…”Zebralagen” och riddarna i plåt!

 

Det händer ganska ofta att man sätter sitt liv på spel när man skall över gatan, respekten för Zebralagen…att bilister har väjningsplikt för gående, nonchaleras av ca 25 % av bilisterna. För att åtminstone tillfälligt uppmärksamma problematiken skrev jag en liten insändare till lokaltidningen Smålänningen, den är lätt provokativ:

Känner ni till Zebralagen?

Den innebär att ni som bilister har väjningsplikt gentemot fotgängare på övergångsställen. Jag frågar om ni känner till lagen, eftersom många tycks strunt i den fullständigt och ca 25 procent av bilisterna i Ljungby fullständigt nonchalerar den.

Att be polisen göra kontroller är meningslöst, jag har bett trafikpolisen upprepat att ha kontroller vid Märta Ljungbergsvägen där jag bor, eftersom jag själv nästan blivit överkörd av blinda, stressade bilister som ser sig som vägens ”Gud”, ett antal gånger. Jag vet inte hur många gånger jag sett äldre med gånghjälpmedel leva farligt på övergångsställen i Ljungby.

Men nu har jag tröttnat och utlovar följande: Hädanefter (när vädret tillåter) går jag med tunga träskor på fötterna. De kan lätt sparkas med full kraft in i en bildörr, fram- eller bakskärm, vilket leder till stora skador på era bilar, om ni inte tar hänsyn utan utsätter mig för fler incidenter.

Jag förstår att många blir provocerade nu, era bilar är ju viktigare än andras liv! Jo, det finns ett prejudikat där en känd programledare i TV3 sparkade in en bildörr för en bildrulle på ett övergångsställe i Stockholm…kan han och friades, så kan undertecknad!

Ta det lugnt, ni hinner…vad än ni har så djävla bråttom till!”

Det finns ett fel i insändaren, den programledare jag tänker på, Robert Aschberg, fälldes slutligt i hovrätten och fick betala 30 dagsböter. (Antar det var värt summan.) Vän av ordning (Polisen?) lär säkert påtala detta!

…och visst, det är inte särskilt moget att hota med träskor, men…hur moget är det att sitta skyddad bakom lite mer än ett ton  plåt och medvetet leka ”civil olydnad” mot zebralagen och riskera andras liv?

Inte ens om en bil stannar kan man vara helt säker, det är inte ovanligt att det kommer någon stressad stackare (som talar i mobilen) och kör om. Då gäller det att snabbt plocka upp 35 kilos hunden i famnen, kasta sig baklänges via en vig kullerbytta och rädda livhanken! Hinner du inte…får du antagligen skylla dig själv!

Jo, polisen kommer säkert, en timme efter ambulansen…men vad har du för glädje av det då?

Det hände sig när barnen var mindre, att en bilist körde om och höll på att krossa de små…jag vrålade: ”- Stanna bilen för fan!” Det gjorde denna bilist, mumlade något till försvar och jag norpade snabbt som ögat nycklarna och förpassade dem en bra bit in på en vildvuxen äng.

En timme senare gick bilisten fortfarande omkring på ängen, likt tjuren Ferdinand på grönbete…och letade!

(PS: Läs med glimten i ögat, tack! DS.)

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

57 kommentarer till …”Zebralagen” och riddarna i plåt!

  1. Svante Svensson skriver:

    Apropå Zebralagen!
    Som fd. Bussförare i Stockholm, och fortfarande privatbilist, har jag störts av den lagen, och detta, som du själv tar upp att stannar man kommer det någon, som kör om på övergångsställe. När man har en buss går det att spärra det andra körfältet så omkörning blir omöjlig, men med personbil går inte detta, utan det är bara att hoppas, att man slipper bli vittne till en olycka. Många gånger tror jag att man räddar liv med att inte stanna, som lagen föreskriver. Som yrkesförare ser man dagligen en massa vansinne i trafiken, och erfarenheten tar man ju med sig när man kör privat. En sak, som slog mig i Stockholm var mammor med barnvagn, de körde ut barnvagnen innan de kollade av trafiken. Där jag bor nu har alla övergångsställen tagits bort, och jag måste säga att det inte stör mig det minsta när jag är fotgängare. Om man i trafiken bara följde NTFs lilla slogan ”Ansvar, Hänsyn, Omdöme” skulle nollversionen kunna bli verklighet.
    Svante

  2. fgggmf skriver:

    Det händer säkert en gång i veckan att jag missar en fotgängare som kastar sig nästan handlöst ut i gatan, jag skäms varje gång.
    Men lite krav kan man väl också ställa på forgängarna?
    1) Reflexer under vintertid, det blir mörkt tidigt i Sverige.
    2) Gå inte parallelt med vägen och byt rikting tvärsöver vägen utan att först ha stannat och kollat läget, bara för att lagen ger dig rätt till det.
    3) Sök ögonkontakt (det gör jag när jag är fotgängare) samt markera att du har för avsikt att gå över.
    Som sagt jag vill inte ha några bucklor på min bil 😉

  3. arrami54 skriver:

    …om alla följde innebörden i orden: ”Ansvar, Hänsyn, Omdöme” behövde vi nog få lagar…;-)
    Nu har vi zebralagen och problemet är att så många inte bryr sig, hur löser vi detta…”flygande träskor”, bättre polisövervakning, eller att lagen tas bort?
    Jag reagerar på det du skriver om mammor som körde ut barnvagnen innan de kollar trafiken…häpnadsväckande ansvarslöst!

  4. arrami54 skriver:

    …det händer ofta att någon bilist missar mig och hunden med bilen, vi har utvecklat kvicka fötter!

    Håller med dig om att hänsynen gäller oss alla, även fotgängare och reflex under vinterhalvåret är ett minimikrav! Dina tre punkter är helt korrekta! 😉

    Må bättre än gott, med eller utan bucklor på bilen! 😉

  5. arrami54 skriver:

    …:-) …” – Det var väl så att hon hade lite för kort kjol och för stora bröst tror jag,…”…jo, vi vet faran med yppiga blickfång för bilisterna! 🙂

  6. Svante Svensson skriver:

    Jag tror att om lagen inte fanns, skulle det vara mindre olyckor på övergångställen, och detta med mammor, och barnvagnar var tyvärr en vanlig syn i Stockholmstrafiken.
    Låt varje trafikslag ta ansvar för sitt eget handlande, du anar inte var det dyker upp cyklister i trafiken idag, och trots att dessa cyklister har körkort hittar du dem mot enkelriktat, på trottoarer, vid övergångställen, och i trappor, egentligen överallt i Staden.
    Svante

  7. arrami54 skriver:

    Enligt trafiksäkerhetsverket ser dödstalen bland fotgängare i trafiken ut så här. 1970 dödades 308 fotgängare och sedan dess har talen sjunkit markant, så nog gör zebralagen nytta!
    1980: 133
    1990: 134
    Zebralagen infördes 1998
    2000: 73
    2001: 87
    2002: 58
    2003: 55
    2004: 67
    2005: 50
    2006: 55
    2007: 58
    2008: 45
    2009: 44
    2010: 31

    …det här med mammorna och barnvagnarna är direkt skrämmande.
    Att cyklisterna ökar är bra ur miljösynpunkt, man hoppas de kunde utrusta sig med lite hänsyn och folkvett också! 😉

  8. Svante Svensson skriver:

    Det finns de, som hävdar att den positiva minskningen beror på att många övergångställen tagits bort.
    Svante

  9. arrami54 skriver:

    …möjligt, men hur många övergångsställen har då tagits bort? Där jag bor har de snarare ökat.

  10. Svante Svensson skriver:

    Detta säger inte mycket men i Kårböle har 100% av övergångställena tagits bort, men de var ju bara 4 stycken, men i de andra byarna är det på samma sätt.
    Svante

  11. arrami54 skriver:

    …hur ser vägarna ut och hur intensiv är trafiken? Tror det handlar mycket om detta också. Där jag bor handlar det om den tidigare E4:an, en stor trafiktät genomfartsled, med tämligen hög hastighet (få håller lagstadgade 50 kilometer i timmen!)

  12. Svante Svensson skriver:

    Detta handlar om riksväg 84, där så gott, som hela fjällturismen från Stockholmsområdet använder, och som du skriver ingen bryr sig om hastighetsbestämmelser, verkar mer, som de såg vägen, som ett plusstecken mellan skyltarna, som sagt mycket trafik, och eftersom jag bor i korset mellan 84 an, och 296 an med utsikt mot korset ser jag en del häftiga saker här också.
    Svante

  13. arrami54 skriver:

    …då kan man förstå varför övergångsställena är borttagna! Har ni en bro eller tunnel under nu, så ni slipper mosas av nollåttorna? 😉

  14. Svante Svensson skriver:

    Nej inte har vi något sådant inte, man får vara vaksam det är allt, och så farligt är det inte, om man just är vaksam.
    Svante

  15. arrami54 skriver:

    …;-)…Visst, vaksamhet är en dygd, liksom hänsyn, ansvar och omdöme! Såg nästan bilden av jagande nollåtta trafikanter…
    😉

  16. Svante Svensson skriver:

    Jag är ju föredetta 08a, och känner en viss förståelse då de får chansen att köra fortare en 10-11 km/tim någon gång. Sista gången jag var i Stockholm, var det, som om det var en trafikinfarkt där. Det var 7 juni förra året.
    Svante

  17. arrami54 skriver:

    …jo, jag kan förstå känslan de har av ”luft under vingarna”! 😉
    Trafikinfarkter är väl vardag i Stockholm, tycks inte behövas så mycket förrän det blir stopp…min erfarenhet av att köra i och igenom staden.

  18. Svante Svensson skriver:

    Med anledning av ditt inlägg om Zebralagen, vill jag skriva detta.
    Jag har arbetat på verkstäder, kontor, charkuterifabrik, praktiserat, som elektriker, lastbilsförare, taxiförare, men till största delen, som buss, och tunnelbaneförare. Jag har också sett en del olyckor på arbetsplatserna, som egentligen aldrig behövt hända. Detta beror inte på att de, som drabbats av olyckorna har underlåtit att använda föreskriven skyddsutrustning, utan kanske på grund av att man trodde att med skydden kan inget hända, så man slarvar. Om man tar ifrån människan rätten att tänka själv, och vara riskmedveten, riskerar man att få människor, som inte vill tänka själva, utan anser att det, det ska ”det goda samhället” göra åt mig. När sedan det sk. ”Goda Samhället” p.g.a. Alliansen blir ett ont samhälle, vägrar man att vakna upp ur sin slummer, som i värsta fall gör att man reser sig upp ur tv soffan, och säger nu djävlar, och sedan sätter sig igen. Vad har nu detta med Zebralagen att göra? Jo en händelse vid ett övergångställe vid Handens sjukhus, som låg i en rätt kraftig nedförsbacke, det hör till saken att det var otroligt halt denna morgon, och jag skulle, som flera upp till sjukhuset. Det kom en bil nedför backen, och föraren försökte följa Zebralagen, men med låsta hjul kom bilen mot övergångsstället, och en kvinna började att gå över, jag fick tag i henne, och lyckades dra henne upp på trottoaren igen, hon var arg, som ett bi, och skrek bilen ska stanna för så säger lagen. Tur för mig att det fanns andra, som också skulle gå över där. Jag menar att om man ger människor rättigheter, så anser de att de inte behöver ta något ansvar själva.
    Svante

  19. arrami54 skriver:

    …nja, då skulle vi lösa det mesta genom att skrota de mänskliga rättigheterna, att ge rättigheter befriar ingen från grundläggande förnuft och ansvar. Zebralagen innebar egentligen bara en tydligare skrivning i lagtexten, kravet på ansvar, omdöme och hänsyn låg där även innan, både vad det gäller bilister och fotgängare.
    Att det finns omdömeslösa fotgängare som t.ex. helt upptagna av mobilens textmeddelande bara knallar rakt ut på övergångsstället utan att se sig för, fråntar inte bilisten kravet på uppmärksamhet och en anpassad hastighet. Att vuxna kan bete sig som små barn i trafiken bör ingå i de insikter och den vaksamhet vi kan kräva av alla trafikanter och de som sitter väl skyddade bakom plåt har nog ett lite större ansvar.
    Tanten du beskriver hade samma IQ som ett löskokt ägg, en såpass dum individ får inte sätta ribban.

  20. Svante Svensson skriver:

    När jag gick utbildningen till bilmontör hade vi en lärare från mörkaste Småland, som jobbat som testförare, och motoringenjör på Saab, tillsammans med han Karlsson på taket. Eftersom vi skulle arbeta med fordon, fick samma lärare i uppgift att hjälpa till med teorin för körkortet. Han sa på en lektion ”Om ni betraktar alla andra i trafiken, som idioter, så kommer det gå bra för er föreställ er det värsta sceneriet, som kan hända, och handla därefter” det rådet har jag följt, och jag tror det stämmer för jag har klarat mig hittills.
    Svante

  21. arrami54 skriver:

    …tror det ligger något i detta, den förberedde blir inte lika överraskad och hinner reagera. 😉

  22. Svante Svensson skriver:


    Varför finns inga sådana artister nu för tiden, de belyser ju vad som händer i vårt samhälle idag.
    Svante

  23. arrami54 skriver:

    …ja, Bob Dylans fina texter speglar vår tid utmärkt!

  24. Svante Svensson skriver:


    Du tycker om Sydamerika, kommer inte ihåg vilket land du skrev om en gång, men lyssna till slutet, om du inte hört denna låt förut.
    Med vänlig hälsning
    Svante
    PS. kör nostagiafton i kväll. DS.

  25. fgggmf skriver:

    Vem är Bob Dylan?
    Byggare Bob känner jag 😉

  26. Vår blogg skriver:

    Hittade en bra bild och tänkte först på dig 🙂
    Vet inte, men visst säger den en del?
    / Urban

  27. arrami54 skriver:

    …jo, Elisabeth Ohlson Wallins blöjbild på Rajraj säger en hel del, mycket elak provokativ ironi men avslöjande angående Carema Care och Rajrajs förtjusning i privat ”effektivitet”!

  28. arrami54 skriver:

    …står totalt okunnig, vem fabian är Byggare Bob?
    😉

  29. fgggmf skriver:

    En riktig musikalisk upplevelse 😉

    Sänk volymen först.

  30. Vår blogg skriver:

    Ja snacket går ju om volontärer på äldreboenden nu och då blir det ju billigt, i dubbel bemärkelse.

  31. arrami54 skriver:

    Sydamerika är den rikaste, kanske vackraste kontinenten och där vilar framtiden! 😉 Landet jag älskar och ibland skriver om är Colombia…jag har lagt upp en blogg om Colombia, kolla in högerkanten!
    😉
    Två sköna systrar…verkligen nostalgi och ungdomsåren kommer rusande nu!

  32. arrami54 skriver:

    …antar de vill permanenta Fas3-slaveriet och byter namn till ”volontärer”?

  33. arrami54 skriver:

    …wow, Allians-rock! Kan riktigt se hur Rajraj och gänget vaknar upp och inser att vi har bostadsbrist, behöver renovera upp och energimodernisera miljonprojekten…helt plötsligt kavlar Alliansen upp skjortärmarna och påbörjar framtidssatsningarna och jobben skapas…i hundratusental. Fan, jag börjar gilla Byggare Bob…det här är realpolitik när den är som bäst!

    …jo, jag är störd! 🙂

  34. fgggmf skriver:

    Ja du är störd 😉

    Tänkte inte ens i de banorna, tror tyvärr att Byggare Bob skräpar ner i naturen med sina stora dieselmaskiner, fast för en god sak(höll på att skriva godsak).

  35. arrami54 skriver:

    …trodde Byggare Bob använde maskiner som gick på vätgas…men man kan inte få allt! 😉 Visst jobbar Byggare Bob för en god sak, denna lilla godsak!
    …och visst, jag ÄR störd och vet om det! 😉

  36. fgggmf skriver:

    Din lögn,host politiker.

    Du visste ju inte vem Byggare Bob är, köra på knallgas.
    Det krävs en smålänning för det.

  37. arrami54 skriver:

    …nä, jag är inte politiker, har varit och har gjort min demokratiska ”värnplikt”…i dag är jag bara en lätt ilsken rödgrön gubbe och snart så kör vi smålänningar på knallgas…vi brukar ju ta ledningen vad det gäller utveckling (påstår han med bara lite ljug). 😉

  38. fgggmf skriver:

    Rödgrön måste väl betyda gul, tänker på trafikbelysningen 😉

  39. arrami54 skriver:

    …jo, mitt normalläge är nyfiken och nyfiken är väl gul? 😉 Är man inte nyfiken lär man sig inget och kunskap/lärdom är de rödgrönas signum!
    🙂
    Blå är drömmarnas färg, själens längtan är blå…därför de blå är så förbenat verklighetsfrånvända!
    😉

  40. fgggmf skriver:

    Själv är jag ljusblå med en blandning av rött, vad blir det.
    Jo Brunt 😉

  41. arrami54 skriver:

    …nja, det kan också bli en ton av lila. Rött plus Grönt är en blandning av alla färger, du vet Gul plus Blå blir grönt…lägger du till Rött får du alla färger och det blir brunt, eller optiskt vitt! Du vet Grönt är egentligen ingen grundfärg, det är en skön blandning av drömmande blått och nyfiket Gult…Grönt, det bara benämns som en grundfärg eftersom det inte liknar några andra färger.
    …så allt landar i det RödGröna! Vi har allt vi, kunskap, förstånd och känsla!

    Så du är egentligen också RödGrön! 😉

  42. fgggmf skriver:

    Brun, brun och brun!

  43. arrami54 skriver:

    …nä,nä! Du är ljust lila! Eller violett om du föredrar det ordet! 😉
    Sista chansen kallas färgen också, eftersom den är lätt aggressivt erotisk!
    😉

  44. fgggmf skriver:

    Jag ger mig.
    Det låter precis som mig, lätt aggressivt erotisk 😉

  45. arrami54 skriver:

    …ja, du ser undertecknad är ett politiskt geni…när t.o.m. du ger dig då är man duktig! 🙂
    …och det här med lätt aggressivt erotisk, brukar besegra alla!
    😉

  46. Svante Svensson skriver:

    Nog är det konstigt att när man försöker hjälpa någon idag, så förutsätts det att man är både det ena och det andra. Är samhället så hårt att all vänlighet betraktas, som falsk, och uträknande, för egen vinnings skull. Jag kan inte gå förbi ett ensamt barn, som står, gråter utan att ta reda på varför, men då blir jag betraktad, som pedofil. Jag tänker fortfarande på ”di små under jordi”, som jag träffade på som tunneltågförare, alltså de barn, som bodde i tunnlarna, och ventilationsschakten i tunnelbanan. Enligt det sociala förnekas detta, men jag vet att de finns.
    Svante

  47. arrami54 skriver:

    …jo, jag läste och jag hoppas du inser vem det är du skall undvika!
    Vad det gäller barnen, jag tror dig, Har mött barn som lever i kloakerna världen över, i t.ex. Bukarest var de många, liksom i London, Bogota o.s.v….och jo, de finns även här!

  48. fgggmf skriver:

    Hade jag haft en dotter så är chansen stor att hon hade hetat Violet.

    Hjälp är som ett övergångställe, det kan vara farligt att vara alltför godtrogen och inbilla sig att bilen kommer att stanna, då är det mycket bättre att vara lite misstänksam mot bilföraren.
    Det blir lätt alltför många invektiv annars.
    Självinsikt är inte heller så dåligt.

  49. arrami54 skriver:

    😉
    Självinsikt är inte fel, man skall känna sina brister och slipa bort dem…efterhand som man orkar och vill. 😉
    Personligen betraktar jag alla bilister misstänksamt, inklusive mig själv…är lite för förtjust i fart.
    🙂

  50. fgggmf skriver:

    För mig så är det accelerationen som är härlig.

  51. arrami54 skriver:

    …jo, håller med. Men den härligaste acceleration jag upplevt var sittande på en fullblodshäst, hon gick från noll till ca 65 kilometer per timme på några få sekunder…vild fyrsprång (galopp)i skogsmark. Det är härligt, häftigt och man känner att man lever!
    😉

  52. fgggmf skriver:

    Som djurvän avstår jag från ridning 😉

  53. arrami54 skriver:

    …glöm inte Ardennern, de bar tunga och tungt beväpnade plåtklädda herrar en gång i tiden. Du skulle uppfattas som en (lite större) fluga på ryggen! 😉
    Tror du hittat en bekväm ursäkt fgggmf! 🙂

  54. fgggmf skriver:

    Jasså hästar, jag trodde vi pratade Zebror 😉

  55. arrami54 skriver:

    …var det ordet fullblod som förde tanken fel? Jo, Zebror är också fullblod, men svårare att rida! 😉

  56. Ping: …och dagen fortskred i irritationens tecken. | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.