…du, Pär Ström!

 

Jag har läst din debattartikel i DN och reagerar faktiskt ganska starkt mot din antifeminism, du tycks mig tillhöra den rädda skara män som likt t.ex. många Kosovoalbanska män vill hålla kvinnan som ett ägt ”boskap” i kök och sängkammare. Vi har kommit en bit i jämställdhetsarbetet men är långt ifrån jämställda och arbetet måste fortgå, inte avstanna. Hur är det t.ex. med ”lika lön för lika arbete” och hur värderas typiska kvinnojobb visavi dylika manliga? Du ondgör dig över att kvinnor får stöd för att vi verkligen skall nå jämställdhet? Är du sann? Finns män som du i den framträdande debatten i dag? ( i så fall hoppas jag du är tämligen ensam!), personligen blev jag lite beklämd av att läsa dig, minst sagt!

 
Du ondgör dig t.ex. över: Att regeringen gång på gång kallar ”relationsvåld” för den ideologiskt vinklade termen ”mäns våld mot kvinnor”?  Ideologiskt vinklad? Är du dum på riktigt? Är det inte så att det är just mäns våld mot kvinnor som är det reella problemet, eller du menar att vardagsvåldet, våldtäkter m.m. oftast drabbar män? Vad är felet i följande ord, hämtade från regeringens sida om mäns våld mot kvinnor?
”Mäns våld mot kvinnor är ett omfattande samhällsproblem som berör både kvinnor och män. Mäns fysiska, sexuella och psykiska våld mot kvinnor utgör ett allvarligt hinder för jämställdhet och kvinnors fulla åtnjutande av mänskliga rättigheter. Förutom att skydda och bistå de som utsätts måste samhället konfrontera de bakomliggande värderingar och attityder som bidrar till våldsutövandet. ”

 

Orden jag citerar är helt korrekta och jag skulle fan ta mig skämmas om jag inte ställde mig bakom dem som man!
Du kallar dig ”jämställdist”, slänger dig med ord som statsfeminism o.s.v. men ursäkta mig om jag bara ser en rädd man som tappat sin förmåga att tänka och uppfatta den reella verkligheten.
Du påminner mig mer om en Kosovoalbansk man jag upplever ekona ifrån i min vardag än en modern jämställd svensk man, ni är lika rädda för jämställda kvinnor, det är därför ni skäller likt små rädda hundar…

 

 

Tillägg: Två läsare har reagerat, med all rätt, på att jag refererade till Kosovoalbanska män, jag förtydligar varför i kommentarstråden:

…jo, det var kanske lite klumpigt att dra in de Kosovoalbanska männen…men … Vad det gäller Kosovoalbanska män och den patriarkaliska traditionen där, så har jag på nära håll sett hur den fungerar och hur rädda dessa män blir när de möter svensk jämställdhet, därav min koppling. Kosovoalbanska män är inte värre än andra män generellt, men deras patriarkala tradition och syn på kvinnan som ägodel blir tydlig när man på nära håll studerar kulturchocken de drabbas av när de möter svensk jämställdhet. Går man tillbaka några årtionden så hade vi samma kvinnosyn här.
Att jag nämnde Kosovoalbanska män beror på att jag nyligen hört en frånskild kvinna bli kallad “hora” för att hon mött en ny man, ordet “hora” föll medvetet så att hennes barn hörde detta från släktingar till ex-maken. (När den välutbildade 23:åriga dottern håller med och anser att modern skall leva i livslångt celibat och ensamhet, blir traditionen än mer hårresande, men även kvinnor indoktrineras av ålderstigna traditioner och inlärd idioti!) När min mor skilde sig från min far föll samma ord från omgivningen, vi svenskar är på inget sätt bättre!
Att denna patriarkaliska tradition funnits i kanske tusentals år i Kosovo ger den inte legitimitet, våldet mot kvinnor är minst lika gammal…blir den därför legitim?
Du har rätt Anna, jag använde Kosovos patriarkala tradition lite klumpigt och generellt, det finns säkert jämställda män i Kosovo också, men generellt är nog Balkan än idag starkt patriarkaliskt och förhoppningsvis bryts dessa traditioner upp och sopas bort…ingen behöver dem. Lika lite som vi män behöver Per Ströms pubertala kamp för männens rätt!

Jag hade lika gärna kunnat ta svenska män som exempel, ca 180 kvinnor har i Sverige dödats av sina ”män” sedan år 2000. Hur många som våldtagits, misshandlats, kränkts vet nog ingen…(?)

Personligen känner jag mig inte som herr Ström kränkt över uttrycket ”mäns våld mot kvinnor”, detta eftersom vi män som inte slår har ett ansvar att reagera mot dem som gör det!

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

38 kommentarer till …du, Pär Ström!

  1. Vår blogg skriver:

    Nej här måste jag komma in igen 🙂
    Jag är inte säker på att du har rätt, ok jag har inte läst det som Sveland skrivit och kan inte säga vad som förekommer iom detta, Knasigt dock att argumentera om något så självklart 🙂

    Kosovoalbansk man?
    Är det den allmänna uppfattningen att just kosovomän, typ alla är så som du menar?
    I den kultur som funnits i hundratals, kanske tusentals år så har man just en specifik syn på familjelivet och kvinnan har alltid funnit sig i att behaga mannen som har skyddat henne och sin familj. Visst med öga för öga och tand för tand, men vad skulle dem ha gjort innan indusrtialism inträdde?
    Tjohoo, fortfarande helg 🙂 Önskar dig en god sådan.

  2. Anna skriver:

    Jag satt precis och skrev mitt jag tror fjärde kritiska inlägg riktat mot Pär Ström efter att jag läst DN-debatten när jag såg ditt inlägg!

  3. arrami54 skriver:

    …uppfattar dig som att det är självklart att vi skall arbeta för att nå verklig jämställdhet! 😉 Jag tar inte upp Svelands överdrivna trams, utan Ströms reaktion och ord.
    Vad det gäller Kosovoalbanska män och den patriarkaliska traditionen där, så har jag på nära håll sett hur den fungerar och hur rädda dessa män blir när de möter svensk jämställdhet, därav min koppling. Kosovoalbanska män är inte värre än andra män generellt, men deras patriarkala tradition och syn på kvinnan som ägodel blir tydlig när man på nära håll studerar kulturchocken de drabbas av när de möter svensk jämställdhet. Går man tillbaka några årtionden så hade vi samma kvinnosyn här.
    Att jag nämnde Kosovoalbanska män beror på att jag nyligen hört en frånskild kvinna bli kallad ”hora” för att hon mött en ny man, ordet ”hora” föll medvetet så att hennes barn hörd detta från släktingar till ex-maken. När min mor skilde sig från min far (till barnens glädje) föll samma ord från omgivningen.
    Att denna patriarkaliska tradition funnits i kanske tusentals år i Kosovo ger den inte legitimitet, våldet mot kvinnor är minst lika gammal…blir den därför legitim?

    Önskar även dig en god helg…må bättre än bra! 😉

  4. arrami54 skriver:

    …och vad tyckte Anna om min reaktion på Per Ströms ord? 🙂 Må gott och ha en god natt!

  5. Vår blogg skriver:

    Köper det Arrami54
    Kul att någon är uppe ikväll.:)
    Godnatt.

  6. arrami54 skriver:

    …undertecknad är en typisk nattuggla! God Natt önskar jag även dig! 😉

  7. Anna skriver:

    Jag tyckte att det var mycket bra på det stora hela, men kanske var det inte nödvändigt att dra in ”kosovoalbanska män” i det hela? Jag känner inte till deras kultur (då inte så många sfi-elever kommer från ex-Jugoslavien numera) men det bästa är ändå att försöka undvika att uttala sig alltför svepande, anser jag.
    Annars är jag glad att du som man reagerar som du gör!
    Tack detsamma, god natt!

  8. arrami54 skriver:

    …jo, det var kanske lite klumpigt att dra in de Kosovoalbanska männen,…men som jag skrev till ”Vår blogg” ovan: ”Vad det gäller Kosovoalbanska män och den patriarkaliska traditionen där, så har jag på nära håll sett hur den fungerar och hur rädda dessa män blir när de möter svensk jämställdhet, därav min koppling. Kosovoalbanska män är inte värre än andra män generellt, men deras patriarkala tradition och syn på kvinnan som ägodel blir tydlig när man på nära håll studerar kulturchocken de drabbas av när de möter svensk jämställdhet. Går man tillbaka några årtionden så hade vi samma kvinnosyn här.
    Att jag nämnde Kosovoalbanska män beror på att jag nyligen hört en frånskild kvinna bli kallad “hora” för att hon mött en ny man, ordet “hora” föll medvetet så att hennes barn hörd detta från släktingar till ex-maken. När min mor skilde sig från min far (till barnens glädje) föll samma ord från omgivningen.
    Att denna patriarkaliska tradition funnits i kanske tusentals år i Kosovo ger den inte legitimitet, våldet mot kvinnor är minst lika gammal…blir den därför legitim? ”
    Du har rätt Anna, jag använde Kosovos patriarkala tradition lite klumpigt och generellt, det finns säkert jämställda män i Kosovo också, men generellt är nog Balkan än idag starkt patriarkaliskt och förhoppningsvis bryts dessa traditioner upp och sopas bort…ingen behöver dem. Lika lite som vi män behöver Per Ströms pubertala kamp för männens rätt!

  9. Adolfsson Mikael skriver:

    finns bara en sak att göra med män som är dumma mot kvinnor och barn och djur dra ut dem långt ut i urskogen och häng upp dem i ett träd så får naturen sköta sitt och ingen hör något.plågas är det enda straffet dem förtjänar

  10. arrami54 skriver:

    …aj fan, du tycker så du, ja där ser man…det kallas manlig rättvisa? Håller nog inte med, för det första har vi inte speciellt mycket urskog, betänker man arealen och antalet män som beter sig illa mot kvinnor, barn och djur…så skulle stora delar av landet lukta as! (Du vet, lukten sprider sig!)

    …tänk på turismen, svampplockarna och djuren!
    Bättre de tvingas lära sig allt Per Ström skrivit…utantill! Sen blir de könsneutrala, snälla och t.o.m. barnvänliga!

  11. Svante Svensson skriver:

    Är det inte konstigt att på vilken sida man än står, så är hämnd det första går ut på när man försöker skipa rättvisa. Jag hoppas i och för sig att man inte släpper ut en sån som Breivik igen, och som du skriver i tidigare blogginlägg, det finns fler av hans sort i Sverige också, och som är farliga.
    Läste detta i DN idag, och undrar om dessa poliser tränar inför ett nytt Ådalen 31.
    http://www.youtube.com/watch?v=zYhsPx10Kls och så hittade jag detta på You Tube

    Svante

  12. Svante Svensson skriver:

    vet inte vad som gick fel här är rätt länk.
    http://www.dn.se/sport/ishockey/polisen-slog-min-sjuarige-son

  13. arrami54 skriver:

    …hämnd leder ingenstans.
    Att någonting liknande Ådalen kan hända igen är inte otroligt och läser du Jan Guillous krönika i dagens Aftonbladet så inser du snart att den svenska polisen/åklagarmyndigheten inte är helt att lita på…men det vet du redan!

  14. arrami54 skriver:

    …det blir fel ibland! 😉
    Tragiskt att sporten får sådana konsekvenser, men när ”män” leker blir det lätt allvar, ingenting är ju viktigare än att det ”egna” laget vinner…något patetiskt. Lika patetiskt beteende av polisen, men de lär gå fria, de var ju SÅ RÄDDA…och svensk polis gör aldrig fel, det är totalt osannolikt, så osannolikt att det är omöjligt! 😉

  15. Svante Svensson skriver:

    http://helahalsingland.se/insant/insandare/1.4369785-40-talisterna-klagar-mest
    Tror du att du orkar följa hela tråden till denna insändare?
    Svante

  16. arrami54 skriver:

    …intressant tråd, själv skulle jag gärna jobbat längre än till 65, men långt ifrån alla kan och har hälsa nog…ett problem man bortsett ifrån är just detta att många slits ut i förtid. Jag undrar också hur de tänkt hantera massarbetslösheten, ungdomsarbetslösheten ligger runt ca 25%…hur blir det med deras pension. Personligen skiter jag i vilket, men hur blir det med mina och ”andras” barn?

  17. Lars skriver:

    Tycker ditt inlägg är bra. Jag har tittat på debatten och man kan finna en del lustiga saker, bl.a. har jag råkat på föreställningen att män har det så fruktansvärt svårt i jämförelse med kvinnor att det orsakat den kortare livslängden som män tyvärr har. En orättvisa som minsann inte uppmärksammas, men feministerna ”dom”…osv. osv !! (Av mig i milda ordalag härmed beskrivet). Det senaste som rörde detta var en tyckare (tråden under Ströms genmäle i DN, en ” Andree Yzerman” som ansåg att det var dags att vakna upp kring diverse saker där ”mäns rättighet till samma livslängd som kvinnor” ingick. Det kravet kan bara framställas om man 1. Saknar kunskap. 2. Så gärna vill förbrödras genom att förfäras så att det finner helt förstummande uttryck.
    Svårt att avgöra om det är hysteriskt roligt eller skrämmande.
    Apropå förbrödras genom att förfäras, verkar det som det som till en början skulle kunna vara en tänkvärd tanke bakom det Pär Ström vill beskriva med sin ”intentionsförklaring” på sin blogg ”genusnytt”, vid en närmare titt endast är en floskel bakom att just ”förbrödras genom att förfäras”, eftersom blogginlägg kan bestå av små ”rapporter” om diverse händelser i världen som förmodligen skall anses exemplifiera den orättvisa som begås mot män (vilka han verkar få tips om från olika håll). Likt köttstycken som kastas till bloggens trådföljare uppstår en grötig massa av desto värre överångade och låg-luggade argument, eller vad de nu skall kallas. Se tex kommentarstråden under ett av Ströms bloggande den 9 februari om lokalpolitiken i Sulawesi i Indonesien. Som kuriosa kan man ibland i trådarna se Pär Ström kommentera ett ”tack för tipset” eller ”stödet”. Förresten, om någon Ström-anhängare med ovanstående tyckande om livlängd går igång, GOOGLA ORSAKEN åtminstånde, så får jag hoppas att det är inte alltför tråkig läsning av vetenskapliga artiklar!! JUST JA, det florerar även ett frodig misstänksamhet för det som i antifeministiska trådar brukar sättas inom citationstecken, nämligen ”forskningen”. Den är tydligen också infiltrerad av diverse feminister och må därmed nedlåtas.

  18. arrami54 skriver:

    ;-)…tror du funnit en bra slogan för ”genusnytt” med orden ”förbrödras genom att förfäras”. Jag skäms faktiskt lite när jag läser den där Ström och vägrar strömma med i sladdret!
    Tack för en bra kommentar…och du, visst är det för djävligt att kvinnorna stjäl en del av vår livslängd! 🙂

  19. fgggmf skriver:

    Det är på helt 100% frivillig basis, som jag låter kvinnort stjäla en del av min livslängd 😉

  20. arrami54 skriver:

    …exakt och vad skulle vi vara utan kvinnan, jo… ofödda! 😉

  21. fgggmf skriver:

    Kvinnor är som luft för mig.

    Utan luft kan jag inte leva 😉

  22. Anna skriver:

    Japp Lars. Började läsa hans blogg utan vare sig positiva eller negativa förväntningar men bloggen är INTE vad den utger sig för att vara, dvs en ”jämställdistisk blogg”!

  23. arrami54 skriver:

    … är det därför de flesta män andas ?

    😉

  24. fgggmf skriver:

    Tror jag inte, även homsosexuella män andas.
    Tror tyvärr att det snarare har men en biokemisk reaktion att göra.

  25. arrami54 skriver:

    …”tyvärr”? 😉 Att vi andas? Jag skulle nog inte använda ordet ”tyvärr”, varken om kvinnor, luft eller andning!
    🙂

  26. arrami54 skriver:

    …korrekt, det handlar inte om jämställdhet, ”riddaren” Per Ström vill återta förlorad mark till patriarkerna!

  27. tengileye skriver:

    Visst är det illa- Men jag tillhörde nog den där lilla skaran som begrep att just de männen är något som som du sett på närmre håll och är enklare att hålla som exempel. Tyvärr så har jag också sett hur muslimska män kan vara när de är som sämst- men också när de är som ”vi andra” trots att de är relativt rättroende…
    Men tror nog i viss mån att kvinnor också kan bli lite skrämda på samma sätt som männen, om de är tillräckligt indoktrinerade- men det syns förstås inte alls på samma sätt.

  28. arrami54 skriver:

    …jo, jag har sett dessa män på nära håll, även den svenska varianten. Du har rätt i att kvinnorna ofta är indoktrinerade och omedvetet fostrar sina söner i traditionens dåliga anda, men det är kul att se hur många kvinnor vaknar när de kommer hit och deras självständighet växer…till slut åker gubben ut. Ingen av de ”gubbar” jag sett på nära håll är kvar i äktenskapen, många är oförmögna att klara sig utan sin ”husslav” och lider alla helvetes kvav…en nyttig läxa för ”patriarkerna”!
    😉

  29. tengileye skriver:

    Tyvärr så finns det ju de som reagerar lite som killarna, de blir MER inneslutna i sig eller famlij eller religion… Alltså börjar bära slöja EFTER att de kommit hit…

  30. arrami54 skriver:

    …jo, men även svenska kvinnor går med i t.ex. Plymouthbröderna och accepterar ”huckle och kjol/klänning” som enda klädstil…ser ingen skillnad i religiös dårskap.
    …och har vi något alternativ till religionsfriheten?

  31. Lyckligt gift gubbe skriver:

    Så mycket hat och så mycket förtal mot människor som har andra åsikter än era egna!
    Det står klart att vanliga män börjar blir oroliga över var de extremfeministiska åsikter skal leda till. Vi vill ta upp och börjar diskutera mansfrågor i debatten så att vi kan få ett jämställt samhälle i framtiden där både män och kvinnor kan utvecklas till sin fulla potential och leva tillsammans i ett samhälle fyllt av kärlek istället för hat. Oavsätt om vi är hetrosexuella eller bögar och flator. Det är dags att även feministerna ser att även ni är slavar under er egen biologi. Våra gemensamma barn skall ha lika mycket tid med båda föräldrarna och de skall veta att vi är deras biologiska föräldrar genom DNA test som är både billigt och säkert. ( Pappan skall få alla kort på bordet innan han tar det fulla ansvaret) Barnet mår bra av att kunna växa upp med båda sina biologiska föräldrar. Sen om föräldrarna väljer att bo tillsammans eller med en annan partner är sekundärt. Om båda föräldrarna delar lika på barnuppfostran så frigörs lika mycket tid för karriär på jobbet och vi får en rättvis arbetsmarknad. Invandringspolitiken skall utformas så att det skall vara lika många män som kvinnor i åldrarna 18-40 år så att bägge könen har lika stor möjlighet att träffa någon som de kan skaffa barn med. ( För närvarade finns det ett överskott på 70.000 män i Sverige i åldrarna 20-40 år) Kvinnor och män skall själv välja vilken partner de vill leva med. Hederskultur skall beivras med fängelse och offren skall skyddas. Pojkar psykiska hälsa skall synliggöras och värderas lika högt som flickornas. Våld mot kvinnor och män skall beivras med fängelse och offren skall skyddas. Pojkar skall ha samma möjlighet som flickor att få bra betyg i skolan. Annorlunda pedagogik för pojkar och flickor och inför ordningsbetyget igen i skolan. Det skall finnas lika många Manliga och kvinnliga förebilder i TV radio och förskola och skola. Polis och försvaret skall bestå av lika många kvinnor som män.
    Har vi bara de här enkla reglerna så kan vi alla utvecklas som fria individer i det här landet och leva i fred och kärlek och sluta att hata varandra. Men det kväver att både kvinnor och män gör avkall på sina privilegier. Alla är vi barn av vår tid och dagens unga män skall inte straffas för någonting som eventuellt deras förfäder har gjort ”i en annan tid”. Likväl som feministernas barn i framtiden inte skall straffas för vad deras mammor gör mot männen i Sverige i dag. Jag tänker dra mitt strå till stacken genom att hjälpa ungdomar som är utsatta för hedersrelaterat våld och ni feminister skall tänka på vad ni kan jag bidra med för att det här samhället också kan bli en plats där vanliga män kan vara fria och lyckliga, istället för att odla era kvinnliga privilegier. Kan det vara så svårt för er att fatta att mansrörelsen endast handlar om lika rättigheter och skyldigheter för både kvinnor och män i det här samhället och inte någonting annat. Om ni feminister inte inser detta så kommer ert hat mot män att förpesta hela det här samhället så att ingen vill leva här längre, varken man eller kvinna! Det finns ingen patriarkat längre och över hälften av befolkningen vill inte ha ett matriarkat. Men det finns en ny elit som odlar sina privilegier under förevändningen av att de jobbar för jämställdhet.
    Anders

  32. arrami54 skriver:

    …förtal? 😉

  33. Svante Svensson skriver:


    Som ett inlägg i jämställdhetsdebatten.
    Svante

  34. arrami54 skriver:

    …norsk feminism? 😉 Jo, var och en gör det di kan, int ammar gubbarna di små så bra! Vi skall va gla för di små skillnaderna! 😉

  35. tengileye skriver:

    Att förbjuda den förstås!

    Men det är nog ett än sämre alternativ tyvärr

  36. arrami54 skriver:

    …det är nog ett sämre alternativ och jag tror protesterna skulle bli våldsamma. Religiös dårskap är den farligaste och våldsammaste!

  37. tengileye skriver:

    Jo tyvärr så är det nog så… Religion är lite av dårskapens inkörsport…

    Fast på ett sätt kan man vara lite beundrande av folk som verkar så säkra i övertygelse och på sin sak.

  38. arrami54 skriver:

    …beundrande vet jag inte, min erfarenhet är att det finns två slags religiösa, de som indoktrinerats sen barnsben och de som flytt från missbruk eller annat trauma in i religionen. Att religionen kan hjälpa t.ex. vilsna missbrukare ifrågasätter jag inte, men jag önskar de kunde nå nykter harmoni andra vägar.
    Men jag lider av motsvarande övertygelse om att ”Gud” är en mänsklig konstruktion och religion något många behöver för att inte helt tappa fotfästet i en kall värld …det handlar kanske i grunden om hopp om någonting lite ”varmare”, en framtid…

Kommentarsfältet är stängt.