…Carl skämdes och vände ryggen till.


Under besöket i Sarajevo blev utrikesministern utskälld av Florence Hartmann tidigare talesperson vid krigsförbrytartribunalen för forna Jugoslavien:

” – Han förtjänar inte att vara här!”

” – Det sårar oss, vi är européer och det sårar oss, säger hon till Carl Bildt som går därifrån och vänder henne ryggen.”

” – Varför är han här i dag? Han borde komma när han kan göra något. Och när han kunde göra något, då sa han att Milosevic var en trevlig kille. Och det finns dokumenterat. Han förtjänar inte att vara här i dag, säger hon.”

Vad gör Carl Bildt? Jo, han vänder henne ryggen och som den ynkrygg han är går han därifrån.

Som ”jinge” skriver, Bildts meriter hinner ifatt honom och frågan är hur han framstår när vi får veta sanningen fullt ut?

Jag förstår Bildts skam i detta ögonblick, han står helt naken, avslöjad och kan inte på sitt vanliga arroganta sätt avfärda orden. Han kan inte avfärda en person med högre kunskap i frågan än den han själv har, lika lite kan han avfärda brittiske journalisten Ed Vulliamy, som tydligt håller med Florence Hartmann. Ed Vulliamy belönades med Pulitzer-priset för sin bevakning av Bosnien-kriget.

Vi har en utrikesminister vi alla borde vända ryggen, i skam!

 

 

Denna kommentar (nedan) kan man läsa under herr Bildts blogginlägg, där han bl.a. skriver att: ”…och det är i och för sig inte alls fel att ställa frågan om det gjordes tillräckligt för att förhindra att det bröt ut.” Men svaret ligger nog inte i herr Bildts böcker, de är helt färgade av hans syn och perspektiv.
Olika föreningsledare med rötterna från Bosnien håller med Florence Hartmann.

Så fort han fick höra om att Bildt planerade att resa dit lämnade han in en officiell protest till den svenska regeringen mot Bildts närvaro i Sarajevo.

– Vi har protesterat på grund av att han i sin roll som hög medlare satt bara fem mil från Srebrenica under pågående slakt. Han satt med Milosovic och Mladic och åt lunch. Jag tycker att han har ett moraliskt ansvar. Han har inte förtjänat att närvara på minnesceremonin, säger han till SvD.se.

Senada Bešic, ordförande för Bosnien och Hercegovinas kvinnoriksförbund i Sverige, med runt 6000 medlemmar, är också kritisk.

– Kritiken är helt på plats. Vi har varit mycket missnöjda med hans roll som sändebud i Bosnien och han var inte helt opartisk under sin tid. Jag håller med att han inte skulle vara i Sarajevo, säger hon till SvD.se.

Azra Jelacic, ordförande för Bosnisk-hercegovinska riksförbundet, tycker också att han förtjänar kritiken.

– Hans diplomati under och efter kriget är en stor dubbelmoral. Alla de som hade makt att ta beslut då och inte gjorde det får leva med konsekvenserna att många liv har försvunnit, säger hon till SvD.se.”

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/bildt-utskalld-i-sarajevo_6982115.svd

Men du, Carl Bildt, kan alltid få din frus medhåll också. Ni delar säkert samma syn om Bosnien kriget.”

 


Det här inlägget postades i Allmänt om politik.. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till …Carl skämdes och vände ryggen till.

  1. Svante skriver:

    http://svantelarvig.wordpress.com/2012/04/07/svante-undrar/
    Så här fick jag ihop det när jag läste om detta.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    …han kan t.ex. stanna hemma och städa, diska och gå ut med hunden! 😉

  3. Svante skriver:

    Jag skulle kunna tänka mig att använda honom till utväxling mot journalisterna i Etiopien, och samtidigt få slut på tyst diplomati, men kanske, som UnderMattan svarade på det, Etiopien kanske inte tar emot vad skit, som helst.
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    …tror ”familjeföretaget” Saudiarabien skulle vara mer intresserade av den själen. 😉

  5. ingvar skriver:

    Nej du Bildt skäms inte. Han är lika gudomligt ofelbar och allvetande som Arrami!! Ingvar

  6. arrami54 skriver:

    😆 …hahaha…kul att du inser våra höjder, Carls och min! Du får starta en kyrka och tillbe oss ”ofelbara” och ”allvetande”!

    Vilket ord mer än ”löjlig argumentationsnivå” passar in på dig?

    Ha en glad Påsk, ta ett glas till du! 😉

  7. Svante skriver:

    Jag skulle föredra att alla, som är allvetande skulle vara på Arramis sida i så fall.
    Svante

  8. arrami54 skriver:

    …jag håller mig till att försöka veta lite om mycket…för att ur mitt perspektiv försöka fånga en rimlig helhetsbild av världen, människorna och ”verkligheten”. 😉

  9. Svante skriver:

    Mitt problem är att jag vet mycket lite, om allting, och det retar mig ofta.
    Svante

  10. arrami54 skriver:

    …gör som jag när jag ”retar mig på kunskapsbrist”, läs på…du vet livet är ett ständigt pluggande! 😉

    Ha en skön kväll, jag tar blogg- och internet paus och umgås irl nu!

  11. nisse skriver:

    problemet med Kalle Bildt är att han är en liten psykopat och helt saknar medkänslla med andra än sig själv

  12. trerk skriver:

    Vad kan man begära ev en man som är misstänkt för folkmord. Varför skulle Bildt göra nån skillnad på muslimer i Etiopien eller i forna Jugoslavien. Så länge han får sola sig i glansen bland dom andra dignitärerna, så är han nöj

  13. arrami54 skriver:

    Det finns anledning att kritisera Carl Bildt och resa frågetecken…men diagnoser bör vi avhålla oss ifrån. Arrogans är en syn som är vanlig som beteckning på herr Bildt, men diagnosen ” psykopat” är inget jag personligen vill ställa på honom och jag avråder från dylika ord. Krig skapar oerhörda känslor och det hat kriget i forna Jugoslavien byggde upp lär vi få leva med under minst ett par generationer…att dämpa hatet är allas vår uppgift, annars riskerar vi en upprepning av vansinnet.

  14. arrami54 skriver:

    …delar din syn på herr Bildts tillkortakommande och kompetensbrist.

  15. HEMIMAMMA skriver:

    Han har inte förstånd till det så som den inavlade borgarbracka han är… =0)

  16. arrami54 skriver:

    …förstånd har han nog, men är man arrogant och självgod tror man sig ofta inte behöva använda det. Vad han däremot tycks sakna är känsla, empati och vanlig medmänsklighet.

    Jag skäms varje gång han representerar Sverige…och vi saknar inte valmöjligheter, titta på t.ex. Jan Eliasson…

  17. HEMIMAMMA skriver:

    Nej han är ett tusen gånger bättre alternativ, även som ledare för socialdemokraterna… ( fast det är kanske tur för VÄRLDEN att han fick en viktigare uppgift)

  18. arrami54 skriver:

    Nog är Jan ett bättre alternativ än Carl, helt klart och på alla nivåer…men ledare för S ville Jan inte bli och det är nog tur det, han har ett viktigare jobb nu! 😉

    Kram.

  19. HEMIMAMMA skriver:

    Ville han inte? jag fick uppfattningen att han ville det…

    och visst har han ett viktigare arbete nu.

  20. arrami54 skriver:

    …Jan visste nog redan att han skulle bli erbjuden jobbet han har nu. 😉

Kommentarsfältet är stängt.