Positivt för Saab och Trollhättan.

 

Lite grön passion inom framtidens bilindustri låter lovande:

”– Jag kom till Sverige för 23 år sedan. Den första dagen jag var i Sverige så noterade jag hur rent landet var. Det var en stark kontrast till det Kina jag kom från. I min hemstad fanns mycket industri men allt byggde på miljöförstörelse, säger Kai Johan Jiang.

Min passion för grön energi och hållbarhet har lett mig till att stå här i dag och det som kommer att leda utvecklingen framåt i bilindustrin är att gå över till grön el, säger han.”

Världen behöver verkligen mer av grön passion och klokt tänkande, så man kan bara önska National Electric Vehicle Sweden (Nevs) …lycka till!

 

Att vi behöver förändra vårt konsumtionsmönster, satsa på gröna alternativ, kollektivtrafik, hållbarhet och förändra vår livsstil är uppenbart:

22 forskare publicerade en artikel i Nature där man varnar för att världens ekosystem inom en snar framtid, decennier eller århundranden, kan drabbas av radikala förändringar, så kallade state-shifts eller ekosystemskiften, vilket allvarligt skulle kunna påverka levnadsförhållandena på jorden till det sämre.
Forskarnas resonemang utgår ifrån att vi vet att lokala ekosystem kan genomgå radikala förändringar och snabbt förvandlas till ett system med helt andra karaktärer. Ett pedagogiskt exempel på ett ekosystemskifte är hur en sjö kan förvandlas från klart vatten med en flora av stora kärlväxter till grumligt vatten med växtplankton som dominerande växter om den tillförs alltför stora mängder näring. En sådan omvälvning är bestående och sjön kommer inte att återgå till det tidigare stadiet av sig själv. Det är något liknande forskarna menar skulle kunna hända på en global skala i allra värsta fall.”

Man önska att alla inom bilindustrin hade en tydlig ton av grön passion, men så är det inte:

Exponering kan kopplas till lungcancer och cancer i urinblåsan. Experterna har omklassificerat dieselavgaser från att eventuellt vara cancerframkallande till att vara cancerframkallande. De uppmanar människor att minska exponeringen för dieselavgaser så mycket det är möjligt.

Uttalandet har väckt bestörtning inom bilindustrin. Biltillverkare i Europa och Indien, de delar av världen där dieslar är vanliga bland personbilar, har sagt att experterna inom WHO-organet IARC borde nedgradera dieselns farlighet. Huvudargumentet för den linjen har varit att avgaserna nu renas på ett helt annat sätt än för några årtionden sedan.”

 

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö.. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Positivt för Saab och Trollhättan.

  1. Svante skriver:

    Tänk om Saab skulle lyckas med att få fram en elbil, som lyckas ta sig låt säga 50 mil på en uppladdning, och att det skulle ta ungefär 15 minuter att ladda den för fortsatt färd i 50 mil, då skulle deras lycka vara klar. Jag när samma önskan, som du när det gäller miljön. Ännu finns inte några laddbara batterier som klarar denna önskan vi båda har. När det gäller diesel är vi överens, och att detta drivmedel inte är miljövänligt har jag förstått sedan min tid som bussförare. När det gäller vindkraft, som jag först tyckte var ett bra alternativ, har jag blivit tveksam, huvudanledningen är att ingen vill satsa på den utan subventioner. Skulle det vara lönsamt skulle operatörerna slåss om att få bygga dessa utan subventioner.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    Delar din uppfattning med kanske vissa förbehåll, det kortsiktiga ”lönsamhets”-tänkandet måste vi bort ifrån. Jag önskar dem all lycka med satsningen på el-bilar, men främst måste privatbilismen minska och kollektivtrafiken öka. Vi kommer aldrig helt bort från beroendet av bilen, alla som t.ex. bor avsides på landsbygden kommer alltid att behöva den.
    Vad det gäller vindkraften har den liten miljöpåverkan och kan i motsats till t.ex. kärnkraftsverk lätt rivas. Vindkraften har mest fördelar. Subventionerna är snarare tillkomna för att skynda på utvecklingen, inte för att vindkraften är sämre.

  3. Svante skriver:

    Jag bygger mina åsikter på det jag har upplevt under mina 65 års levnad, det finns ingen kapitalist, som satsar på något i dagsläget, som inte ger snabba Cash, och ingen kommer att få mig att tro att vindkraftsatsningen skulle vara något annat. Jag röstade nej till kärnkraft, EU, och Euron bara av den enkla anledningen att de som var för var de, som sökte snabba Cash. Hur jag än vänder mig som medborgare i Sverige blir jag lurad av kapitalisterna. Har skrivit lite om mitt liv här. http://svantelarvig.wordpress.com/2012/06/13/svante-med-ocksa-ett-liv/
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    Vi blir alla lurade av de kortsiktigt tänkande och psykopatiska rovdjur vi kan kalla rovkapitalister, giriga små individer som bara tänker på ”detets” nivå och det är denna typ av människor som inte bara ligger bakom den finanskris som satt Europa och världsekonomin i gungning, vi styrs av deras korrupta och köpta politiker.

  5. Svante skriver:

    Så sant att det är otäckt.
    Svante

  6. arrami54 skriver:

    …otäckast är att folk accepterar att träla under skiten!

  7. kalebass skriver:

    Vi skulle antagligen kunnat ha effektiva elbilar redan nu, men mäktiga intressen motarbetar på olika sätt. Liksom sol-energi tex. Med tiden kommer ingen att tjäna pengar på det ! Därför är det inte intressant. Kom ihåg att det dessutom inte anses lönsamt om inte prylarna slits ner inom en viss tid. Vi måste köpa nytt, och mer, mer. Annars avstannar tillväxten !!! Mammon styr, ingenting görs för människans bästa.

  8. arrami54 skriver:

    …exakt! Ingenting görs för människans bästa, förutom för de två procent av mänskligheten som äger hälften av världens samlade tillgångar. De andra trälar för de två procenten och plundrar moder jord…dags att taga de två procenten av daga? 😉

  9. kalebass skriver:

    Nja, det vore kanske att ta i. Men däremot att dra fram dom i ljuset, gärna med en fackla under rumpan… Det vore verkligen något för ”grävande” journalister att ta tag i detta ! Syna dessa procent , vad det är för människor skulle vara intressant. Dom ser säkert ut som vi andra. Inte fullt lika tysta kanske…

  10. arrami54 skriver:

    …jo, håller med, jag provocerade bara, men jag gillar inte den gruppen! 😉
    Tyvärr är väl seriöst grävande och objektiva journalister lika sällsynta som svettdroppen på bankdirektörernas panna?

Kommentarsfältet är stängt.