…är Sverigedemokraterna nationens mest välutvecklade lögnare?

 

Svaret på rubrikens fråga blir ett tveklöst…Ja! Jag stannar vid ett exempel på hur välutvecklad deras lögnaktighet är genom att ta upp deras återkommande påstående att ensamkommande flyktingbarn ljuger om sin ålder.

Vad bygger de sin medvetna lögn på? Jo, det faktum att många länder, speciellt utanför Europa saknar en tillförlitlig åldersregistrering.

Läser man t.ex. Socialstyrelsens allmänna råd. (SOSFS 1993:11) om medicinsk åldersutredning av invandrarbarn (flyktingbarn) och adoptivbarn framkommer följande:

I många länder – främst utomeuropeiska som t.ex. Afghanistan och Somalia – saknas effektiva system för en säker och allmän registrering av individers födelsetider. Registreringen sker ofta i efterhand och ju längre tid som förflutit från födelsen desto osäkrare blir uppgifterna.
Barn som kommer från utlandet för att adopteras i Sverige liksom invandrarbarn saknar ofta identitetshandlingar med tillförlitliga uppgifter om födelsetid. Med invandrarbarn avses i dessa allmänna råd även flyktingbarn. Ett okänt antal barn och vuxna som invandrat från utlandet lever med ett felaktigt angivet födelsedatum. Detta innebär dock oftast inte några problem. Den officiella åldern kan emellertid i undantagsfall allvarligt påverka barnets anpassning i det svenska samhället. Skäl att utreda på medicinska grunder kan finnas i de fall då den registrerade åldern förefaller uppenbart orimlig.

Det är dock väsentligt och mycket viktigt att påpeka, att rätt kronologisk ålder i många fall inte med säkerhet kan fastställas med en medicinsk undersökning, som tandstatus eller handledsröntgen. Det är också viktigt att påpeka att ålder/mognad är något som genetiskt varierar oerhört, liksom att barnens utveckling påverkas kraftigt av hur näringsriktig maten var under de tidiga åren. I förhållande till bedömd ålder, bör man enligt medicinsk vetenskap och bl.a. socialstyrelsens anvisningar acceptera en diskrepans/avvikelse till registrerad ålder. För gruppen 0-2 år är denna avvikelse 6 månader, för åldersgruppen 2-9 år är avvikelsen 12 månader och i gruppen 9-18 år är avvikelsen hela 24 månader.

Sanningen är att de ofta inte vet sin ålder med den exakthet som vi här i Sverige vet våra barns ålder och varför det är så handlar uppenbart INTE om att flyktingbarnen ljuger, de vet helt enkelt oftast inte sin ålder med den exakthet svenska barn vet detta…men ljuger därför flyktingbarnet? Svaret är nej…men däremot ljuger Sverigedemokrater och andra rasistiska/främlingsfientliga grupperingar återkommande i syfte att misskreditera dessa ensamkommande flyktingbarn.

De ensamkommande flyktingbarnen ljuger varken medvetet om sin ålder eller sina skäl till flykten…lögnens mästare hittar vi på andra håll, nämligen bland Breiviks ideologiska kamrater! Det är där vi hittar lögnens ”tempelriddare” i full rustning, tydligast så bland de kulturkonservativa som kallar sig Sverigedemokrater.

Det ÄR en nationell skam att de, SD, tagit plats i vår riksdag och oerhört viktigt att de städas ut ur den snarast!

 


Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Min syn på SD!. Bokmärk permalänken.

45 kommentarer till …är Sverigedemokraterna nationens mest välutvecklade lögnare?

  1. eiriksdottir skriver:

    ”Sanningen är att de ofta inte vet sin ålder med den exakthet som vi här i Sverige vet våra barns ålder och varför det är så handlar uppenbart INTE om att flyktingbarnen ljuger, de vet oftast inte sin ålder med den exakthet svenska barn vet detta…men ljuger därför flyktingbarnet? Svaret är nej…men däremot ljuger Sverigedemokrater och andra rasistiska/främlingsfientliga grupperingar återkommande i syfte att misskreditera dessa ensamkommande flyktingbarn.

    De ensamkommande flyktingbarnen ljuger varken medvetet om sin ålder eller sina skäl till flykten…lögnens mästare hittar vi på andra håll, nämligen bland Breiviks ideologiska kamrater! Det är där vi hittar lögnens ”tempelriddare” i full rustning, tydligast så bland de kulturkonservativa som kallar sig Sverigedemokrater.”

    Tycker du ska läsa igenom Merit Wagers blogg för att få en lite rimligare syn på hur saker förhåller sig. Kan dessutom garantera dig om att folk även i tredje världen vet sin ålder. Om de tvekar så är det nog mer månader än flera år.

    http://meritwager.wordpress.com/

  2. arrami54 skriver:

    Jo du, Karl Fredrik Forsberg (det står så vid angiven mejl-adress) som besöker nätet under namnet ”eiriksdottir”, givetvis vet barnet vilken ålder det givits, men är det rätt då korrekta register saknas och är det rätt att hävda att de ljuger grundat på kulturkonservativa rasisters politiskt motiverade agenda?
    Du personligen tycks inte känna till ditt eget kön…? Är du Karl Fredrik eller är du någons dotter?
    …och jo, jag har läst fru Wager och har lagt henne till gruppen kulturkonservativa och främlingsfientliga, eftersom hon med några få exempel hävdar att barnen ljuger…och hur vet du att hennes ”fakta” verkligen kommer från seriös personal inom Migrationsverket?

  3. eiriksdottir skriver:

    Jaha.

    Du är tydligen en knäppis.

    Hoppas att du trivs med att döma ut folk du ej känner eller vet någonting om som rasister, vad du nu menar med det. Att du dömer ut Merit Wager som rasist är ju intressant. Vilka fler passar in där? De på migrationsverket som skriver på hennes blogg och påpekar problemen?

    Vad är din föreställning om demokrati egentligen? Att enbart du och dina vänner innehar makten samt att information som ej passar i erat ideologiska ramverk döms ut som ”rasism” och ”fascism”? Undrar också lite för vilka pengar som i det här fallet invandringsprojektet ska drivas för? De som egentligen ska gå till svenska pensioner?

    Vill verkligen inte vara raljant men finner din ton en smula obalanserad.

  4. arrami54 skriver:

    …jo du Karl Fredrik, eller skall jag kalla dig fröken ”eiriksdottir”?, … inte är jag så knäpp att jag inte ens vet mitt kön, men raljera på du. 😆
    Vad det gäller Wager så jo nog ”luktar” tanten rasist/främlingsfientlig alltid och bara det att du bedömer de påstått anställda på migrationsverket som skriver hos henne, vara seriösa och kunniga exempel finner jag roande…även denna migrationsverks-anställde var väl seriös (se länken nedan)?
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/handlaggare-pa-migrationsverket-gomde-undan-handlingar
    Nu är det nog lika vanligt att man finner personal inom Migrationsverket som är ljugande och oseriösa, som man finner det inom alla grupper i samhället…och även främlingsfientliga anställda inom Migrationsverket hjälper ”sitt parti” med att underblåsa främlingsfientligheten….

    …och vad det gäller ekonomi, läs mitt förra inlägg och lär dig någonting om negativa nationalekonomiska kostnader. Men helst ser jag att fröken ”eiriksdottir” håller sig härifrån, hon tillför inget bortsett från vanlig SD-okunnighet och länkar till andra främlingsfientliga på samma nivå.
    Orden ”fröken Karl Fredrik” sprider: ”Undrar också lite för vilka pengar som i det här fallet invandringsprojektet ska drivas för? De som egentligen ska gå till svenska pensioner?” …avslöjar tydligt att fröken tillhör SD-packet och med säkerhet drivs av samma kulturkonservatism som Breivik och SD:s ledning. Det är därför han döljer sig bakom ett kvinnligt namn med ton av ”viking”.

  5. Svante skriver:

    Jag anser att om Svensk myndighet anser att det är ett ensamkommande flyktingbarn, skall detta barn behandlas på samma sätt, som våra egna barn (kanske tokigt skrivet då våra egna barn ofta behandlas illa). Det största hindret tror jag är att vi inte kan deras språk, för det kan inte vi ju inte, och det ställer till problem, men med lite välvilja, omtanke, och hänsyn kan vi få vänner för livet. Jag är medveten om att det kommer att bli kontroverser i alla fall, det är oundvikligt. Jag tror att det finns skitstövlar bland dessa flyktingar likväl som det finns skitstövlar hos oss etniska Svenskar, men med en negativ inställning redan från början till dessa barn, så eskalerar problemen. Är Svensken så in i helvete ogin att vi inte kan hjälpa barn i nöd.
    Svante

  6. arrami54 skriver:

    …exakt, uppfyller de kraven som ställs för att räknas som flykting enligt FN:s konvention så skall vi behandla dem korrekt och väl…precis som vi behandlar våra egna barn och i enlighet med barnkonventionen. Att de kommer från länder där det saknas korrekt registerföring över när de är födda, skall vi inte anklaga dem för lögn o.s.v.
    Det är ej heller okunniga och vardagsrasistiska insändarskribenter, bloggare och infantila SD-medlemmar som skall avgöra frågan via osunda rykten och okunnigt tyckande.

    …och tyvärr Svante, många svenskar tycks så djävla ogina att de inte vill hjälpa barn i nöd…pekar med hela handen mot SD-packet och övriga i den mångkulturella röran av främlingsfientliga och rasister!

  7. arrami54 skriver:

    Ser med ett roat leende att jag tydligen retat upp SD-packet inne på en av deras riksdagsmäns bloggar:
    http://thoralfalfsson.webblogg.se/2012/may/tobias-billstrom-undviker-att-svara.html?#comment

    …givetvis har de inget vettigt att komma med, bara samma dravel som spridits tidigare…inte minst under Tysklands ”storhetstid” under Hitler. Då hatade det primitiva packet judar, nu är det muslimer och ensamkommande flyktingbarn som skrämmer dem. De tycks vara rädda för undertecknad också, men jag lovar, jag äter inte Sverigedemokrater, ej heller använder jag våld mot de små stackarna…jag nöjer mig leende med att argumentera mot detta avpixlade pack så fyllda av okunnighet och hat att de tycks tro nationen är på väg att gå under p.g.a. några barn som flytt hit.

  8. Svante skriver:

    Nära på olaga hot i en av kommentarerna, den med vet inte var i Småland han uppehåller sig.
    Svante

  9. arrami54 skriver:

    …nja, mest en pueril personattack, typisk SD-folket och jag antar att det är ”fröken eiriksdottir” ovan som lämnat ”info”…jag skrattar mest över reaktionen och är INTE förvånad.
    …och jodå, jag bor kvar i Ljungby och uppehåller mig mest här! 😆

  10. Svante skriver:

    Jag vet inte om du tar för lätt på hotbilden eller ej, men om den där hermafroditen, ”eiriksdottir” letar efter dig kan det vara risker inblandade. Jag har som du vet inte en enda vänlig tanke till något existerande riksdagsparti, för inget av dem tar mitt parti, det får jag göra själv. Var rädd om dig, och din konst.
    Svante

  11. arrami54 skriver:

    …tack för tanken, men jag är inte orolig…har en ”vit varg” som vaktar och skyddar mig väl om dylikt behov uppstår! 😉

  12. Mycket välskriven post av dig som vanligt. Ha en trevlig helg. Fredrik

  13. arrami54 skriver:

    …tack och detsamma! Hoppas sommaren nått dig och att du njuter! 😉

  14. eiriksdottir skriver:

    Angående länkningen så är det rimligtvis fler än mig som tycker att bloggägarens inlägg är tveksamt och i första hand speglar bloggägarens världsbild mer än någonting annat.

    Roligt att ni av oklar anledning tror att jag för länge sedan tog pseudonymen Eiriksdottir för att anspela på mina eventuella sexuella deviationer. Sådant är väl bland det värsta man kan göra bland er fyrtiotalistpajasar. Taget efter Freydis Eiriksdottir, som försökte kolonisera amerika efter att hennes far Erik den röde hade upptäckt en rutt dit. Personlig förebild då jag uppskattar handlingskraft.

    Tycker att ni borde börja slipa på era argument. Det kommer inte fungera i längden att kalla folk för hermafroditer, anspela på homosexualitet eller kalla folk för sd:are bara för att man inte håller med i en rakt igenom lös argumentation som ej håller för enkel analys. Om du bor i Stockholm så kan vi ta en kopp kaffe så att jag kan förklara varför jag tycker som jag gör.

  15. arrami54 skriver:

    …nja, du tycks snarare tycka socialstyrelsen, deras samlade vetenskapliga bild, vara tveksam, min världsbild refererar oftast till beprövad vetenskap, förnuft och känsla. Därtill har jag etik nog att anse FN:s flyktingkonvention, barnkonventionen m.m. vara bra inslag i en civiliserad demokrati…du har uppenbarligen en annan världsbild?
    Nej, jag bor inte i Stockholm och behöver inte en kopp kaffe för att inse din åsiktsgrund…även om du inte är aktiv SD:are eller ens medlem/sympatisör så är du dem behjälplig med att misskreditera flyktingbarnen…vilket räcker för mig.
    Personligen gör jag ingen hänvisning till din eventuella sexuella läggning, om du läser ovan ser du hänvisningen till vikingarna, så jag anade var du hämtat ditt nicknamn…typiskt för nationalister att hänvisa till vikingatiden. Jag är ej heller fyrtiotalist, så vad det gäller att anta är vi lika goda ”kålsupare”… 😉
    Slutligen anar jag att dina ord om ”handlingskraft” och kopplingen du gör till vikingatiden innebär att du vill se hårdare tag, kanske t.o.m. våld…du tycker kanske herr Breivik visade handlingskraft? Eller din dröm är en svensk kolonisering av Amerika, syd eller nord? 😉

    Berätta din världsbild, antar att ett Sverige för svenskarna ingår och att du anser att flyktingbarn m.fl. är ett hot? Min förhoppning är att du delger oss din överlägsna världsbild, som exkluderar dem du inte tycker passar in…
    😉

  16. Bergfast skriver:

    I själva verket är nog Arrami54 tillhörande ”de ogina, onda och insiktslösa”, som också hyser ett ganska illa dolt förakt för ”svenskar”.
    I alla tider och i de flesta nationer har olika former av ”nationsförräderi”, eller ”landsförräderi” betraktats med avsky och förakt av förståeliga skäl. Personer som har gjort sig skyldiga till sådan aktivitet har ofta dömts hårt, i vilken nation eller vilket land det än har förekommit.

    I själva verket befinner han sig på ”den onda sidan” som är just den insiktslösa och inbilska sidan, samt också den svenskfientliga sidan.

    Förmodligen är Arrami54 själv inte svensk, utan tillhör en annan ”nation” och ”ett annat folk” som har sina överlevnadsintressen att ta hänsyn till, såsom alla folk har, och är då därför ”främlingsfientlig och rasistisk” mot de svenskar som själva vill se till svenskars intressen av samma sak överlevnadsintresse……

  17. arrami54 skriver:

    😆

    Kära tant Bergfast, jag erkänner villigt att jag formligen avskyr folk som er och jag önskar er ändå en bra dag.
    Jag vet att ni tycker herr Breivik gjorde en god gärning, ni ansåg ju bland annat tidigare på min blogg att han agerade enligt nödvärnsprincipen, så att ni ser mig som landsförrädare är ingen nyhet. Ni är mentalt blind och har som vanligt fel, jag är genuint svensk med månghundraåriga svenska rötter, därtill blåögd.
    Men till skillnad från er ser jag människan, individen, varje gång jag möter någon, jag ser inte hudfärg eller kultur som murar och exkluderar ingen p.g.a. kön, religion, sexuell läggning, hudfärg, ursprung (etnicitet).

    Det är individer av er sort som bär en genetisk defekt, ni är enormt rädda och måste ständigt skydda er bakom nationalistiskt och etniskt hat, det är individer som ni som är herrarnas främsta vapen i syftet att splittra folk mot varandra så att de kan styra enligt principen ”söndra och härska”.
    Önskar er en bra dag och hoppas ni vaknar upp ur er infantila hatfyllda dvala snarast.

  18. Bergfast skriver:

    Är Arrammi54 i själva verket kanske både blind och döv?

  19. arrami54 skriver:

    …ja, så klok ni är tant Bergfast, givetvis är jag ”både blind och döv”…det är därför jag älskar både måleri och musik så högt! 😆

    Snälla tant Bergfast, kan ni ta ert svammel i famnen och sluta smutsa ner min blogg med era puerila och infantila ord…gå till Sverigedemokraternas alla bloggar som ”avpixlat” m.fl. där hör ni hemma med ert pladder om nationella reservat för kulturfolk. Ni är bara obildad (fullständigt) kring allt som rör mänskligheten och den globala värld vi lever i och jag orkar inte med er sinnesslöa argumentation…jag vill inte vara fräck, men det finns psykologer som säkert skulle kunna hjälpa er. Personligen har jag varken tid eller lust med ”troll” av er kaliber!

  20. Anna skriver:

    Du har ett väldigt konstigt sätt att argumentera. Det mesta är markeringar med olika tillmälen och etiketter på folk vars åsikter du ogillar. Bemöt fakta med fakta.
    Det kan ju aldrig vara främlingsfientligt att hävda att lagar och bestämmelser ska efterlevas. Det är inte främlingsfientligt att ta upp det faktum att man i våra grannländer upptäckt att människor ljuger om sin ålder för att enklare få uppehållstillstånd. Är sanningen likgiltig?
    Om nån som söker socialbidrag ljuger om sina tillgångar är man även då ond om man vill ta reda på sanningen?
    Det är ju inte så att man per automatik är en god människa bara för att man är invandrare, eller att man är ond för att man oroar sig för om vi har råd med den invandring vi har.
    Varför är du så känsloladdad?

  21. arrami54 skriver:

    Jo, men kom då med fakta, är det fakta att t.ex. flyktingbarnen ljuger om sin ålder när den ålder de uppgetts ha är fel, eller är det fel i de nationella/lokala registren över när individen är född? Är det barnets fel om korrekta register saknas och är det sunt att dra paralleller med vårt samhälle och t.ex. en fattig by i Afghanistan där inga korrekta register över födslodatum förs? På grundval av vad vi vet om hur åldern registrerats är det kanske osunt att använda ordet lögn i sammanhanget.
    Har det så stor betydelse om individen är 17 eller 19 år om de flytt hit för att skydda sitt liv och möjlighet att överleva? FN:s flyktingkonvention gäller oavsett en mindre variation mellan uppgiven ålder och faktisk ålder.

    Sanningen är ingen likgiltig inför, men inte ens de bäst organiserade samhällen är perfekta därvidlag…och nej, det är aldrig fel att söka sanningen. Men om sanningen ÄR att barnen inte ljuger om sin ålder, de har fått fel ålder given sig…är det då barnets fel?

    Att svenskar oroar sig för att vi inte har råd att hjälpa några få tusen ensamkommande flyktingbarn är direkt löjligt, hur man än räknar är det ingen kostnad, då flerparten arbetar här under ca 30-40 år, skapar företag m.m. och bidrar till det svenska samhällets utveckling. Nationalekonomiskt är den initiala kostnaden en petitess och omhändertagandet/hjälpen till flyktingbarnen får goda bieffekter vad det gäller t.ex. arbetstillfällen även för många svenskar. På sikt vinner vi dessutom mycket på lite normal medmänsklighet.
    De som oroar sig över kostnaden bör vara medvetna om att nationalekonomiskt kostar snatteriet i vår detaljhandel långt, långt mer än den hjälp vi ger de ensamkommande flyktingbarnen. …och snatteriet står främst svenska kvinnor och ungdomar för.
    Sverige är därtill ett av världens rikaste länder, det lilla vi hjälper till med för att ge ca 2400 barn en chans till ett drägligt liv är ingenting om man jämför med de nationer som tar emot flest flyktingar.

    Trist att du tycker jag är överdrivet känslosam när jag avskyr rasister och främlingsfientliga likt SD, men jag vill inte ha en upprepning av rasistiska utrensningar, uppmuntra dum vardagsrasism (ofta byggd på okunnighet) eller se fler krig p.g.a. sjuka nationalistiska tendenser…eller naiv oro som du tycks kalla det. Lite djävla etik bör en civiliserad demokrati som Sverige uppvisa och då bör vi stå upp för mänskliga rättigheter, FN:s flyktingkonvention, barnkonventionen m.m…
    …och ”Anna” är det verkligen sunt att kalla flyktingbarn generellt för lögnare bara för att vi kräver att de vet exakt datum för sin födsel och de inte exakt vet detta p.g.a. brister i hemlandets register?

    Det du kallar ”känsloladdad” är snarare en iskall inställning till rasister och främlingsfientliga…vilka jag ser som den sämsta sortens primitiva och oetiska egoister…världen skulle vara långt vackrare dem förutan. Jag tänker aldrig tillgripa eller uppmuntra till våld, men jag förnekar inte att jag gärna såg att den sortens folk självdog…men evolutionen går långsamt och många svenskar är än idag lika primitiva som för femtontusen år sedan, så jag får vänta länge om jag vill se skiten självdö! 😉

    Jag hittade följande på din blogg, jag citerar: ”I ert framhärdande med denna förödande och omoraliska politik håller ni på att krossa Sverige både socialt och ekonomiskt. Och ni har förändrat många fler än bara mig. Jag är nu en bittrare och mer misstänksam person, en person som misströstar om framtiden.” …och jag ser precis vad du är, tycker faktiskt synd om dig, du behöver hjälp men frågan är om det inte är försent…hoppas inte du dör bitter. Men skaffa inga barn är du snäll, du lär överföra din bitterhet och ditt hat till dem…och inga barn förtjänar detta!

  22. KV skriver:

    Apropå flyktingbarnens ålder: enligt vad jag har läst mig till är exakt ålder inte heller viktigt i länder som Somalia och Afghanistan och därför kan inte heller någon därifrån uppge det sanningsenligt när de så avkrävs det i Sverige. Det rör sig inte om medvetna lögner utan om kulturkrockar; deras åldersindelning är ungefärlig ( enligt Dilsa D-S vet inte heller kurder sina födelsedatum) medan vi i väst har levt med en effektivt folkbokföringssystem i hundratals år där alla persondata registreras. Och dessutom under det sista seklet i välfärdssamhällen där bemärkelsedagar kunnat firas.

  23. arrami54 skriver:

    …exakt min bild av hur det ser ut, det är ingen lögn barnen kommer med, de vet oftast inte sin exakta ålder. Ärligt talat, jag bryr mig inte om ålder när jag umgås med folk eller jobbar ihop med dem…mental ålder (mognad) och kronologisk ålder är ej heller i fas med varandra. Jag har mött ungdomar långt mer vuxna än många 40-50 åringar, men visst…vi är åldersfixerade i vår kultur och det handlar om en mindre kulturkrock som rasisterna ser sin chans i! 😉

  24. Bergfast skriver:

    Ps. Ds.

  25. arrami54 skriver:

    Exakt, tant Bergfast, här censureras du nu och för all framtid, ditt rasistiska och nationalistiska svammel om ”medmänskliga” kulturreservat som håller folk rasmässigt och kulturellt åtskilda är inte min blogg någon propagandaplats för. Jag släpper inte igenom ultrarasister som er och jag ser leende att ni genast sprang till era vänner inom de mest extrema Sverigedemokratiska bloggarna för stöd och utrymme…håll er där och sluta förneka vad och vem ni är, nämligen en av Sveriges vidrigaste rasister.
    Mina ord om att ”tystnad bygger inte demokrati” innebär inte att demokratins fiender får utnyttja min blogg till svamlande propaganda…försök få in era ord som debattinlägg i seriös media och ni lär mötas med samma leende censur…de skulle liksom jag rubricera tystnad visavi er som ett demokratiskt ansvarstagande och ett sunt förhållningssätt gentemot rasistisk propaganda av värsta sort.
    Era tankar leder till exakt samma sjuka rasistiska linjeavel (inavel) som nazisterna förespråkade och jag förstår att era genetiskt betingade problem har exakt samma grund.

    BEVARA SVERIGE DEMOKRATISKT och BLANDAT, det står jag bergfast för! 😉

  26. Anna skriver:

    Det är fakta att många ljuger om sin ålder. Jag har läst och du har säkert också läst uppgifter från Norge, från boenden och från berörd personal som bekräftar mitt påstående.
    Att man i vissa länder inte har en fungerande folkbokföring, eller en fungerande statsmakt överhuvudtaget, ändrar inte på att många (hur många vet varken du eller jag) chansar på att få en förenklad behandling genom att dra av år från sin ålder. De hade kanske fått PUT ändå, men minderåriga har förtur.
    De flesta människor ljuger åtminstone nån gång under sitt liv för att få fördelar. Det gäller mig och det gäller med all sannolikhet även dig. Men antingen har vi regler eller så har vi dem inte. Därför spelar det roll om nån är 17 eller 19. I synnerhet om ett ensamkommande barn kan kosta upp till 16000 per dygn. Om samma ”barn” visat sig vara vuxen skulle kostnaden minska radikalt.

    Även om man främst ser frågan om invandring som en moralisk fråga, att vi är skyldiga att hjälpa andra, så måste man våga tala om konsekvenserna. Jag vet inte hur landet har påverkats hittills ekonomiskt och socialt, men jag tycker att mycket tyder på att priset har varit för högt. Problemet är att det inte bara är jag som inte vet. Ingen vet. Eller de som vet sprider inte kunskapen om det.
    Jag försöker se på verkligheten och jag ser inget land där mångkulturen har lyckats.
    Jag försöker se på verkligheten och jag ser inget land där mångkulturen har lyckats.

  27. arrami54 skriver:

    Att du själv tydligen ljuger styrker inte att alla andra gör så och ingen kan hävda att lögn är en god metod…förr eller senare avslöjas lögnen och hur mår lögnaren mentalt?
    Var har du dina faktauppgifter? Du hänvisar till saker du hört och läst…bara rykten alltså! Fakta, Anna, är sådant som kan bevisas. Att det saknas folkbokföring har betydelse och på många håll i världen har man inte en klar uppfattning om sin exakta ålder, det är liksom inte viktigt när livet endast handlar om överlevnad.
    Dina ord om 16000 per dygn är kraftigt överdrivna, summan är snarare ca 2000 per dygn och kostnaden ligger initialt, precis som svenska barn kostar initialt under ca 20 år (ofta mer) innan de blir självförsörjande. Det är möjligt att det finns ett fåtal flyktingbarn som ljuger (som du tycks göra!), men att hävda att de alla ljuger generellt är att själv ljuga i syfte att misskreditera hela gruppen p.g.a. t.ex. rasism, främlingsfientlighet, rädsla och omoralisk högst oetisk egoism. Ta reda på fakta, att t.ex. varje barn är unikt, liksom varje flykt. Se t.ex. detta program:
    http://urplay.se/165337

    Sverige är och har alltid varit mångkulturellt, och Sverige är ett lyckat land även om det inte ur något perspektiv är perfekt…inget land, ingen människa är perfekt. Den svenska mångkulturen visar sig på alla områden, politiskt, konstnärligt (musik, litteratur), vi har språkliga variationer mellan syd och nord, vi har en enorm religiös mångkultur o.s.v.
    De som vet sprider kunskap, det ligger i kunskapens natur och det är så vi, liksom samhället utvecklas…

  28. Svante skriver:

    Jag är som du vet utan religionstillhörighet, men det förefaller vara många av de som opponerar mot dig, som vill bevara Sverige Kristet. Den kristenheten de vill bevara stämmer inte med den de tillber, för jag vet att det någonstans i Bibeln står att Jesus sa ”låten barnen komma till mig, för guds rike tillhör dem också”, eller något liknande. Skulle det bara vara vita Svenska barn det gällde, när Jesus måste ha varit av judisk börd, och judar, och araber är nära släkt genmässigt. När man som inom SD tar sig namn från vikingatiden, och hyllar dessa vet jag inte vad jag ska tro. Man vill bevara Sverige Kristet, men hyllar Asagudarna, jag får det inte att gå ihop.
    Svante

  29. arrami54 skriver:

    Religionen är ett politiskt vapen, det var så historiskt och är så nu. SD:s tal om fädernas kyrka har ingenting med det kristna kärleksbudskapet, det Jesus predikade, att göra överhuvudtaget…det SD predikar och menar med ”fädernas kyrka” är precis tvärtom!
    Kärlek är att vilja någons positiva utveckling…denna någon är för SD bara rasrena svenskar sedan några generationer, övriga får stanna där de är!

  30. Svante skriver:

    Kan jag lämna av ett tidigare inlägg hos mig, hos dig.
    http://svantelarvig.wordpress.com/2012/04/27/svante-om-invandring/#comments
    Svante

  31. arrami54 skriver:

    …korrekt Svante, vi är alla invandrare i ett historiskt perspektiv! 😉

  32. Anna skriver:

    Jag vet inte riktigt var det här hamnar, men du ser nog på mitt svar var det hör hemma.
    Det finns faktauppgifter att hämta på nätet. Ett meningsutbyte på en blogg är ingen avhandling.
    Det går inte att jämföra kostnader ett land har för sin medborgare med kostnader man väljer att ta på sig för dem som inte är medborgare. Dessutom har de flesta svenska barn föräldrar som redan har bidragit med skatt till vår gemensamma kassa.
    Hur stort ansvar vi ska ta för andra människors välfärd måste vi kunna diskutera ur många synvinklar. Alltifrån moraliska till alternativkostnaden för varje val.
    Du läser in sånt jag inte har skrivit. Jag har aldrig hävdat att alla ljuger. Var står det så? Det bör ske ålderskontroll i de fall handläggaren bedömer att det är motiverat.
    Sverige har inte alls alltid varit mångkulturellt. Tvärtom, Sverige och Norden har varit ovanligt homogent etniskt och kulturellt. Alla invandringsvågor under tidigare århundraden har skett från kulturellt närstående områden.

  33. arrami54 skriver:

    Mitt inlägg bygger exakt på dessa fakta, medicinska fakta liksom socialpolitisk fakta. Det går inte att generellt hävda att flyktingbarnen ljuger om sin ålder, eftersom de oftast inte exakt vet sin ålder.
    Givetvis kan man jämföra kostnader och barn är barn, etiskt är vi också bundna av FN:s flyktingkonvention, barnkonventionen, konventionen om de mänskliga rättigheterna m.m.. Du vet även internationell lag och överenskommelser är någonting vi måste följa.
    Följer vi inte grundläggande etik, kan vi knappast kalla oss för ett demokratiskt och civiliserat land. Även SD hänvisar ofta till ”fädernas kyrka” och då också till kärleksbudskapet, den gyllene regeln: Behandla andra så som du själv vill bli behandlad.
    En dag kanske du tvingas fly undan en galen man som misshandlar dig…då vill även du ha hjälp och bör få det. …och du är inte viktigare än någon annan människa, eller hur?
    Bra att du inte hävdar att alla ljuger, de få som ljuger får ta konsekvenserna…så är det för alla lögnare. Ålderskontroll sker, därav Socialstyrelsens anvisningar.
    Sverige har alltid varit mångkulturellt, liksom norden…tror vi lägger lite olika betydelser i ordet iochförsig, men mångkulturellt är och bör Sverige vara. En av de större vågorna gick från Sverige till USA, vad det gäller invandring/utvandring och det du benämner kulturellt närstående områden…iskall jag tolka dig som att de flesta utanför dessa områden bör exkluderas t.ex. p.g.a. den enligt SD överhängande muslimska faran, deras hudfärg? Eller exakt vad är det som skrämmer?

  34. Anna skriver:

    Jag vet inte hur du definierar ”mångkulturellt”, men så här skriver regeringen: ”Den i jämförelse med övriga Europa generösa flyktingpolitiken har lett till att Sverige från att ha varit ett extremt homogent land fram till mitten av detta sekel nu har blivit etniskt mycket blandat.
    http://www.regeringen.se/content/1/c4/14/15/ee35efdf.pdf
    I huvudsak har detta skett från 1970-talet. Det är en extrem förändring på en mycket kort tid.
    Så länge vi har nationalstater är dessa staters främsta skyldighet att verka för medborgarnas bästa. Varje land kan inte ta ansvar för hela världens befolkning. En välfärdsstat som den svenska bygger på att man ger och får under loppet av sitt liv. Det måste råda en balans. Fri invandring kräver en nattväktarstat.

  35. arrami54 skriver:

    Inser att du definierar mångkultur som ”etniskt blandat”, okej, ser inga problem med etnisk blandning…gör du? Vi har samtidigt en enorm globalisering, en utveckling Sverige inte kan, eller bör, stå utanför. Vi tar INTE ansvar för hela världen, knappast ens vår del…t.ex. kom det hit ca 12500 flyktingar förra året av världens över 20 000 000 flyktingar och det är världens fattigaste länder som tar störst ansvar. Vi har ingen fri invandring och har aldrig haft, den är noggrant kontrollerad och följer internationell lag.
    Den svenska välfärdsstaten skulle snabbt falla utan invandring, bl.a. har vi minskande barnkullar och en extremt hög andel gamla medborgare som behöver vård/stöd. Utan invandrare klarar vi redan idag inte vård, åldringsvård m.m.

    Nattväktarstaten har ingenting med invandrings-/flyktingpolitik att göra. Nattväktarstaten handlar om en minimering av statens makt, fördelningspolitik, inblandning i medborgarnas liv enligt en gammal liberal 1700-talsidé.
    https://varghjarta.wordpress.com/2012/01/15/moderaterna-bygger-pa-nattvaktarstaten/

  36. Anna skriver:

    Jag tror inte att vi kommer så mycket längre. Du drivs av en vilja att göra gott att vara en god människa, men det är inte alltid säkert att resultatet av en god vilja blir gott.
    Men det tristaste är att du inte tar fasta på det jag tar upp, du tassar runt det. Tyvärr är det så att verkligheten inte bryr sig om din goda vilja. Den bara är vad den är. Fattas det pengar i kommunens kassa får man dra in på nåt. Precis som i din egen privatekonomi.

    Fina ”kattbilder” förresten.

  37. arrami54 skriver:

    …tror inte heller vi kommer längre, vi har nog överhuvudtaget inte samma syn på verkligheten. Att t.ex. kommunerna saknar medel handlar om minskade skatteinkomster p.g.a. en av girighet konstruerad internationell ekonomisk kris, plus inhemska problem via en ineffektiv och icke handlingskraftig regering…knappast invandringens fel! 😉

    Jag är nog varken en godare människa än andra eller naiv, jag vet hur verkligheten ser ut och tror mänskligheten skapat sig enorma problem…tack vare sin kortsiktiga girighet som gjort att vi resursmässigt plundrat ut denna planet, står tveksam till om vi hinner ändra livsstil i tid…tror det kommer katastrofer både i form av ekonomiska kriser, krig, naturkatastrofer (delvis orsakade av människan) och ekologiska sammanbrott t.ex. i havens ekosystem, klimatförändringar m.m. …och flyktingströmmar, inte på tiotals miljoner utan tiofalt fler!
    Vi har små problem idag, men om tio till trettio år är de enorma!

    Tack, ”kattbilderna” föreställer ett lodjur. 😉

  38. Leon skriver:

    Ibland påminner den här debatten om flyktingbarns eventuella lögner om sin ålder om det jag upplevde i min barndom (i Jämtland). Den exakta åldern på ett barn var inte alltid så noga, i vart fall inte för barnet själv. Istället relaterade man sin födelsedag till den händelse som var den mest ”heliga” i byn. Som svar på frågan när ett barn var fött var det naturliga svaret (som barnet gav) – före eller efter älgjakten !!

    Vad jag vill säga med detta är att skillnader i kultur och/eller ”myndighetsinflytande” kan innebära att den exakta åldern uttryckt i kalenderuppgifter (i e år och födelsedatum) inte ses som det allra viktigaste. Istället kan ett barns födelsetid relateras till någon ”stor” händelse/företeelse i ”lokalsamhället” (som i mitt Jämtländska exempel ovan).

    En lite ”lustig” sak i sammanhanget är att en av Sveriges ”största exportartiklar” på senare år är vårt folkbokföringssystem. Och med tanke på ”mottagarländerna” torde det vara många i det forna östeuropa/sovjetunionen som också ”ljuger om sin ålder”.

  39. arrami54 skriver:

    Exakt! Tack för en underbar kommentar! 🙂

    Hela SD:s retorik om att barnen ljuger är bara en billig undanflykt …de vill helt enkelt inte ha mörkhyade barn här, och vill inte hjälpa dem.
    De är inte bara rasister, de är snåla och oetiskt ogina.

  40. Leon skriver:

    Det kan ju förövrigt vara intressant att notera hur just kyrkan varit ett villigt instrument för makthavarna. Vårt folkbokföringssystem, som förövrigt sköttes av kyrkan fram till 1990-talet, var (och är) ett effektivt medel att ”hålla reda” på medborgarna. Främst kanske för att hålla reda på ”skatteunderlaget” men också för att hålla reda på de generationer unga män som kunde skickas ut i krig.

    Och, som jag sa ovan, har detta effektiva system blivit en av Sveriges mest framgångsrika ”exportprodukter”. Skatteverket, som tog över från kyrkan, har ”exporterat” vårt folkbokföringssystem till många länder i det forna östeuropa, men också till länder i sydostasien (Laos, Vietnam m fl).

    Det Svenska ”storebrorssamhället” där medborgaren följs i detalj ”från vaggan till graven” har blivit mycket populärt i ”halvdiktaturer”. Och förmodligen på grund av de möjligheter systemet ger för beskattning och ”utskrivning” av soldater.

  41. arrami54 skriver:

    Exakt, kyrkan har alltid tryckt ner folket och hjälpt världskonungarna med kontroll och soldater (kanonmat). ”Storebrorsamhället”, hierarkin har alltid behövt kyrkan och kyrkans tal om den allsmäktiga diktatorn i skyn. Kyrkan talar om vår fria vilja, men följer vi inte Guds vilja (densamma som världskonungarnas) hamnar vi i helvetet… 🙂

  42. Christian Eriksson skriver:

    Allvarligt… Har du träffat en ensamkommande? Tror inte det. Visst har röntgen felmarginal – på två år ca! Inte tio år…
    Är det verkligen så svårt att se hur asylsystemet missbrukas?

  43. arrami54 skriver:

    …så kom det in en dum Sverigedemokrat igen!
    Ja, handledsröntgen har en felmarginal på två år (läs på!) och de ensamkommande flyktingbarnen från t.ex. Afghanistan ljuger inte, de vet inte med exakthet sin ålder eftersom Afghanistan med flera nationer INTE har en korrekt folkbokföring. …och ja, jag möter ofta ensamkommande flyktingbarn, trevliga och intelligenta ungdomar som flytt från ett helvete. De är allt du saknar, trevliga, intelligenta, empatiska, handlingskraftiga m.m.
    Jag är djävligt trött på idioter till SD-rasister utan medmänsklighet, kunskap, etik, empati…

  44. K skriver:

    Arrami, Lägg av med detta larviga sätt att försöka förnedra de som svarar på din blogg. Lär dig lite om konflikthantering. Jag riskerar väl att få en liten släng av ditt dåliga humör också.
    Om du ska ta upp saker och ha en blogg så måste väl din intention vara att lyssna in andra också. Du vill ju själv bli lyssnad och läst. Nästa steg är kanske för dig att acceptera och eventuellt också ändra inställning eftersom dina ideér kan bli ett hinder för dig eftersom det kan röra sig om starka fördomar från din sida.
    Vet du, det är faktiskt så att om du ljuger om din ålder som flykting så får du en hel del pengar, bostad, förmåner som ensamkommande barn. Så det finns ju starka skäl att försöka ljuga eller hur? Vet du att dessa förmåner betalas av skattepengar och att det kostar samhället – kommunen otroliga summor. Dessa summor kanske andra i kommunne helrre ser att man lägger på att ge arbetslösa ungdomar eller äldre elelr skolan mer resurser. Det måste väl en klipsk kille som du cokså kunan känan empati med. Frågan är hur vi löser detta. Kanske genom att männsikor som verkligen vill hjälpa dessa unga män ger dom hem och pengar. Jag tänker då på dig Arrami. Det måste ju vara en ynnerst för dig att göra en sådan gärning. Jag räknar med att du skriver tillbaks och berätta hur många som du nu hjälper i ditt hem. Om inte så är du bortgjord.

  45. arrami54 skriver:

    …nykter fröken Johansson?
    Bokstäverna hoppar ju lite som om berusningen ökade under tiden ni skrev. Fördomar har den som pekar ut flyktingbarn som lögnare, många vet inte sin exakta ålder eftersom adekvat folkbokföring saknas i deras hemländer. Att du vill att dina skattepengar inte går till de absolut svagaste säger en hel del om dig som individ och du tycks dessutom helt sakna insikt om vad det är som dränerat välfärdssystemet på pengar, vilket vi ser i skola, vård och omsorg…nämligen Alliansens skattesänkningar och korrupta privatisering. Några få exempel kan du studera här: http://stockholmsrean.se/index.html

    …men jag begär inte att ni skall förstå solidaritetens, eller den etiska medmänsklighetens principer, de ligger alltför långt borta från er egoistiska, rasistiska och egennyttiga narcissism.

Kommentarsfältet är stängt.