…”livet efter detta”.

 

Var rubriken till ett inlägg en personlig bloggfavorit skrev, jag svarade så här:

”…nja, ett liv efter detta är på alla plan en omöjlighet, men tanken är väl både fantasifull och tröstande? När vi dör och hjärnan stängs ner uppstår ljusfenomen mixade med minnen som tonar bort, mer är det inte. Men vi kan inte föreställa oss ett evigt tomt ingenting, alltså väljer vi att tro på någonting annat…en fortsättning.
Men alla de atomer vi är uppbyggda av, återgår till systemet och en gång kom de från stjärnor som exploderat och dött…så visst, vi är en del av ett evigt kretslopp, men liv efter detta, nej, något sådant finns inte!

 

Njut av det enda liv ni har, någon repris eller fortsättning får ni inte!

skriver tråkmånsen som lever nu! ;-)

Kram.”

Britta svarade med ord jag tror många känner igen sig i:

Nej, jag kan inte föreställa mig en blankt, tomt ingenting. Att allt skulle vara förbi, att allt vi älskar för evigt är borta. Allt det vackra, aldrig kunna se gräset spira igen, känna doften av vatten, plocka blommor på ängen och göra en piruett:-) Och jag motsätter mig också epitetet “tråkmåns”! Fast det är bra att leva här och nu…
Kram! ”

Vi kan inte föreställa oss ett: ”blankt, tomt ingenting. Att allt skulle vara förbi, att allt vi älskar för evigt är borta.” Fantasin om ett liv härefter är arketypiskt för den mänskliga själens längtan och en genetisk medvetandebrist. Om du verkligen tror på ett liv efter detta, kanske mina ord sårar…men min mening är inte att såra, bara att uttrycka min övertygelse/ mitt vetande. Det finns ingen Gud, inget efterliv och det är inget bevis att människor i alla tider skapat sig en sådan, som fantasifull förklaringsmodell, som tröst. Okunnighet, fruktan och hopp, är och har alltid varit religionernas rötter, dess enda näring.

Religion är bara en dålig ursäkt för att slippa ta ansvar för, respektera livet, här och nu. Det är delvis därför förvaltartanken är död och vi plundrar ut vår jord och dödar den…

Det är så att ett förlorat liv är ett förlorat liv, jag förstår fullt ut sorgens längtan efter ett nytt möte med dem vi, du och jag, saknar och som var högt älskade. Som t.ex. min mor, en i raden av många jag saknar ibland…hon betydde mycket, hon var min gud, min ”Gaia”, när jag var barn…de första åren då min ”själ” formades…

Tro gärna, men använd aldrig din tro som ett dömande vapen mot andra, aldrig, för den rätten har du inte!… och du lär inte bli besviken när du inte möter din Gud, besvikelse finns nämligen inte heller i det eviga tomma ”ingentinget” vi benämner döden.


 

 

 

Det här inlägget postades i Religionskritik, Sagor. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till …”livet efter detta”.

  1. svantelarvig skriver:

    Döden

    Döden innebär ingenting mer dramatiskt än
    att det tillstånd återkommer som förelåg innan
    vi föddes. Det är väl ingenting att oroas för?
    Vem ängslades för läget före födseln?
    Efter vårt hastiga liv ”ett momentant intermezzo”,
    börjar en ny oändlighet.
    Varför törstar vi efter livet i stället för att acceptera
    ”ickevarats paradis”?

    Som kommentar till ditt sista inlägg, vill jag sända denna lilla text, som jag fick av en kamrat, den förklarar min syn på döden.
    Svante

  2. Urban Medin skriver:

    Så som vi människor är mot varandra och allt annat, så hoppas jag att det sedan när det är dags är slut på riktigt. Men, det är kanske då det börjar?
    Uj, hemska tanke 🙂
    Men ett intressant ämne.

  3. arrami54 skriver:

    …exakt: ”Döden innebär ingenting mer dramatiskt än
    att det tillstånd återkommer som förelåg innan
    vi föddes.”

  4. arrami54 skriver:

    … det ÄR slut på riktigt när vi dör.
    Att ämnet är intressant kan ingen förneka, det upptar miljarder människors tankar då och då. 😉

  5. Britta skriver:

    Tjusigt foto! Jag håller inte med dig riktigt i orden ”Religion är bara en dålig ursäkt för att slippa ta ansvar för, respektera livet, här och nu.” Jag tror det jag tror. Livet är ett mysterium.

    För övrigt blir jag glad när jag läser att jag är en personlig bloggfavorit. Du vet väl att det är ömsesidigt och jag önskar dig allt gott…

  6. arrami54 skriver:

    …jo, bilden på mor är tjusig, och det var hon också! 😉
    Religion generellt, globalt och historiskt har lurat miljarder att utstå plågor, fattigdom m.m. i hopp om ett bättre liv sen. De har lurats att tro på jordelivet som ett test, och den religiösa makten har lurat många att utföra onda handlingar i religionens namn…vilket pågår än. Så nog har jag fog att hävda att religion är en dålig ursäkt!

    …tack, jag vet och det är ömsesidigt! 😉

  7. Ejnar Brochmann skriver:

    Ett kan man med säkerhet säga : Ingen har någon större erfarrenhet av döden.

  8. arrami54 skriver:

    …nej, erfarenhet ingår ej heller det i ”ingentinget”! 😉

  9. Ping: …de primitivas ”Gud”, kontra min ”religion”. | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.