…glädjande åtal.

 

Två män åtalades på måndagen vid Hudiksvalls tingsrätt för att ha tjuvjagat varg på sjön Fansen norr om Ockelbo i februari i fjol, uppger lokala medier.”

Läsningen glädjer mig av flera skäl, för det första brukar eventuella vittnen vara tysta..STG-packet brukar skydda varandra via tystnad. För det andra skall dylika våldsmän straffas…sex års fängelse enligt min åsikt. Män som genomför dylika handlingar, ja, det är oftast män…

Den yngre av dem körde på en varg flera gånger med skotern. Tillsammans slog de sedan ihjäl djuret med ett trubbigt föremål.”

…denna typ av ”män” har inget värde i sig. Deras primitiva gener skall inte föras vidare och hade jag mött dem i samband med mordet och haft möjligheten, hade jag hellre dödat dem än sett vargen bli dödad.

 

 

Varför?…jo, dumma män är ingen skyddsvärd djurart och inte heller utrotningshotad!

 

Allt hat förstärktes av en idiotisk s.k. ”licensjakt” och vilka som startade den vet vi…!

 

 

Det här inlägget postades i Vargdebatten:. Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till …glädjande åtal.

  1. Genusneutralt ska det vara skriver:

    Jag tycker inte man man kan dra alla män över en kam. Jag tycker således media i sin rapportering här diskriminerar och kränker den stora gruppen ”män” när man så tydligt utpekar att det just är ”män” som kört på och klubbat ihjäl vargarna. Jag anser att man istället kunde använda genusneutrala begrepp såsom ”personer”, ”individer” etc. Män är inte djur ;-).

  2. arrami54 skriver:

    …tycker du argumenterar rent löjligt. Män står för huvuddelen av alla våldsbrott, vilket är fakta (du menar att det var förklädda kvinnor i detta fall?). …och visst är män djur, många tillhör den välkända ”tre F-gruppen” (Fylla, Fotboll, Fitta) och är enormt primitiva…och blöder gör de också, likt alla andra däggdjur…så vadå, inte djur?
    Skaffa dig lite faktabaserade argument istället för din ”neutrala” smörja till retorik, du tycks inte leva i verkligheten…om du är drogad eller dement vet jag inte, men bilden du ger är liktydig med verklighetsfrånvänd och mentalt dimmig!

  3. JK skriver:

    Jag säger öga för öga. Klubba ihjäl idioterna.

  4. arrami54 skriver:

    …nja, i princip gillar jag INTE iden ”öga för öga”…men i detta fall hade jag utan tvekan hellre slagit ihjäl ”idioterna” än sett på när vargen blev mördad.
    …och ärligt, jag menar varenda ord…jag hade med glädje dödat ”tjuvskyttarna” istället för att tyst åsett vargen bli dödad. Jag skulle reagerat likadant mot alla män som våldtar, dödar…oavsett om deras våld riktades mot barn, kvinnor eller djur.

  5. Adolfsson Mikael skriver:

    jag är en man och jag känner mig inte ett dugg kränkt

  6. Adolfsson Mikael skriver:

    Håller med dig men egentligen för lindrigt det med släpa dem efter en bil på asfalt o grus några kilometer

  7. arrami54 skriver:

    …tack och detsamma. Jag är man och föraktar män som väljer våld som problemlösningsmetod. 😉

  8. arrami54 skriver:

    …kilometer? Efter tio meter blir de det de är …små pojkar som ropar efter mamma! 😉

  9. tengileye skriver:

    Tycker nog att vi skulle göra som på den afrikanska kontinenten jag- beväpnade vakter…

  10. svantelarvig skriver:

    Du anar inte hur rätt du har när du skriver att de ropar på mamma, när något går på tok, alldeles för många ”män” på landet bor hemma hos mamma fast de är i 50 års åldern, orsaken är att kvinnorna i samma ålder flyttat från bygden med en fin utbildning, och aldrig skulle få för sig att stanna kvar, och laga mat, stycka älg åt en man som hjälpligt kan koka kaffe. Kvinnor förtjänar bättre.
    Svante

  11. arrami54 skriver:

    …ja, faktiskt…jag håller med!

  12. arrami54 skriver:

    …exakt, kvinnorna förtjänar bättre! 😉

  13. krille skriver:

    Har nån funderat på vad som hände den dagen? Klart synd om ett så fint djur som vargen nu är men tänk så här då! Du kommer åkandes på skotern och en varg springer fram och du råkar köra på den , rädd för djuret och chockad så tänker du kanske inte så klart så då kanske det bästa man kan komma på är att upprepat köra över den för att göra slut på djurets lidande men för att upptäcka att det inte funkar och väljer då att slå med första bästa tillhygge man hittar !!! I lagen står det att inget djur ska lida onödigt länge och att man skall avliva så snabbt och smärtfritt det går…. Men jag vet inget om just detta fall men tänk om det var så det gick till ….

  14. arrami54 skriver:

    …du framför en saga, det är överhuvudtaget inte troligt att det handlade om en olycka…männen dödade medvetet vargen.
    Pröva denna utsago/tes i domstol och du lär bli totalt utskrattad! Denna ”olycka” hände på en frusen sjö, du vet…en stor platt yta med god sikt. Att någon där kör på en varg av olyckshändelse är tämligen omöjligt, däremot är det möjligt att köra på vargen om man vill och önskar…

    Du bör studera logik innan du skriver här nästa gång!
    😉

  15. krille skriver:

    Med tanke på att jag bor i Ockelbo och vet att det inte är en stor rund sjö utan en avlång sjö med utstickande uddar som man nästan måste åka slalom igenom så var min tanke om det var vid ett av dom ställena som det kunde hänt som jag beskrev men som jag oxå skrev så vet jag inte vad som hänt utan bara kom med en hypotes och för det behöver du inte vara så otrevlig …

  16. krille skriver:

    Och dessutom så är det få ställen på den sjön som det är god sikt … Men du som tror att det är en stor rund sjö kanske skulle kolla dina egna fakta innan du kritiserar min hypotes tillex på svenskgeografi.se/laen/gaevleborg/63599-fansen.html och välj sedan satellit bilder och zooma in och se själv hur sjön ser ut… Om du nu skulle råka veta att själva olyckan skulle inträffat mitt på sjön så håller jag med men det vet inte jag och därför håller jag fast vid att det skulle kunnat hända så … Sen så skrev jag oxå att jag tyckte att vargen var ett fint djur och det betyder att jag inte tyckte att det som hänt är bra på något vis snarare att det är vidrigt för även om det nu var en olycka så skall det rapporteras in till myndigheterna…

  17. krille skriver:

    Ps. Jag är man men faller inte in bland dom 3 F:en då jag hatar fotboll och är full 2-4 ggr per år men jag älskar fitta som du valt att kalla den ,och det är nåt jag får mycket av. Men du ! Skaffa dig lite mus och du kommer garanterat bli lite trevligare 😉

  18. arrami54 skriver:

    Du beskriver sjön som om den var en å. 😉 Sen har jag faktiskt besökt sjön och vet hur den ser ut, sikten är god vintertid och en varg syns tydligt mot snön/isen. Därtill vet jag hur fort en varg springer. Längre sträckor springer(travar) inte en varg fortare än ca 5 till 10 km/h, korta sträckor kan de nå hastigheter på ca 50-60km/h (Jämför med en normal snöskoter!). Du tycks inget veta om grunden för åtalet. Enligt åtalet ska de två männen, 40 och 50 år gamla, ha förföljt vargtiken över sjön Den ena körde snöskoter och den andre åkte skidor. Mannen på skoter ska ha kört på vargen med skotern så att skallen krossats.
    Åklagare Åse Schoultz anser att brottet är grovt eftersom vargtiken hade upprepade och omfattande skador och hade utsatts för otillbörligt lidande, och för att varg dessutom är särskilt skyddsvärd. Hon uppger att det finns bevis mot de båda männen i form av vittnesuppgifter från en person som befann sig på isen, DNA-analyser, telefontrafik och genom brottsplatsundersökning.

    Sorry om du uppfattade mitt krav på grundläggande logik/kunskap innan man yttrar sig som varande ”otrevligt”, men för mig är det ett elementärt krav. Orden om ”Tre F-män” var inte riktade till dig och som den läskunnige ser kom de som svar till ”Genusneutral” ovan. Jag ber om ursäkt för att jag använde det fula F-ordet i denna karaktärsbeskrivning av många män, visste inte att du skulle känna dig så drabbad. Men du, jag måste fråga…brukar du uppmana kvinnor att få lite kuk också, för att de då blir trevligare?

    Ditt avslutande ”PS” var så djävla dumt att jag knappast bryr mig om du upplever mig som otrevlig…

    Adjö!

  19. sara skriver:

    Håller med om att det är förjävligt. Är utflyttad västerbottning och läste igår att en varg lyckats hitta dit,får se hur länge den klarar sig. Jag hoppas att den hinner etablera sig.

    Som det stod i artikeln så körde de över vargen ett flertal gånger därav- ej oavsiktligt.
    Det brinner i kroppen på mig när jag läser om sådana här incidenter. Önskar att jag hade legat som kryppskytt i en skogsdunge och knäppt jävlarna en efter en. Hoppas att bekanta i det samhället bankar vett i dom (eller i alla fall försöker, verkar inte vara mycket utrymme för aktivitet bakom deras pannben).

  20. arrami54 skriver:

    …delar din syn helt!
    Känner samma vrede inför dessa sinnesslöa mord på djur som förutom att vara sällsynta har samma rätt att vandra här som vi…och givetvis var avlivningen avsiktlig. Att försöka få det till en olycka som ovan i kommentarstråden, är bara dumt.

  21. ChristinAlv-Iversen//facebook skriver:

    Jag hoppades verkligen av hela mitt hjärta att detta vidriga brott skulle gå till åtal.
    Nu är det bara att hoppas att inte rättsväsendet hittar några ”förmildrande omständigheter” el. annat typiskt fegt jamsande, som inte är ovanligt, tyvärr, utan verkligen dömer hårt, så det markeras tydligt att brott av detta slag, accepteras INTE. Att ingen i fortsättningen någonsin kommer undan som gör sig skyldig till sådana här fega, vidriga brott.

  22. frekar06 skriver:

    Håller helt med dig i vad du skriver här. /Frekar06

  23. nikkis40 skriver:

    Het debatt om vargar, själv är jag jägare,men har lagt bössan på hyllan och använder nu mer min kamera för att skjuta på det villebråd jag ser, mycket finare och mer rogivande att bevara det som finns kvar än det som vi människor vill utrota!!

  24. arrami54 skriver:

    …kloka ord från en klok jägare! 😉

    Jo, debatten är ”het” och infekterad efter licensjakten och jägareförbundens krav på att få hålla vargstammen på nivån mycket liten, till utrotad.

  25. arrami54 skriver:

    …delar din förhoppning fullt ut. Hoppas på maxstraffet (fyra år) eftersom brottet var så vidrigt.

    Hoppas allt är väl, att du mår bättre än bra och att du njuter fullt ut av våren! 😉

  26. arrami54 skriver:

    Tack…är inte förvånad över det! Hoppas allt är väl, att solen lyser över dig och du mår bättre än gott! 😉

  27. eva skriver:

    det finns ingen risk för differentialdiagnoser här

    tål du kvinnor

  28. arrami54 skriver:

    …haha…
    Börjar med att rätta din svenska. Så här skriver man det du skrev korrekt: ”Det finns ingen risk för differentialdiagnoser här! Tål du kvinnor?” …bara för att hålla samma retoriska tonläge som du! 😉
    Svaret på din fråga, i detta fall, blir ett tydligt: Nej!
    🙂

    För att vara tydlig, har inget emot män och kvinnor med förstånd/känsla och ett IQ…men dylika tjuvjägare som omnämns i inlägget, du vet, individer med IQ lika med ett löskokt ägg…har jag oerhört svårt för!

  29. tengileye skriver:

    Sen va det ska va i bössorna,,, Om vi ska nöja oss med salt eller bedövningspilar,,, Fast med de galningarna så kanske ”the real thing” behövs

  30. arrami54 skriver:

    …vi kan ju börja med retoriskt salt. Vissa vår avsky för alla typer av hatbrott.

  31. tengileye skriver:

    Japp, tyvärr så skyddar de inte så mycket bara,

  32. arrami54 skriver:

    …exakt, men våld är alltid sista utväg.

Kommentarsfältet är stängt.