…”Band of Brothers .” (Om Korpen).

 

Korpen (Corvus corax). Kanske den intelligentaste av alla våra fåglar.

Det är ett vackert djur Korpen.

…tanken på inlägget om Korpen föddes ur läsningen av ett nummer av ”Jakt & Jägare”, som jag fick mig tillsänt som reklam, de vill locka mig att prenumerera…

…en tanke som blir direkt motbjudande när jag läser Solveig Larssons ledare i detta nummer av tidningen.  ( 3.2012)

Den respekt jag tidigare hade för dem jag trodde var seriösa och kunniga jägare dog helt efter hennes s.k. ”ledarinlägg”. Att tidningen är drivande i det osunda varghatet står nu klart för mig bortom allt rimligt tvivel. Ingen seriös individ beskriver vargen, urfadern till våra älskade tamhundar som ”den grå terroristen” och faller i god jord i mitt hjärta och varför är de jägare som kallar sig ”seriösa” tysta gentemot en ledning som underblåser hatet mot vargen, och som stimulerar inte bara tjuvjakt utan även gift-åtlar? Hade det funnits en majoritet av jägare som verkligen var seriösa hade de krävt Solveig Larssons avgång…och det nu! Mitt personliga minimikrav, att den svenska jägarkåren skall mista allt statligt stöd och att löshundsjakt skall förbjudas, förstärktes än mer efter det att jag läst detta nummer av tidningen…jägarkåren framstår som ett oseriöst mördar-glatt pack. Bilderna på de stolta slaktarna som står bredvid sina mördade lodjur skapar bara vrede, liksom orden om vargen.

Finns det någonting dessa skjutglada djävlar inte vill döda? Svaret är nog nej, och att en till två människor skjuts av dessa förvirrade och blodtörstiga ”jägare” varje år, blir plötsligt mer än självklart. Det är snarare lite förvånande att inte fler människor dödas årligen.

En artikel i tidningen, signerad Mats Bildström tycks vilja initiera jakt på Korp, fågeln framställs som ”en svår predator” och sägs ligga bakom attacker på får, hjortar och kalvar av nötboskap. Det tycks mig som om korpens fridlysning retar jägarna…de vill döda allt som kryper, springer och flyger…den primitiva blodtörsten blommar verkligen fullt ut i detta ”styrkargäng”. Ordet jag avslutade min förra mening med tycks vara det ord som jägarna beskriver korpens ungfåglar med, juvarna, ej ännu häckningsmogna individer som ofta samlas i ”band of brothers”. Det tycks mig styrkt bortom allt rimligt tvivel att jägarkåren betraktar allt vilt som lovligt och får de hållas är jorden snart enormt, om inte totalt,  artfattig.

Den svenska jägarkåren är i realiteten ett hobbymördande pack, ett ondskans ”band of brothers” som bör minimeras. Den enda jakt som bör tillåtas är den som krävs för att hålla älg-, rådjurs- och vildsvinsstammen nere tills rovdjuren återställt balansen, därtill kan jakt på alltför orädda, närgångna och bevisat hotfulla rovdjur (björn, varg) tillåtas och avlivning av skadade djur, t.ex. trafikskadade. I övrigt bör jakt bedrivas av statligt anställda jägare (via Naturvårdsverket), vilket ger några hundra eller tusen arbetstillfällen. Säljs köttet till Sveriges konsumenter får vi den vägen in ersättningen för löner med mera. Människor som jagar för att de behöver maten, kan jag fullt ut respektera…men hur många är de i dagens Sverige?

Det är bara en tidsfråga tills jägarpacket framställer korpen som ett hot mot oss, som ett skadedjur…allt de önskar skjuta blir förr eller senare det, ett skadedjur. (De missar helt att det värsta skadedjuret sett ur moder jords perspektiv, är vi!). Jag har skrivit om kråkfåglar förr och dess likhet med oss…men jag tror inte jag nämnde den vackraste och intelligentaste av dem, Korpen. Personligen skulle jag hellre leva ett bra tag nära och bredvid en korp och stå stolt som människa, än tillbringa en dag, med någon av de skribenter jag läste i det nummer av ”Jakt & jägare” jag fick mig tillsänt. Mitt hem, min omvårdnad, skulle vilken dag som helst stå öppen för en korp, men jag skulle idag tveka rejält inför att hjälpa en mänsklig jägare av den grupp som tycks dominera dem!

 

Korpen är inte bara en intelligent fågel, den är därtill en av våra vackraste. Får ”jägarna” som de vill upphävs fridlysningen, för att de då kan döda den…och döda är deras främsta nöje.

Följande ord hämtade jag från ”WikipediA” och ingenting jag funnit motbevisar orden:

”Korpar har bland de största hjärnorna av alla fågelarter. Liksom hos andra kråkfåglar finns anekdotiska observationer av anmärkningsvärda bedrifter i fråga om problemlösning, vilket har lett till uppfattningen att fåglarna har hög intelligens. Vetenskapsmännen är dock osäkra på omfattningen av deras andra kognitiva processer, såsom imitation och insikt.

Ett experiment som utformades för att utvärdera insikts- och problemlösningsförmåga involverade en bit kött som var fäst vid ett snöre som hängde från en pinne. För att nå maten behövde fågeln stå på pinnen, dra upp snöret en bit i taget och ställa sig på öglorna för att gradvis förkorta snöret. Fyra av fem korpar lyckades så småningom och ”övergången från ingen framgång (att strunta i maten eller enbart rycka i snöret) till konstant pålitlig tillgång (att dra upp köttbiten) skedde utan någon påvisbar trial and error-inlärning”.

Man har observerat att korpar har manipulerat andra till att utföra arbeten åt dem, som att locka vargar och prärievargar till platsen för döda djur. Hunddjuren öppnar kadavret och gör det därmed lättare tillgängligt för fåglarna. De ser efter var andra korpar gömmer sin föda och kommer ihåg var de har placerat sina födogömmor, så att de kan stjäla från dem. Sådana matstölder sker så ofta att korpar flyger extra långa avstånd från födokällor för att hitta bättre gömställen för maten. Man har också observerat korpar som har låtsats göra ett gömställe utan att faktiskt lägga maten där, förmodligen för att förvirra åskådare.

Korpar är kända för att stjäla och gömma glänsande föremål som småstenar, metallbitar, silverskedar från trädgårdsbord, örhängen och golfbollar. En teori är att de samlar på sig glänsande föremål för att imponera på andra korpar. Annan forskning tyder på att ungfåglar är mycket nyfikna på alla nya saker, och att korpar fortsätter att vara lockade av ljusa, runda föremål på grund av deras likhet med fågelägg. Adulta (vuxna) fåglar förlorar dock intresset för ovanliga saker och blir istället neofobiska, det vill säga, mycket avvaktande inför okända ting.

Under senare år har biologer börjat inse att fåglar ägnar sig åt lek. Juvenila korpar är bland de mest lekfulla av alla fågelarter. De har observerats glida ned för snödrivor, till synes enbart för nöjes skull. De leker till och med tillsammans med andra arter, som att leka ”fånga mig om du kan” med vargar och hundar. Korpar är kända för spektakulära akrobatiska uppvisningar, som att flyga i loopar.”

Filmen nedan visar ett korp-par som samlar bomaterial, korpar är trofasta livet ut, men som alla andra fågelarter (och vi) händer det att de har sex bredvid äktenskapet. Sex är inte detsamma som kärlek, det är bara ett biologiskt behov…så resonerar vi, så resonerar korpen!

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö., Vargdebatten:. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till …”Band of Brothers .” (Om Korpen).

  1. Linus skriver:

    Är det någon av er här som jobbar med tamboskap eller liknande som har problem med korpen? För personligen tycker jag inte det är så roligt att komma ut i hagen och hitta lam och kalvar som ligger halvdöda utan ögon. 😦

  2. arrami54 skriver:

    Det är inte kul att hitta skadade djur oavsett vilket rovdjur som tagit dem, eller om de skadats på annat sätt. Att Korpen skulle vara ett större problem tror jag inte på, problemet är långt mindre än de skador som orsakas av räv, lo och andra rovfåglar…och eftersom angreppen, de få som inträffar, oftast sammanfaller med kalvning/lamning, så bör du ta in moderdjuren i god tid innan de föder. (Detta främst eftersom du tidigare drabbats, rent allmänt är problemet mindre, om det nu överhuvudtaget finns i någon högre utsträckning (?)).
    Har sökt, men inte funnit någon statistik eller tydlig bevisning på Korp-skador? Finns denna, i så fall var?
    Vill råda dig att kontakta viltskadecenter, de kan säkert ge dig råd och anvisningar om hur du skyddar din tamboskap. Därtill har länsstyrelsen ”besiktningsmän” m.fl. som säkert kan ge dig råd.
    Korpen är fridlyst och skyddad av EU:s fågeldirektiv.

  3. Ping: …en ”sötmes” vid namn Stjärtmes. | Varghjärta

  4. Ping: ”Junselevargen är en hund!” | Varghjärta

  5. Ping: Tragiska dårar. | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.