…”Vi vill säkra det kristna Europa”.

 

…sägs herr Breivik ha sagt enligt Expressens rubriksättare. Nu läser jag högst sällsynt Expressen och vet inte om rubriken är helt sann (?), men jag är INTE förvånad, ”idiottugget” från de ”kristna” nationalisterna och islamofoberna är lika sjukt fundamentalistiskt som hos islamisternas självmordsbombare…att idioterna tror finns det iochförsig rationella förklaringar till, det irrationella i tron dämpar deras djupt psykologiska rädsla/ångest inför döden. Det finns ingen annan förnuftig förklaring till Gudstron.

Man måste vara väldigt rädd, indoktrinerad och näst intill totalt utan förmåga till förnuftigt kritiskt tänkande om man går så djupt in i fundamentalism och hat (baserad på djup okunnighet och rädsla) att man likt herr Breivik utför dylika handlingar…men vi lär få se ett antal copycats i framtiden.

Personligen bedömer jag inte Breivik som psykiskt sjuk, däremot fullständigt mentalt skadad av en idévärld skapad av högerextrema tänkare, den typen av individer man finner i SD och vår mångkultur av nationalistiska hatgrupperingar.

Avskyn för Breiviks handlingar och den bakomliggande retoriken fördjupas nu dagligen när man läser medias rapportering från rättegången mot honom, hans ord: ”Breivik säger att han planerade att ha med sig en bajonett och halshugga Gro Harlem Brundtland samtidigt som han filmade attentatet. ”Målet var inte att dräpa 69 människor på Utøya, målet var att döda alla”, säger Breivik. Han skulle filma halshuggningen och ladda upp filmen på nätet”.

Kampen mot den nationalistiska sörja som breder ut sig här i Sverige och över Europa måste intensifieras…och jag hoppas verkligen inte Säpo är lika ineffektiv som vår poliskår i övrigt…för då är Sverige ett ”dukat bord” för fler attentat av Breiviks typ. Därtill måste alla sekulariserade humanister ta ifrån de religiösa det företräde de tycks ha i den etiska debatten. Den goda etiken i bl.a. de universella mänskliga rättigheterna, barnkonventionen, FN:s flyktingkonvention m.m. måste lyftas fram och vi måste tydliggöra att herrarna Jesus, Muhammed, (med flera s.k. profeter) bara var den tidens ”politiker”, de hade en vilja kring hur samhället skulle styras/utformas och kring vilken moral detta skulle ske…men de var bara helt vanliga mänskliga ”snubbar”, ingenting annat. Jesus var iochförsig en mycket god etisk förkämpe. Men ”Guds” son?…inte mer än undertecknad!

Den etiska debatten och vad som reellt ingår i begreppet demokrati, måste tydliggöras, inte minst har våra skolor ett stort ansvar…frågan är, tar de detta ansvar?

De överlevande på Utøya och i Oslo går dessa dagar igenom ett mentalt helvete, och jag känner en stark empati och sympati med dem…vad det gäller Breivik och hans ideologiska kamrater vill jag inte känna någonting, man önskar bara att de inte fanns och aldrig mer ger sig till känna…men jag delar bl.a. ”Jinges” oro, att det skapas ett antal copycats dessa dagar.

 

 

 

Det här inlägget postades i Min syn på SD!. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till …”Vi vill säkra det kristna Europa”.

  1. Urban Medin skriver:

    Jag tror exakt samma sak, men hoppas innerligt att jag har fel.
    Kan inte förstå hur människor gång på gång hamnar i detta skit med bedrägerisymtomen inom sig, mot den egna och (enda) rasen människan?
    Är vi så funtade att vi bara ska, förgöra varandra?
    Det kommer nog att ske förr hellre än senare ändå,
    / Urban

  2. arrami54 skriver:

    …ja du, en del människor är underliga och farliga djur, som borde och ofta, just hamnar i en bur! 😉

    Hoppas också vi har fel angående den stora risken för ”copycats”!

  3. Svante skriver:

    Jag förstår inte varför Svensk rikspress har Breivik, som först, och störst dag efter dag, vet borgarpressen att människor är som jag, jag lämnar tidningen omgående jag menar att en förstasidesnyhet endast platsar en gång. Inte ens Norska tidningar slår på så hårt. http://www.adressa.no Visserligen finns han på första sidan men inte som första nyhet. Vill Svensk press få andra att ta efter Breivik, eller används han för att dölja något annat viktigt?
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    Man kan och bör alltid ifrågasätta hur media gör sina val av nyheter, jag delar din syn vad det gäller Breivik och är orolig att media nu förstärker risken för att det dyker upp copycats…men samtidigt är jag lite ambivalent, det är viktigt att vi förstår hur dessa handlingar växte fram ur en unken sörja av nationalistisk hat-retorik.

  5. KV skriver:

    Och att läsa hans alla hans nätgroupies skriverier är inte heller alltfört muntert!!
    Kan bara hoppas på att de flesta av dem nöjer sig med fantasier. Men med tanke på att det åtminstone på en av dem har förelagits ”hembesök” hos ”landsförrädare”kan man inte känna sig alltför säker på att det inte finns fler Breivikare därute.

  6. arrami54 skriver:

    …exakt! Antalet är så skrämmande många, att statistiskt finns det ett antal renodlade dårar bland den, helt i nivå med Breiviks sabbade världssyn och hjärna.

Kommentarsfältet är stängt.