…”Glödlampskonspirationen”

 

Såg en intressant dokumentär i går kväll, dokument utifrån visad ”Glödlampskonspirationen”…se den! Du kan se den på SVT-play, eller nedan. (Sorry, det går inte längre, men den går kanske i repris någon dag?)

Du har säkert redan råkat ut för det många gånger och alla vet detta. Många av de apparater vi köper är konstruerade att bara hålla en viss tid – ”planned obsolescence” (planerat åldrande) – sedan slutar de fungera. Detta är inget som tillverkarna vill låtsas om. Men samtidigt som vi tvingas köpa nytt och håller ekonomin igång förgiftas vår miljö av mängder av obrukbara prylar. Det kallas ”tillväxt”, men är bara ett sjukt slöseri enligt principen: ”Den som har flest prylar när han dör vinner!”

Ekonomisk tillväxt i form av nya floder av tekniska prylar enligt slit och släng-principen är INTE hållbart i en värld med ändliga resurser, vi kan inte fortsätta att likt ”lyckliga” dårar att springa i full fart mot stupet!

Earth provides enough to satisfy every mans need, but not every man´s greed.

Citat Mahatma Gandi.

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Natur och miljö.. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till …”Glödlampskonspirationen”

  1. kalebass skriver:

    Det är svårt att tro, men något jag misstänkt länge. Ganska nya apparater som jag ställt undan längre tid (för att jag inte haft bruk av det då) och sedan tar fram ur ”malpåsen”, beter sig som om jag använt dom hela vilotiden, och pajar kort tid efteråt ! =det inbyggda åldrandet/slitaget.
    Miljön kommer till korta, profiten framförallt. Människor anar nog detta men orkar/bryr sig inte.

  2. arrami54 skriver:

    …nja, inget jag har svårt att tro, tekniska prylar håller ofta knappt garantitiden ut, speciellt inte om de är tillverkade i Kina. Kan ta ett exempel jag själv upplevt, köpte för några år sedan en dyrare musikanläggning från NetonNet, den håller än, men den CD/dvd-spelare jag köpte till var strömförande…när jag fick en ny i utbyte spottade den genast ut delar på golvet…det som skulle hålla CD:n på plats under spelningen! 😉 Troligtvis handlar jag aldrig mer av detta företag! 😉
    Jag har fler självupplevda exempel på t.ex. skrivare som i filmen!

    Visst kommer miljön att skadas, liksom framtidens barn! 😦

  3. kalebass skriver:

    Ja, kom just på en sak till. En gammal receiver (Tandberg) från 70-talet fungerar än !
    Den har överlevt fyra nya… Alltså var kvalite´n bättre förr. Det byggdes för all hålla !

  4. arrami54 skriver:

    …exakt, har samma erfarenhet…har en fin Marantz förstärkare och skivspelare (vinyl), fungerar utmärkt och suveränt ljud…också 1970-tal! 😉

  5. HEMIMAMMA skriver:

    Jag såg också den dokumentären, men jag har sett liknande tidigare på vetenskapskanalerna tidigare, så det var inga nyheter tyvärr.. Om lampan och den stora 100 års festen bla… men det är bra att den stora allmänheten äntligen vaknar i så fall??

    Hemikram

  6. arrami54 skriver:

    Den stora allmänheten vaknar nog inte frivilligt, de lär fortsätta konsumera skiten och rusa likt blinda dårar mot stupet i tron att vi har tre planeter att plundra.
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/wwf-sverige-13e-varsta-miljoboven

    Kram.

  7. Nejtrix skriver:

    Märkligt att folk okritiskt går på vad skit som helst. Programmet som SVT visade i maj 2012 och nu ger i repris under oktober ger inget vetenskapligt belägg för tesen att industrin medvetet bygger in en begränsad livslängd i våra konsumtionsvaror

    Den här skrönan är inte ny. Strax efter millennieskiftet påstod en student i en uppsats vid SU just detta och fick massiv kritik av alla opponenter.

    Dagens produkter som datorer, plattv, vitvaror etc tillverkas med allt snålare marginaler – som ger mindre robusta produkter – till allt lägre priser. Självfallet! Vi konsumenter efterfrågar sällan kvalitet utan lägsta möjliga pris, inte sant?

    En notebook från Sony eller en iPhone är som regel av bättre kvalitet dvs innehåller mer påkostade komponenter och fungerar längre men kostar också lite mer än den billigare konkurrenten.

    Jag har oerhört svårt att tro att då min LG plasmaTV lägger av så väljer jag givetvis en ny plasmaTV från just LG. Självfallet ratar en missnöjd kund den produkt som fallerar ”i förtid”. Tillverkaren kan knappast hoppas att jag går på samma nitlott IGEN.

    Den tillverkare som medvetet förkortar livslängden skickar ju kunden direkt till konkurrenternas produkter.

    Det här lär man definitivt inte ut till studenter på ekonomiprogrammen vid universiteten. Däremot frodas gärna dessa konspiratoriska idéer vid ekonom-historiska institutioner. Undertecknad har kandidatexamina från båda dessa institutioner.

  8. arrami54 skriver:

    …jo du, ekonomiprogrammen är väl mest att likna vid högskolor i tro och skrönor? Är det några som satt världen på katastrofens rand så är det väl tusentals ointelligenta ekonomer med bland annat några kandidatexamina …

  9. Anemone Nemorosa skriver:

    Vi lever i ett vidrigt konsumtionsamhälle. Man blir överöst av reklam överallt. ”Köp så blir du lycklig”. Man måste ”byta upp sig” och vara med i framkant av ”utvecklingen” Din status som människa är avhänging din inkomst, din bil, ditt hus, dina utlandsresor.
    Medmänsklighet och empati är bara tomma ord.
    Man köper för köpandets skull för vem vill vara ”omodern”. Man kan ju bli en riktig bakåtsträvare och tänk om man får rykte om sig att man är…fattig!
    Jag passar inte in i detta samhälle. Jag vill ha varaktighet, inte slöseri med resurser. Jag vill inte ha överflöd, det räcker med det man verkligen behöver. Jag vill inte lägga pengar i madrassen, jag menar, det finns inga fickor på svepningen (och förresten så har jag donerat mig till transplantation och forskning) Jag vill att man bryr sig om sin nästa och inte bara tänker på sig själv. Ja, jag är hopplöst omodern, men det skiter jag i.

    Jag mår illa när jag hör hur folk skryter med sina saker och sina pengar. Tror de att man kan sätta ett pris på en människa? Tror de att de är bättre än andra bara för att de har prylar utan själ?
    En bekant säger att han inte känner sig trygg om han inte har en bunt 1000-lappar i sitt kassaskåp. Han tycker att pengar löser alla problem, och han har en hel drös av dem (problem).
    Konstigt, sa jag, pengar har aldrig kunnat lösa mina problem för jag har inte penningaproblem. Jag har problem med andra saker och dessa försöker jag lösa. Det är det man bör göra med problem, lösa dem alltså.Min erfarenhet är att överflöd leder till girighet och girighet leder till problem, som man försöker ”bota” med pengar. Ekorrhjulet i ett nötskal. Usch, jag hoppar av.

    Människan är nog det enda djuret som är korkad nog att såga av grenen som den sitter på.

    Sorry, behövde bara ventilera lite.

    Kram från en vit sippa

  10. arrami54 skriver:

    …ungefär så och jag är inte en konsument, jag är en människa. 😉

  11. Anemone Nemorosa skriver:

    Man får nog fridlysa dig. Riktiga människor är väldigt sällsynta.

  12. arrami54 skriver:

    …jag är fridlyst! 🙂

  13. Anemone Nemorosa skriver:

    Bra, lämna in ett exemplar av dig till genbankspoolen. Det kan behövas när man ska återinföra människor på denna planet efter den stora katastrofen som dess föregångare, så finurligt fixade till.

  14. arrami54 skriver:

    …jag är ”reservdelsdonator”! Bra nog. 🙂

Kommentarsfältet är stängt.