…vi som älskade så.

 

Polisen var uppmärksam, vänlig och förstod problemet, men juridiskt är det inte helt enkelt…vi får se var det hamnar. Polisen avskriver nog brottet, ”Olovligt förfogande” med hänvisning till att ”brott inte kan styrkas”, (vanligaste vägen att lösa brott på idag för polisen?) och jag får ta den civilrättsliga vägen…? En sak är säker, rättssäkerheten i dagens Sverige ligger inte på ”fördel brottsoffret”.

 

Jag blev ”heligt förbannad” när jag såg annonsen, hon säljer min målning, mitt arbete…och hon äger inte målningen, utan har bara lånat den för att dekorera sitt ”fjärde skinn” (boendemiljön). Ärligt talat hade jag glömt drottning: ”Jag älskar dig om du gör som jag vill!” …men nu minns jag allt igen, den heta passionen som dog när jag väl insåg det totalegoistiska spelet bakom. Men relationen har ingen betydelse, så här gör man bara inte!

Jag nämner målningen här och berättar lite om den.
Du som läser kanske tycker det är okej, att låna saker för att sedan sälja dem som privat ägodel. Men tänk dig då att du lagt ner veckor av arbete och att målningen har stort värde för dig som konstnär…nog skulle du bli förbannad! …och upphovsrättslagen är tydlig!

 

Ser du målningen någonstans, var vänlig och nämn att den är ”stulen”. Bilden hon använt i annonsen är kass, men ger en hyfsad bild på motivet.

 

Det är en häst, ”Kuhelians father”, och jag nämner legenden här. Hästen stormar fram genom en våg som slår mot stranden, en reslig vacker svart arabhingst…

(Den här versionen är såld och bara ca 20 centimeter hög).

Bilden är ca 205 centimeter hög och ca 85 centimeter bred och efterlyses härmed. (Någon form av ”hittelön” kommer att utgå om målningen återkommer hem!)

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till …vi som älskade så.

  1. Annette Lundberg skriver:

    Thomas, att någon som lånat en målning du gjort och sedan säljer den vidare..kan bara betecknas som STÖLD!!
    Det spelar ingen roll vilken relation ni hade tidigare…
    Håll för i helsike huvudet kallt och använd fakta..och KRO..
    Är du medlem i KRO eller svenska tecknare?
    Dom har jurister..men nu är man himla strikt vad gäller fildelning etc…det borde kunna gynna dej!
    Använd en jurist för i helsike!
    Ingen har rätt att bara stjäla någon annans arbete!
    Lycka till!
    Annette

  2. arrami54 skriver:

    …jo, civilrättsligt vet jag hur jag skall agera, avvaktar polisens arbete först. Visst är det stöld, även om den korrekta brottsrubriken är ”olovligt förfogande”.
    …jag håller huvudet kallt och kan inte berätta mer här. 😉

    Tack Annette, du gör ju underbara bilder själv och förstår känslan…
    😉

  3. Svante Svensson skriver:

    http://undermattan.blog.com/2012/02/05/1000-demonstrerade-mot-acta-i-stockholm-trots-14-minusgrader/#comments Jag har varit ute, och varit glappkäftad igen, i ett annat ärende. Kan min lösning vara något för framtiden.
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    …möjligt att din lösning fungerar, men jag tror inte ACTA överlever EU-parlamentet!

  5. Anemone Nemorosa skriver:

    Ursäkta mig…men vad FAAN!! En tjuv är vad hon är. Hur kan hon? Folk har banne mig inget hut i kroppen längre. Jag blir så ledsen å dina vägnar.

    Kram
    A.N.

  6. arrami54 skriver:

    …du behöver inte vara ledsen å mina vägnar, bli förbannad, det är jag! 😉
    Kram.

Kommentarsfältet är stängt.