…kärlekens färger?

Vilka färger målar vi med, vi människor? Det finns ett gammal fint ordspråk som lyder: ”Kärlek är att vilja någons positiva utveckling.” Orden är värda en reflektion då och då…och vad är utveckling?

Är det utveckling att döda dem vi är beroende av, därför att det gynnar några? Är det utveckling att återigen utrota vargen, därför att några ljuger och bara vill behålla sin personliga ”frihet” och hobby?

Är det utveckling att stänga ute för att skydda det ”ekonomiska reviret”?

 

En lite barnslig detalj i denna frågeställning är följande: Vi har i min hemstad under ett tiotal år haft en tradition av konstvisning i stadens affärer en lördag varje år. Några av oss s.k. ”proffs” hoppade av i år, därför att de tyckte det var för många ”amatörer”, en i mina ögon löjlig protektionism…vad fan är de så rädda för? Att möta andra som drivs av samma passion men inte kommit lika långt i sitt utställnings-cv, kunskap och ”kvalité”? Är det farligt att mötas, att konstruktivt kritisera, att kanske ge hjälp till utveckling?

Jag målar för att det roar mig, utvecklar mig och min kunskap och ger mig en skön meditation…inte för att slå min kunskap, mina bilder, i huvudet på andra genom utestängnings-processer för att skydda ekonomiskt betingat revirtänkande.

…och det enda råd man kan ge betraktaren är sakligt sett, köp det du gillar…vem vill ha någonting man inte gillar som en del av sitt fjärde skinn (sin hemmiljö)? Ni som vägrade vara med i år av ovan nämnda skäl…skäms, ta mig fan!

En sanning som ger oss god etik, vi stänger inte ute andra, dem som bär samma passion och vill utvecklas…

Konsten, liksom skönheten ligger i betraktarens ögon.”

”Kärlekens färger”: målad till min yngsta son.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till …kärlekens färger?

  1. Britta skriver:

    Tråkigt när det blir så där, men annars tycker jag att idén med konstvisningen var bra! Umeå är kulturhuvudstad 2014 – kanske det blir konst i våra affärer då också:-)
    Kram!

  2. arrami54 skriver:

    …jo, det är alltid trist när vuxna ”tramsar” sig! Idén med konstvisningar i affärerna är bra, man möter människor som aldrig annars går på utställningar. 😉
    …vem vet, idén kanske sprids även i Umeå?

    Kram.

  3. Svante skriver:

    http://svantelarvig.wordpress.com/2012/04/02/svante-skickar-vidare-2
    Jag har gjort lite ändringar i min blogg, som du kommer att märka, men vad tror du om censuren av UnderMattans blogg? Svante.

  4. arrami54 skriver:

    Såg att du var ”borta” några dagar, fortfarande problem med datorn?
    Vad det gäller ”censuren”, ställer mig faktiskt tveksam till om det handlar om detta, det verkar främst som om google varnar för virus med den sidan som ursprung…men visst, detta kan vara en medveten taktik för att tysta bloggen, svårt att styrka oavsett. Det har ju t.ex. framkommit exempel på hur regeringen tystat obekväma militärer från att tala:
    http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-det-lar-bli-fler-an-tolgfors-som-faller-tungt

  5. Svante skriver:

    Nu verkar allt fungera efter namnändringarna, jag ville från början vara öppen med vem jag var, men Svante Svensson var upptaget, och nu sitter jag ju i baljan, egentligen kopparkittel. Jag måste säga att jag trivs i min nuvarande roll. Nu är jag Hannibal(jan).
    Svante

  6. arrami54 skriver:

    …glädjer mig att du trivs! 😉
    Har själv en badbild från min barndom med mig sittandes i en balja, det tycks ha varit ett populärt motiv bland föräldrar på den tiden?
    😉

  7. Svante skriver:

    Du hade en vattendroppe från ett rosblad i ditt inlägg tidigare hur i hela friden bar du dig åt för att få den att se våt ut?
    Svante

  8. arrami54 skriver:

    …enkelt, det handlar om kontraster mellan ljusa och mörka färgtoner och kontrast mellan varma och kalla färger. Fast ”enkelt” blir det efter många års arbete/träning på hur färgen fungerar psykologiskt och optiskt. Jag börjar kunna det där nu…efter över trettio års träning! 😉

Kommentarsfältet är stängt.