs som främmande! 😉

  7. Svante skriver:

    Jag berättade om besöket, och dess innehåll för en annan granne, och fick svaret, jasså han är Nazist i år, förra året var han Jehovas vittne.
    Svante

  8. arrami54 skriver:

    …en ambivalent herre med andra ord, som inte riktigt vet vad han står eller går? 😉

  9. Svante skriver:

    Samma granne berättade denna lilla historia i samma veva. Hans mamma var ute i skogen ensam, och plockade lingon, och hon hade plockat så mycket att hon inte orkade bära hem allt själv, så hon ringer sonen, och ber honom komma, och hjälpa till att få hem bären. När han kommer har han en kompis med sig, och Älgstudsaren på axeln. Skogen måste vara skitfarlig.
    Svante

  10. arrami54 skriver:

    …ler och tackar för dina historier från den farliga skogen. 😉

  11. Ping: Vargjakten avslutad! | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.