…vila i frid Henrik Edström.

När elden som bränner oss falnar, och minnets små glödande korn värmer i den reflekterande sorgens skymningsland…tonar det också fram stunder av ångest. Jag ångrar att jag inte såg din utställning i Ryssby, jag hade verkligen velat möta dig en sista gång.

Du var en fantastisk pedagog, en varm äktnaiv konstnär med en otrolig känsla, en vänskap, till, med och för färgerna, en vacker själ…en själ man minns leende, länge och med värme!

(Du blev väldigt illa behandlad av många andra Smålandskonstnärer, de agerade som små köpta grindväktare åt mäster Sven…små människor som agerar endast efter den protektionistiska narcissismens oetiska egoism…skitstövlar som aldrig ens kommer din själ nära! Inblandade Ljungby-”konstnärer” som slickade mäster Sven i rumpan hävdar att du lämnade frivilligt, men hade du något val? Ljungby kommun är för övrigt en värdekonservativ liten håla, där tystnad ses som högsta dygd, liksom nepotism och jantelag. Akta er för denna håla i Smålands bibelbälte!).

Vila i frid, Henrik…vila i frid….

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till …vila i frid Henrik Edström.

  1. Kicki skriver:

    Du är ”knäpp” som inte delger människor Din konst… (eller? ..det gör du ju via bloggen 😉 (Edström må ha varit en fin person, men konsten du länkade till hör nog mer hemma på tippen.

  2. arrami54 skriver:

    🙂 …ser gärna att människor ser mig som ”knäpp”, bryr mig inte! Det är inte värt tiden att delge mer än jag gör, men det ÄR värt tiden att måla/teckna! Om du sett lite mer av Henriks skönt naiva konst tror jag du ändrat uppfattning…men smaken, liksom baken, är delad.

  3. Kicki skriver:

    Hahaha!
    som jag skrev – utgick från det jag såg via länken. 🙂

  4. arrami54 skriver:

    Men via länken ser du bara två av alla hans bilder, ett oerhört magert urval. Det Henrik var bäst på var färgval, hans förmåga att ställa färger bredvid varandra som höjde bilderna långt långt ovan det vackra, hans ”palett” var för mig som målare ren poesi.

  5. Kicki skriver:

    Oki doki, ett urval efter alla konstens regler alltså. Jo, alla gillar vi …olika. 🙂

  6. arrami54 skriver:

    …jo, men det handlar också om att man kanske ser mer efter över 40 års träning av synsinnet. En musiker hör bättre efterhand, detsamma gäller färgens toner. Olika ger mångfald! 😉

  7. Kicki skriver:

    Jo.. under förutsättning att musikern klarat sig från grälla toner som skär och att man skyddat sina ögonen från starka reflexer (solkatter) så ligger det en del i det du säger. Jo, olika ger mångfald.

  8. arrami54 skriver:

    …jo, sinnen kan tränas, som allt annat. 😉

    Det som fick mig att reagera mest var hur vidrigt andra lokala Smålandskonstnärer behandlade Henrik, min respekt lär de få ytterst svårt att återfå. Det finns en ynklig nepotism och nästintill feg,korrupt vilja att följa den som är ”känd” för stunden. Människor är ynkligt fega ibland.

  9. Kicki skriver:

    Kan inte uttala mig om saken då jag inte känner till den. Men kom att tänka på denna musikers låt i samband med dina rader…fast det kanske inte är just på det området du omtalar. Men det finns ju de som gillar att frottera sig med kändisar, just för att de är kändisar. Låten är fin i alla fall.

  10. arrami54 skriver:

    …du träffar rätt där och visst är låten/texten underbar! 😉

  11. Ping: När ”fan” blir gammal, blir han… | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.