…POFF! Och så var skogen borta!

 

Den svenska Skogsstyrelsen är en medveten miljö- och klimatbov, helt i fas med dem som kalhugger regnskogarna i bl.a. Amazonas. De hävdar bl.a. att plockhuggning äventyrar återväxten. Det är hög tid att svenskt skogsbruk förändras och att vi som konsumenter ställer krav på svensk skogsnäring.

Läs Maciej Zarembas underbara debattserie i DN:

Den svenska politiken att behandla skogen som en potatisåker är ur fas med tiden, hävdar en rad forskare. Den skapar orättvisa, eftersom enskilda skogsägare tvingas sälja till underpris, 20 procent billigare än vad utländsk massaindustri får betala, demonstrerar Peter Lohmander, professor i skogsekonomi i Umeå. Den är knappast gynnsam för klimatet, visar Anders Lindroth, professor i naturgeografi. Ett kalhygge släpper ut mer koldioxid än det binder, så det tar 30–40 år innan balansen återställts.”

Ett företag jag hädanefter bojkottar är IKEA, varför framgår här!

Det finns tyvärr inte mycket kvar av gamla skogar någonstans i världen. Dagens människor vet inte hur en verklig skog ska se ut. Europas skogar är i princip helt borta, likaså Nordamerikas, där skövlingen var enorm. Afrikas skogar har krympt till rudiment och i Asien ser det lika trist ut. Vad vi har kvar är vissa områden i Kanada-Alaska och i det gamla Sovjetunionen, men även här går det raskt utför. Ingenting, jag säger ingenting, kan stoppa den så kallade utvecklingen. Staterna prioriterar inte naturskydd, och de som tar till sin uppgift att skydda miljön kan köpas, det vill säga de är ofta korrumperade, som WWF. Med skogarnas försvinnande försvinner även djur- och växtvärlden. Kunde man filma hela denna utveckling, som accelererat under de senaste 2000 åren, och komprimerat det hela, skulle vi se en explosion. POFF! Och så var skogen borta… ” … de så sanna orden jag citerar är hämtat från kommentarstråden under B Schlaugs inlägg och skrevs av ”Torsten”.

 

Det är dags att stoppa den svenska skogsskövlingen nu, herr minister Eskil Erlandsson!

 

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Natur och miljö.. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till …POFF! Och så var skogen borta!

  1. Svante skriver:

    Frågan är, om inte det vore bäst för planeten att människan utrotades.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    …jo, de dagar man sitter på dysterkvisten tycker även jag så…tyvärr är mänskligheten inte så vis och klok som hon vill tro, hon är snarare otroligt dum!
    😉

  3. Svante skriver:

    ”Det är naturligt att dumbommarna är i majoritet i riksdagen; de är i majoritet i folket.”
    Citat från Hjalmar Söderberg.
    Här passar detta citat.
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    …ibland undrar jag om inte okunnigheten och dumheten är störst inom jordbruks- och miljödepartementen…?

  5. Svante skriver:

    När det gäller Eskil Erlandsson, så tycker jag att han personifierar dumheten på alla plan.
    Svante

  6. arrami54 skriver:

    …ur miljö- och klimatsynpunkt är han dessutom farligt okunnig!

  7. Svante skriver:

    Delar åsikten.
    Svante

  8. arrami54 skriver:

    …det glädjer mig, hoppas centerpartiet och Eskil lite surt får vandra ut ur Sveriges riksdag efter nästa val…vi behöver inte dessa miljöhycklare, lika lite som vi behöver rasisterna inom SD.

  9. Svante skriver:

    Mitt förhållande till grisen, är lite grann som Emil i Lönnebergas förhållande till Griseknoen, så därför jämför jag inte Eskil Erlandsson med det djuret.
    Svante

  10. arrami54 skriver:

    Man skall aldrig förolämpa djur genom att likna dem vid människor…den enda liknelsen som är adekvat om man ser till hur vi behandlar vår planet är att likna oss vid ett virus.

  11. Svante skriver:

    http://svantelarvig.wordpress.com/2012/05/06/550/
    Du får kolla hos mig, för bilden vet jag inte hur jag ska skicka i en kommentar.
    Svante

  12. arrami54 skriver:

    …du tänker på smittspridande parasiter antar jag? 😉

  13. Svante skriver:

    Ja, och att de båda är blodsugare.
    Svante

  14. arrami54 skriver:

    …ser likheten i livsföringen! 😉

Kommentarsfältet är stängt.