…känner mig lagom ”mossig”…

…och trivs med det. Det är väl så när man blir äldre, man blir lite lugnare, mer ”tillbakalutad” och trivs bäst med livets små nöjen, som mat, kvinnor och ”vin”. Smaken av gårdagens ”romsprängda” kalkon med tillbehör ligger kvar…det är njutning det!
Ja, ni vet att det finns ca 20 000 olika arter av ”mossa”, ordet är ett trivial- …eller trivselnamn på växtgruppen som är ca 450 miljoner år gammal. Jämför man ålder så är jag ett barn och livet ett kort ögonblick i universums evighet…
…jo, jag ”flummar” lite och beskriver en kort tankebana ur alla de tankar som föds under kreativ meditation…som när man t.ex. målar mossa. Nog är man ”mossig” när man via hand och tanke skapar en bild typ den nedan…men ni anar inte vilken skön avkoppling det är, tanken vandrar fritt och handen vet exakt vad den gör…
…man är helt fri, långt borta från vardagens triviala tristess. Man laddar batterierna och ”vaknar” pigg, leende. En sådan här bild når aldrig ”galleriet”, den tar för lång tid…ingen idé att ens räkna på ”timpengen” och varför skulle en mediankonsument som vill ha en målning som går i ton med soffgruppen ens få chansen att köpa den?

Jag gillar oftast mina bästa bitar så mycket, att de nu mer, aldrig kommer längre än till något av mina barn, och de lär uppskatta dem bäst när gubben är borta och de tänker på honom, där han likt tjuren Ferdinand satt och , ja, inte luktade på blommorna…utan målade mossa! De lär minnas en rätt envis typ som iakttog världen och gjorde som han ville…ja, varför slösa bort tiden?

Det växer ingen mossa på en rullande sten, sägs det…och det är nog sant. Men en sten som alltid rullar är likt en människa i ständig stress, och nog behövs stillhetens eftertänksamhet också…så vad världen behöver är nog…mer mossa!

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till …känner mig lagom ”mossig”…

  1. Svante Svensson skriver:


    En liten video från http://www.henrik-alexandersson.se
    Kan det vara något, att protestera mot, utan att verka mossig, och gammal.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    …jo du, ACTA skall vi akta oss för! Utan mossighet vill jag påstå att detta s.k. lagförslag är ytterligare ett bevis på att det vi kallar demokrati bara är en ytterst falsk illusion!

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Jag vet inte med grön mossa men vit mossa har jag fått lära mig att akta och vårda från mina föräldrar och pappa påstod att det tog hundratals år för den att växa till sig…

    Jag har full respekt för mossan och jag lär mina barn detsamma…

    Hemikram

  4. arrami54 skriver:

    …det tog lång tid innan mossan delvis täckte stenarna i min trädgård, så jag vårdar dem alltid försiktigt. En del mossar och lavar växer oerhört långsamt. Jag vet lite om mossor och vågar inte yttra mig mer exakt, men vackra är de och om jag minns rätt vår äldsta växtgrupp.

    Kram.

  5. Anemone Nemorosa skriver:

    Den där ”mossiga” målningen är fantastiskt vacker. Jag kan till och med förnimma doften av fuktig mossa. Det finns mossor och lavar som bara växer 1 mm per år och vissa mossor kan vara hundratals år gamla. Var glad att du har mossiga stenar i din trädgård.
    Ha det bra!
    Anemone Nemorosa

  6. Svante Svensson skriver:

    Tänk om man haft tillgång till internet tidigare i sitt liv, vad mycket mer man skulle kunna då. Som det nu är, får man ta det, som det kommer, för åldern tar ut sin rätt, när det gäller att lära nytt. Tror att om jag skulle ta upp ESM (European Stability Mechanism), och BBG ( Bilderberggruppen), med mina vänner, sedan bussförartiden skulle de bara skratta åt mig. Ändå klagar de på sina nuvarande arbetsförhållanden, och att de får nya arbetsgivare efter varje ny upphandling. Lika illa är det på landet där jag bor numera, att bara läsa lokaltidningen ger ingen klar bild av hur samhället utvecklas, och det är ingen idé att säga något om vad jag ser komma, ingen tror ändå på vad man säger. Den likgiltigheten, ger borgarna chansen att i lugn, och ro montera ner välfärdssamhället. Ingen tror att detta förekommer förrän man drabbas själv, och då kommer det, som en blixt från klar himmel. Och visst är det förvånande att det finns så många omänskliga människor i Sverige.
    Sök på internet på de två företeelserna jag har namngett.
    Har skrivit detta på flera ställen idag, hur fel har jag?
    Svante

  7. arrami54 skriver:

    Tack, men fotografiet ger inte målningen rättvisa, det finns många färgtoner som inte syns här.
    Du har rätt, en mossig stenmur i trädgården lyfter den! 😉

    Må bättre än bra! 😉

  8. arrami54 skriver:

    Rätt, internet ger information och kunskap snabbt, men man får vara vaken och källkritisk. Vet inte om människor är mer omänskliga idag, att samhället blivit kallare handlar om politiska beslut och en alltmer bort-tonande demokrati. Människor är oroliga, rädda och då förstärks alltid egoismen.
    Du har rätt i det du skriver, välfärdssamhället monteras ner och det sker under rädd tystnad från många av dem som i slutändan drabbas mest…ESM t.ex. lär inte stärka demokratin!

  9. arrami54 skriver:

    Tack, det är kul med så många läsare. Det är inte ovanligt att 50 av mina inlägg läses per dygn av hundratals människor. Kul att nå ut med sina tankar, hoppas det väcker reaktioner och eftertanke hos dem som läser och att man kanske påverkar lite…

  10. Britta skriver:

    Du har en speciell stil…den är som att gå i Bergakungens sal – samtidigt som man lyssnar på Frösöblomster:-) se en blå himmel, grönt gräs och en figur bakom en sten – och allt är nu och jag dansar lätt som en älva i daggen. Jag ville bara säga att din målning är vacker…

  11. arrami54 skriver:

    …du nämner musik jag älskar och som lite format mig…och jag erkänner, jag är en hopplös naturromantiker. 😉
    Tack, dina ord värmde…

    Kram.

Kommentarsfältet är stängt.