…det unkna hatets själsfränder.

 

Man ser likheten mellan varghatarna och de invandrarfientliga/rasisterna extra tydligt ibland, och ibland är ganska ofta!

Det monster de utmålar vargen att vara, är bara en tydlig psykologisk spegling av hatarnas små själar. Psykologiskt benämns detta som en Projektion. (En term som används inom psykologin för att beskriva hur en person som inte vill eller kan kännas vid sina egna svagheter tillskriver andra personer dessa egenskaper för att försvara sin självbild.)

När ni läser SD:s favorit sajt på nätet, ”Avpixlat” och t.ex. Jägarnas Riksförbunds tidning ”Jakt & Jägare” blir likheterna mellan dessa grupper uppenbar, den förstnämnda gruppen hatar invandrare/flyktingar, den andra rovdjuren.

Grunden för hatet är en osund mix av medvetet vald okunnighet, renodlad dumhet, oetisk egoism, osund narcissism och ett välutvecklat materialistiskt revirtänkande… (jägarna kallar det ”livsstil”).

I grupp blir dessa revirhävdare, verkligen de ”monster” de felaktigt utmålar vargen som varande. Världen över ser vi, både i nuet och historiskt, vad dessa svarta revir-nationalister ställer till och den nationalism som t.ex. SD står för i Sverige är bara ett puerilt revirhävdande i grupp, nationen eller den tänkta stornationen, är bara samma primitiva revirhävdande i lite större skala. Vi finner dessa grupper världen över, då det är en form av djuret människans mest primitiva beteende, du finner dem här, i Israel, i USA, i Iran o.s.v. Oftast ser de sig som någonting förmer, som Guds utvalda, som språkrör för ”Guden”.

En bra bild av det primitiva fenomenet gavs i dokumentären: ”Krig i Guds namn” som bl.a. visats i SVT:s Dokument utifrån. (Se båda delarna!)

Dessa outvecklade grupperingar har en annan gemensam egenskap, de tittar oftast i plånboken innan de avgör om de orkar vara solidariska, empatiska och allt annat som avkrävs en civiliserad människa. Det är t.ex. vanligt att man i ”Avpixlat” utmålar ensamkommande flyktingbarn som presumtiva ”monster” (förklädda vuxna terrorister) och exakt likt jägarkårens beskrivning av vargar som äter jakthundar, kastar sig flocken av hatare över flyktingbarnet…och inte bara retoriskt, ofta via fysiskt våld eller hot därom.

Tyvärr är civilisation ytterligare en illusion, den reala civilisationen är ofta en ”teater-mask”, en tunn fernissa av social inlärning, påtvingad familjeflockdjuret människan, när flocken blir större och familjer samlas i samhällen. De båda omnämnda grupperna i inlägget har en ytterst tunn mask av spelad civilisation. Vargen och människan är som högre däggdjur varandra så otroligt lika…

…men oftast till vargens fördel!

Det finns en anledning till att vargar drar sig undan direkt då de känner vår doft…doften har en unken, farlig, ton! Jag märker samma beteende hos mig själv, jag drar mig ofta undan när jag möter människor och har lyssnat en stund…och jag har en mycket välgrundad orsak till detta!

…det är mer och mer sällsynt att man kan stå stolt som representant för sin art.

Men ibland finner man kloka pärlor, då ord blir ”vin”.  I dag t.ex, läser jag en mycket bra ledare i DN!

”Den brännande frågan om hur många vargar det ska finnas i Sverige har, enligt utredaren Lars-Erik Liljelund, klarats av i ett tidigare delbetänkande. Där framgår att utredningen ser 450 vargar ”som ett provisoriskt referensvärde”.

Men några tankar om när målet ska vara uppfyllt har utredningen inte. I stället sägs att det ska omprövas år 2019. Inte heller presenteras några alternativa siffror till dagens etappmål på maximalt 210 djur. Några egna konkreta idéer om hur den undermåliga genetiska statusen bland vargarna kan förbättras har utredningen egentligen inte heller, utan man hänvisar till Naturvårdsverkets sex förslag från 2010 där flera är starkt ifrågasatta. Det enda utredaren tycks väldigt säker på är att det på vägen till det mål vi inte riktigt vet vilket det är, eller när det ska uppnås, ska pangas vidare.”

…det är alltid glädjande när tystnaden bryts och visa/kloka ord uttrycks!

 

Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad.”

 

 

 

Det här inlägget postades i ...det är om hösten drömmar dör.... Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till …det unkna hatets själsfränder.

  1. Ping: …Vargstammen ska stärkas, men bara lite. | Varghjärta

  2. vysotskij skriver:

    Väl rutet!! Du tangerade mina tankar som jag själv inte riktigt förmådde att formulera på min egen blogg!

    Kika gärna in på… http://vysotskij.wordpress.com/2012/04/03/vargkritiker/

    Med vänliga hälsningar

  3. arrami54 skriver:

    …har redan läst dig och tryckt på ”gilla”! 😉 Skall läsa dig även fortsättningsvis.

    Mvh
    Thomas/ ”Varghjärta”

  4. vysotskij skriver:

    Såg det, vi läste nog varandras bloggar samtidigt! Trevligt, du är välkommen, kommer återkomma hit också!

    Mvh

    Vysotskij

  5. arrami54 skriver:

    …tack och detsamma! 😉

  6. HEMIMAMMA skriver:

    Jag såg den första delen i Krig i Guds namn, men den andra har väl inte visats än *förvirrad*

    Hemikram

  7. arrami54 skriver:

    …jo, jag antar det, såg den på SVT-play och hittade den sen på youtube. Den är bra, se den! 😉
    Kram.

  8. Ping: Viktigt att motverka fördomar om olika religioner och folkgrupper « Fredriks blogg

  9. Gloria Mundi skriver:

    Jag har hört, utav folk som har järnkoll på sånt här, att vi har för många vargar i Sverige. Inte för få. Tror du bönderna är glada att få bli av med sina får, höns, kalvar osv?

    Säger inte att det är ett svart-vitt problem med en svart-vit problemlösning. Men jag tror att om jag varit bonde eller markägare hade jag inte varit glad i varg.

    Det är oftast stadsbor och andra utan någon koll på hur naturen funkar som uttalar sig välvilligt om vargar, SO I’M TOLD, Stockholmare som jag är.

  10. arrami54 skriver:

    …jag vill hävda att jag har ”järnkoll” vad det gäller varg och vi har för få vargar. Bönder och jägare kan skydda sina tamdjur, men vill inte. Det finns bra skydd och merkostnaden vad det gäller rovdjursavvisande stängsel utgår det bidrag till m.m.
    Jag har som många andra bott halva livet på landet, halva i staden och vet hur livet på landet fungerar och tyvärr lever den gamla folktron kvar när det gäller vargen, okunnigheten och hatet är utbrett.

  11. arrami54 skriver:

    😉 …ha en skön påskhelg nu!

  12. Gloria Mundi skriver:

    🙂 Detsamma du!

  13. Ping: Bagdad Borg, en belastning för regeringen | Jinge.se

  14. Ping: …varghatare och landsbygdskomik. | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.