…jag gratulerar Alliansen till den fantastiska framgången!

Regeringen sänkte den 1 januari i år momsen inom restaurangbranschen från 25 procent till 12 procent. Tanken var, att fler får råd att äta på restaurang och att detta ger fler jobb inom branschen. En bransch som är känd för ett enormt fusk, svarta inkomster och löner, tackade regeringen med att snabbt nyanställa och sänka priserna …eller?

I januari sjönk restaurangpriserna med 1,4 procent, visar siffror från SCB.” …och branschens ursäkter är lika dåliga som maten på McDonalds: ”– Vi kan inte tvinga restaurangerna att sänka priserna. Utgångspunkten för reformen är att prisgenomslaget kommer att synas på lång sikt, säger branschekonom Björn Arnek på Sveriges Hotell och Restaurangföretagare till Dagens Industri.” Så om vi får tro Björn Arnek, är prissänkningen genomförd om fem år, om tio ? Men bara kanske…

…njaa, bara fan själv tror på denna momssänkning och regeringen, men båda håller väl samma nivå på förnuft och sanning! Denna fantastiska storsatsning kommer att ge samma magra resultat som i Finland och Frankrike, där de nya jobben blev få.

De flesta trodde inte på satsningen innan den genomfördes, än färre tror på den idag… samt att den blir otroligt dyr. Finanspolitiska rådet, KI. Nordea och Swedbank är några som sågat momssänkningen. De menar att sänkningen inte kommer att ge några nya jobb alls. Att kostnaderna blir orimliga, de kommer att uppgå till 5,4 miljarder 2012 och därefter reduceras till cirka 3,6 miljarder kommande år – om satsningen ger 10 000 arbetstillfällen, om…

De enda, förutom vår leende regering, som är glada… är landets krögare som givetvis tackar, bugar och låter momssänkningen glida ner i egna fickor.

Personligen finner jag vår sovande regering lätt roande, det blir lite av ”grekisk paniklögn” varje gång de genomför en reform…undrar vad nästa storsatsning på nya jobb blir?

En satsning som verkligen skulle ge nya jobb är en storsatsning på nya bostäder och en renovering/ energisanering av alla fastigheter som behöver en dylik…och de är många. Att det går bevisas av att vi gjort detta förr, men givetvis tvekar Fredrik Reinfeldt: ” En sådan sosse-satsning kan ju inte JAG göra, vad skulle folk tro…?”

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik.. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till …jag gratulerar Alliansen till den fantastiska framgången!

  1. Svante Svensson skriver:

    Vad gäller resturangmomsen, är jag övertygad om att inte ens Regeringen trodde på att den skulle ge någon effekt, men man ville ha VIP behandling själva när man gick ut, och åt.
    Svante

  2. Svante Svensson skriver:


    När jag snubblade över denna video trodde jag, som de flesta att jag skulle få se något, som påminde om Mrs. Miller. Har du sett den förut, så gör det ju ingenting att se den igen.
    Svante

  3. arrami54 skriver:

    😉 …en god förklaring, det handlade iallafall inte så mycket om nya jobb!

  4. arrami54 skriver:

    …den tål en repris! 😉

  5. Svante Svensson skriver:

    Alla verkar ha sett henne, och tycker om henne, men idag var första gången jag såg henne överhuvudtaget. Att se jurymedlemmarnas förvåning, och se publikens reaktion var häftigt. Hennes framträdande är enastående, men att få se hennes lycka då hon fick tre yes från juryn värmde min själ så till den milda grad att tårarna flödade. Jag önskar att alla människor får känna den lyckan i alla fall en gång i livet.
    Svante

  6. arrami54 skriver:

    …delar din bild, kul att hon fick uppleva denna lycka.
    Minns hur jag reagerade första gången jag såg och hörde detta/henne…även mina tårar flödade och jag blev så in i helvete glad för hennes framgång!

Kommentarsfältet är stängt.