Tack ”Kynna”, nu vinner vi…

Sveriges riksdag (demokratins högst beslutande organ!) har tagit ett beslut om att vargen skall spridas utanför Mellansverige, vi har EU:s habitatsregler, Bern konventionen och en tydlig opinion på vår sida…så vargen återkommer även till Kronobergs län på lite sikt.

Länsstyrelsen och Naturvårdsverket kan inte reprisera ”skyddsjakten” så många gånger till, speciellt inte mot de vargar som nu kommer att sättas ut i länets närhet och garanterat lär vandra in hit, ta får, precis som den genetiskt viktiga tiken ”Kynna”. Nu ligger alltmer av ansvaret på fårägarna själva…hög tid att sluta tjura nu och börja stängsla! Vägrar ni, så lägg ner er verksamhet och sälj gården till någon med ansvarskänsla!

Vi kommer att kräva att Länsstyrelsen lever upp till sitt löfte: ”– Vi får inte slå oss till ro utan Länsstyrelsen kommer att intensifiera arbetet med information om rovdjur och se till att hantera de bidragsansökningar för stängsling som kommer in, säger Carl-Philip Jönsson.

Enligt ett e-postsvar från Länsstyrelsens rovdjurshandläggare hade två fårägare ansökt om bidrag 2011-10-18:

”Hej

1/ Skyddsjakten går att överklaga, ta kontakt med Naturvårdsverket.

2/ Ta alla frågor av juridisk karaktär med Naturvårdsverket.

3/ Det finns nästan inga permanenta rovdjursavvisande stängsel uppsatta i länet (enligt de definitioner/rekommendationer som Viltskadecenter anger på sin hemsida). Flera/många fårägare har bra stängsel som fungerar nästan lika bra (eller lika bra) som de två stängseltyper som Viltskadecenter anger. I dagsläget finns endast två ansökningar i länet om bidrag för att sätta upp permanenta rovdjursavvisande stängsel. Om bidrag beviljas ersätter Jordbruksverket mot kvitto med 20 kr löpmetern vilket är en ersättning som långt ifrån täcker kostnaden för stängslet, vilket troligen är orsaken till att så få söker ersättningen (och därmed sätter upp permanent rovdjursavvisande stängsel). Länsstyrelsen har i ett remissvar om rovdjursavvisande åtgärder påpekat att ersättningen för att sätta upp permanent rovdjursavvisande stängsel måste höjas upp till en nivå att fårägarna blir beredda att söka ersättningen/sätta upp permanent rovdjursavvisande stängsel. Många fårägare har satt upp sina stängsel i anslutning till stenmurar och vattendrag vilket fungerar bra om det handlar om att stänga inne får men mindre bra om det handlar om att stänga ute djur som dels simmar bra och dels använder stenmurarna som språngbrädor.

4/ NV-09613-11, det finns en länk från vår hemsida till beslutet.

Mvh

Per Ekerholm

Rovdjurshandläggare

Länsstyrelsen i Kronobergs län”

(Per Ekerholm hade några sakfel, det gick inte att överklaga trots de rättsprinciper i frågan EU kräver, och Naturvårdsverket vägrade helt att besvara mina frågor, så att vända sig till dem var totalt meningslöst!)

Fårägarna, LRF och Svenska Jägareförbundet har visat sig vara miljöfiender och totala egoister och ”kära vänner”, ni spelar ett fult spel på egoismens torftiga grund, enligt principen: ”Gynnar det inte mig, så är det värdelöst” !

Läser roat hur SJF:s lilla rovdjurshatare Daniel Ligné anser att vi som vill ha varg här, är att likna vid nazister. ”Snyggt”och lagom ”banjospelande dum-retorik” från en av landets mest utpräglade rovdjurshatare som inte ens förstår att hans utrotningslinje mest av alla liknar Nazisternas utrotningskampanj mot judarna…

Alliansregeringen leker ”demokratins överförmyndare” och tjurar visavi Riksdagens beslut likt småbarn…man verkställer inte, man obstruerar medvetet mot riksdags beslutet om spridning av vargen utanför Mellansverige!

Tro mig, vi behöver inte de fårägare som vägra t.ex. stängsla med rovdjursavvisande stängsel, blanda boskapen med tuffingar som ger vargen en match, som lamadjur, hästar och ett antal nötboskapsraser som bl.a. Highland Cattle…och tro mig, dessa mular håller också landskapet öppet!

                Kampen för vargens återkomst, miljöns mångfald, går vidare!

PS: Ser roat hur länets Miljöpartister varit helt tysta i frågan. Vet med ”road” insikt/kunskap över falskheten, att t.ex. ledningen för Ljungbys lokalavdelning är fårägare och inte vill ha varg här av ovanstående egoistiska skäl, dags att lämna MP nu och sluta hyckla miljömedvetenhet? DS.

 

 

Det här inlägget postades i Vargdebatten:. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Tack ”Kynna”, nu vinner vi…

  1. johan skriver:

    gött att dom sköt henne vargen hör inte hemma i södra sverige

  2. arrami54 skriver:

    ”gött”…hahaha, en banjospelare till som tycker att allt som inte gynnar honom personligen skall utrotas, du ”johan” lilla, med vilken överlägsen rätt hör DU hemma i södra Sverige…eftersom du är Guds avbild?
    Har du något intelligent sakargument förutom den lille mannens uttryck ”gött”, som efter en öl, ett ”ligg” eller ett fotbollsmål av Zlatan?

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Bra, kampen får inte ta slut!

    Hemikram

  4. arrami54 skriver:

    …inte en chans att vi ger oss nu!
    Kram.

  5. Svante Svensson skriver:

    Läste om han jägaren som sköt sig i foten, kunde inte hålla mig måste kommentera. Läste också om björnen som sköts i Jämtland, jag brukar inte tro på förklaringar som denna, vet inte varför men för en gångs skull tror jag på den. Att björnen är grinig så här på hösten är ju vanligt, och så varmt, som det är nu kan den inte sova. Kårböle 11.18 7,5 grader varmt, Ljungdalen 4,9 plus, inte vanligt. Ingen snö någonstans ännu. http://ltz.se/nyheter/krokom/1.4095866-fallde-bjornen-pa-fyra-meters-hall
    Med vänlig hälsning
    Svante

  6. Grytlock skriver:

    Nu ser inte jag det som en tävling men tror faktist inte och hoppas inte att vargen har en framtid här i kronoberg, det är inget bra område att ha varg i. Kynnavargen hade ingen framtid här folk var inte förberedda. Jag tror inte det kommer att funka i framtiden heller om det är lika mycket tamboskap i området, men det får framtiden visa.

    Sen skrev Daniel även ordentligt tydligt att han INTE liknade er med nazister, att ni väljer att inte läsa det utan spär på avståndet mellan lägren är bara dumt. Men bra att du länkade hoppas folk går in och läser vad det verkligen står. Gå gärna in och läs dom senaste bloggarna med. Han säger många bra saker där.

    Nä jag tänker inte ge mig in i den här soppan mer, det liknar mer en tävling i vilka som kan kasta mest skit på den andra. Osmakligt och totalt kasst, det finns ingen som vinner på det.
    Du använder varghatare alldeles för mycket, vet inte varför du gör det? Du vet såklart om att det inte är på det viset.

    /Magnus Karlsson

  7. Grytlock skriver:

    Såg nu att du inte länkat till Daniels blogg utan till Jägarnas riksförbund……
    http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/11/vilket-skulle-bevisas/

  8. arrami54 skriver:

    …ja du, Magnus, jag ser det inte heller som en ”tävling”, snarare en demokratisk kamp för mer kunskap och en levande mångfald i naturen. Opinionsmässigt har vi nog redan vunnit och vunnit stort, men vi har ju en regering som medvetet obstruerar mot riksdagsbeslutet om spridning av vargen utanför Mellansverige, bl.a. genom att vägra allokera medel till bättre stängsel här nere.
    Att demokratin är svag blir än tydligare när man ser vilken makt särintressen som jägare och fårbönder har i frågan. Principen om en man en röst gäller inte alltid, speciellt tydligt när man ser hur regeringen viker ner sig för nämnda ”hobbygrupper”.
    Vargen fungerar lika bra här som i Mellansverige och att folk inte hann förbereda sig stämmer inte, ”Kynna” vandrade här i sex månader, på den tiden hade man hunnit säkra stängsel m.m., problemet är att vissa INTE VILLE förbereda sig…och den nyansskillnaden har inte ens du missat!

    Vad det gäller Daniel Lignés plumpa text så tolkar varken jag eller SNF:s ordförande orden fel…det var Daniel som ville väcka vrede, och han lyckades! Daniel är ett totalt ”stolpskott” som mer sänker SJF än värnar organisationen! …och vad det gäller att kasta fårskit omkring sig, så vinner jägarkåren och fårägarna den tävlingen lätt! 😉

    Det vi sysslar med är skyddsjakt på medveten okunnighet, att vi riktar oss mot dem som av primitiva och uppenbart egoistiska skäl ”hatar” vargen är givet.

  9. arrami54 skriver:

    …bra Magnus, NU har du läst mitt inlägg! 😉
    Det är tydligt för den normalbegåvade att Daniel menar att vi tänker som nazister: ””Givetvis är inte vargkramare nazister. Inte alls. Men som den välkände historikern Peter Englund, och den där ledaren i Smålandsposten, påpekar så ser vi idag en rörelse med samma tankesätt och hierarkiska indelning som växte fram i det tredje riket. Dessa grupperingar förmår inte längre dela in världen i människa och djur”, skriver Ligné.”

    …ord som givetvis väcker vrede, inga värnar mänskligheten mer än dem som värnar miljön och ekosystemen, för havererar ekosystemen ligger mänskligheten väldigt illa till. Alla fungerande ekosystem kräver också sina topprovdjur som varg! …och nej, mänskliga jägare kommer idag inte i närheten av topprovdjurens funktion, därvidlag är vi amatörer som måste hoppa ner från högmodets-piedestal fortast möjligt!

  10. arrami54 skriver:

    …tur att han sköt sig i foten och inte en annan jägare, vilket ju tyvärr inte är helt ovanligt.
    Björnen blev attackerad och uppretad av hunden, som sprang till ”husse”…det har hänt förr och jagar man med hund i björnrika trakter bör man vara medveten om detta. Felet låg som vanligt inte hos Björnen utan hos löshundsjägarnas bristande kunskap och medvetenhet!

  11. Grytlock skriver:

    Så om regeringen hade fullföljt sin rovdjurspolitik så hade allt varit frid och fröjd?
    Riksdagsbeslutet du pratar om ineffatade ju en hel del annat med. Inte bara spridning söder ut.
    Regeringen har svikit jägarna i mellansverige när licensjakten slopades, licensjakten som med var demokratiskt beslutad. Nu flyttar ”demokratin” till Bryssel, vilket gör att vi inte har nån demokrati värt namnet längre. Jag vet inte vad du tycker men att som enskild person försöka göra skillnad i bryssel är bortkastat, det är byrokrater och tjänstemän som styr inte folket.
    Jag är inte alls så säker på att opinonen är på ”eran” sida, bara för att ni skriker mest behöver det inte vara så.
    Varför skulle jägare och boskapsägare vara ett särintresse i landsbygdsfrågor eller naturfrågor?

  12. Svante Svensson skriver:

    Självfallet lastar jag inte björnen för det inträffade, men tror ändå på vad jägaren säger. Hund, och jägare, med vapen är de som råkar ut för sådant. Med kopplad hund i björnmarker får du aldrig se en björn, även om du har bössan med.
    Svante

  13. arrami54 skriver:

    …exakt! Hade inte hunden varit lös hade detta inte hänt. Jag tror också på jägaren, men felet var hans och endast hans!

  14. arrami54 skriver:

    Regeringens rovdjurspolitik ger jag inte mycket för och få andra (bortsett från fårägare och jägare) och ”licensjakten” avbröts ju för att den baserats på brott mot EU:s habitatsregler och Carlgrens/Erlandssons okunnighet …och varför tror du Carlgren försvann in i de politiska skuggorna av glömska?
    Vad det gäller ”Bryssel” så¨antog Sverige EU:s habitatsregler i och med medlemskapet, det tog regeringen 16 år att förstå habitatsreglernas innebörd…nu yrar de fortfarande omkring och tror de kan undkomma dem genom ”utökad skyddsjakt”. Om ytterligare 16 år har nuvarande regering förstått EU:s habitatsregler, innebörden i biologisk mångfald m.m.

    Att regeringen ”svek” jägarna beror helt på att regeringen försökte lura EU:s miljökommission…vilket inte gick och som särintresse är SJF en av landets tydligaste, deras ”hat” mot vargen beror enbart på ogin, ointelligent konkurrenstänkande…vargen beskattar ca 10-15 % av den älgstam jägarna vill ha själva och försvårar den så typiska svenska traditionen med löshundsjakt…snacka om puerilt särintresse från en liten grupp hysteriska egoister liksom!

    Opinionen är helt klart på vår sida, alla mätningar, stora som små tyder på detta. Sen tycker jag inte du skall blanda ihop boskapsägare med fårhållande ”Gårdstöds”-bönder med ett jobb bredvid. Det är få som lever enbart på sin fårhållning i Kronoberg och detta fåtal kan fan ta mig stängsla bättre!

  15. Grytlock skriver:

    Hur vet du attt jägaren inte hade kunskap om detta? Skulle tro att dom flesta hundförare är mycket väl medvetna om det, speciellt i jämtalnd som har världens tätaste brunbjörnspopulation.

    Det är väl ingens fel, alternativet för jägaren är ju att själv riskera livet.

  16. arrami54 skriver:

    …jo, men släpper man medvetet hunden lös i detta björntäta område, tar man då inte en lite dum och medveten risk? Sen vet jag inte om Jämtland har världens tätaste brunbjörnspopulation (kanske räknat på kommunyta som Strömsund och räknat på tillväxt? Har du en seriös källa?)
    Alternativet är inte att riskera livet, alternativet är att undvika löshundsjakt!

  17. Grytlock skriver:

    Nä 16 år tog det inte, morkullejakten tog man bort dagen efter inträdet typ pga habiatgrejen, den verkar dessutom bara gälla för dom som vill. England och Italien skiter fullständigt i alla regler.
    Gott om fåglar jagas i häckningstider b la. Jag ger inte 5 öre för eu:s hitte på regler som är fruktansvärt fyrkantiga och inaktuella. Vargen är inte speciellt hotad som art i europa.

    Licensjakten avbröts för att M Karlsson å co anmälde till Eu domstolen. Säga vad man vill om Carlgren men han insåg problemet och hade en lösning som skulle kunna ha fungerat. Att man lurade dom tycker jag inte, lösningen var licensjakt för att öka acceptansen och säkra den genetiskt genom flytt och inplantering samt spridning i hela landet. Nu finns inget kvar, ingen plan, inga beslut, inga mål, ingen genetisk plan för att minska inavelsgraden. Acceptansen för rovdjuren bara sjunker i mellansverige och konflikterna samt klyftorna ökar. Vi hade kunna haft varg med acceptans på landsbygden, nu har vi inte det. Det blir fruktansvärt svårt att försöka få tillbaks förtroendet igen.
    Mellansverige kommer fortsätta att bära hela sveriges varg stam.
    Vargen går före allt annat, det kommer inte att gå bra.

    Nu är alla förbannade på regeringen, eran sida med tydligen. Någon utökad skyddsjakt har vi inte sett röken av än. Det kommer inte att skjutas en varg i mellansverige pga skyddsjakt, det finns så många att man inte med säkerhet kan säga vilken varg som ska jagas. Men det finns gott om problemvargar.

    Du får kalla fårägarna vad du vill men prata inte om demokrati om du inte anser att dom och jägarna inte ska få yttra sig. Varför ska man inte lyssna på dom som ”drabbas” mest?
    Är det bara ni som ska få komma till tals?

    Om man ser till språket så tycker i alla fall jag att du är mer hysterisk än mig, jag anser itne heller att jag är egoistisk något som dom flesta som känner mig kan bekräfta. Om jag är ointilligent får andra avgöra.

  18. Grytlock skriver:

    Kommer du ihåg när jag blev kallad nazist? Klappade inte du händerna då?

  19. arrami54 skriver:

    Din etik eller intelligens har jag aldrig omnämnt, jag talar om SJF generellt, dess ledning och individer som Daniel Ligné m.fl. att du tolkar mina ord som riktade till dig som person är inget jag tar ansvar för, eller att du känner dig träffad…men det är ett vanligt retoriskt fulknep att föra det generella till individnivå. (…och nej, alla är inte som du!)
    Vad det gäller Morkullan har du rätt, men nu är det topprovdjuren varg vi debatterar…att försöka blanda bort korten är också ett lite fult knep, eller hur? Och Morkullan är knappast en konkurrent till jägarna om älgen eller ett problem för fårägarna! 😉 Att en del länder skiter i reglerna och t.o.m. medvetet ljuger som Grekland om sin anpassning till EMU-kriterierna är ingen bra ursäkt, om man inte tillhör S.T.G-gänget vill säga, som omfamnar lögner och det kriminella beteendet!
    Carlgren/Erlandsson hade ingen lösning, han försökte tillsammans med jägarkåren köra en politisk bluff och var ser du de utplacerade genetiskt viktiga vargarna?…än har absolut ingenting hänt…och när de utplacerade vargarna i Kronobergs närhet vandrar in, ja då börjar denna debatt igen i media, repriserna lär flöda och få lär stå förberedda med t.ex. rovdjursavvisande stängsel!
    Jag har aldrig sagt att inte ni jägare eller fårägare skulle få yttra er, det gör ni så bra och djävligt högljutt…jag tar mig bara samma frihet och ger t.o.m. dig full frihet att yttra dig här, eller hur?
    Vad det gäller mitt språk så är varje ord medvetet och kan säkert uppfattas som provokativt ibland, men ”hysteriskt”, denna din artonhundratals diagnos mot person är väl om något just ”hysterisk”, fan, bättre kan du Magnus! 😉
    …för att vara tydlig och ge lite tröst, nej, du verkar vara tämligen oegoistisk och intelligent, ser gärna dina kommentarer här även om vi tycks ha totalt skilda åsikter i vargfrågan!

    Vad det gäller konfliktskapande så slår ingen SJF:s lednings debattartikel i DN, det var när jag läste den som jag för första gången blev rejält förbannad på Sveriges jägarkår även om jag vet att många jägare blev lika förbannade som undertecknad. Mikael Karlsson i SNF:s ledning gjorde helt rätt som uppmärksammade Janez (EU:s miljökommissionär) på Carlgrens/Erlandssons trixande…och jag applåderar än idag Mikaels (SNF:s) agerande!
    …om vi även fortsättningsvis debatterar sakfrågan, vargens vara eller inte vara här i Småland, skulle jag uppskatta det, jag känner inte dig som person, du känner INTE mig, så låt oss undvika den puerila färdriktningen i debatten är du snäll! SJf som grupp beter sig däremot hysteriskt när de slåss mot vargens beskattning av älg och rådjursstammen liksom kampen för traditionen med löshundsjakt…och detta är ord jag leende står för. Du inser nyansskillnaden?

    OBSERVERA: Jag tar en paus från datorn nu, inte för att jag vill stänga ute dig, utan bara för att det finns andra saker i livet som lockar…som kvinnor och konst t.ex….är åter senare i kväll framför datorn! 😉

  20. arrami54 skriver:

    Nej, jag applåderade inte den kommentaren (jag ångrar att jag släppte igenom den) och jag har aldrig kallat dig nazist, nu går du lite väl långt…

  21. Grytlock skriver:

    Nä jag tar inte så mycket personligt. Jag vill bara försvara mig, jag är ju en del av sjf så måste ju kunna ge min syn på saken, vilket jag oxå kan här. Tycker vi har en bra diskution, det ställer sig lite på sin spets. Tror varken du eller jag är ute efter att omvända varandra, det går nog inte. 🙂
    Jag har fårståelse för folk som vill ha varg, köper oxå att vi har varg och att vi kommer att fortsätta ha det. Det jag vill är att förvalta vargen genom jakt och ha i mina ögon en lagom stam. Helst skulle jag vilja ha den i Lappland. Inte bara för att det är långt härifrån utan för att genetiken underlättas samt att få människor drabbas.
    Det jag ställer mig frågande till är att ni alltid verkar vara emot all form av jakt på varg och totalt verkar sakna förståelse för alla problem som faktiskt folk har och får pga varg.
    Sjf har ungefär samma syn som jag bara det att dom inte, inte förespråkar norrland på samma vis. Det jag är förbannat trött på är att höra att vi ska utrota vargen, det har det aldrig handlat om, varken från min eller sjf sida.

    Det har flyttats vargar, men inte enbart pga genetiken. Vargstammen är inte heller akut genetisk hotad enligt forskare. Att det inte inplanterats vargar är inte så konstigt, det skulle man göra som sista utväg. Naturlig invandring har skett och det var den vägen man ville gå.

    När det gäller morkullan så är det inget topprovdjur men det bevisar likväl att det inte tog 16 år att anamma eu:s regler.

    Jag förespråkar inte SGT men jag skulle heller inte tveka att skydda mina djur enligt paragraf 28.

  22. Karelare skriver:

    Grattis Mikael Karlsson, Jan Bergstrand och alla andra medlemmar av rovdjursreligionen. Det är ni som utsett er själva till rovdjurens röst som är ansvariga för Kynnas död, och allt som hon ställt till med på sina vandringar runt om i Sverige. Det är precis så här det är med varg i kulturbyggder. Kynna är inte den första vargen som ni har offrat för att uppfylla era drömmar. Man kan inte kalla sig djurens vän om man utsätter både vargar och tamdjur för detta djurplågeri.

  23. arrami54 skriver:

    Bra, att du inte tar mina ord personliga, jag respekterar din rätt att uttrycka dina åsikter och raderar ingen av dina kommentarer, vilket du vet…du är en frisk fläkt som ger bra motstånd, det gillar jag!
    Att du försvarar din organisation, SJF, är bara naturligt och tyder på lojalitet, inget fel i det.

    Vi kan nog inte övertyga varandra, men det är kanske inte främst det en debatt handlar om, vi tvingas testa och pröva våra argument och tro mig när jag skriver att jag uppskattar ditt motstånd. 😉
    Men glöm inte att det var SJF som i DN skrev att: ”Nu återstår endast konflikt och den stora förloraren är vargen,…”.
    …och konflikt fick de!

    Vet att du vill ha en vargstam, det som skiljer oss är att jag liksom flertalet forskare med spetskompetens anser jakten få vänta tills vi har en starkare och genetiskt friskare stam. Den dag vi har en relativt kraftig och frisk stam kommer också jakten, ingen med sund kunskap om varg skulle motsätta sig den, lika lite som ni får jaga björn idag eftersom den stammen är stark och genetiskt frisk. Den dag vargstammen är genetiskt frisk behöver den kanske inte vara mycket större än dagens (?), men vi är en bra bit ifrån detta. Genetiskt är inte stammen akut hotad, men den lär relativt fort bli om inte friskt blod kommer in, håller med dig om ”Lappland”, men den vägen är tyvärr stängd p.g.a. en ”urbefolkning” som har noll känsla för vargens rätt att leva där!
    Att man ville gå vägen via naturlig invandring, motsägs lite i fallet ”Kynna”, hon kunde tillfört nytt blod om hon fått chansen att bilda revir här…tyvärr fälldes hon av tjuriga fårägare (som med regeringens stöd (Erlandsson) inte ville skydda sina får.

    Vad det gäller vargfrågan har det fortfarande inte efter 16 år blivit så att regeringen anmanat EU:s habitatsregler, ”Morkullan” motbevisar inte detta faktum! Vad det gäller att skydda husdjur från attacker finns den rätten, men det gäller att styrka att man försökte skrämma iväg rovdjuret först, så paragraf 28 skall hanteras med försiktighet!

  24. arrami54 skriver:

    …hahaha…komedi på låg nivå, nästan mental lyteskomik. Det var det dummaste jag läst i dag!…och jag har läst många dumheter i smp:s kommentarsfält under dagen… 🙂

    Försök igen och tänk först är du snäll!

  25. Grytlock skriver:

    Vet inte varför men kan inte svara på dina svar alltid…

    Så äntligen har vi närmat oss slutet, eller det som verkligen skiljer. Det är inte så stora skillnader det handlar om mellan oss egentligen.
    Det jag inte riktigt kan förstå är värdet i dom flesta vargar, främst i mellansverige då. Kan inte se varför det skulle vara nån fara att beskatta dom ordentligt. Genetiskt är dom inget värda och det är lokalt många vargar och revir. Samtidig som vargen är ett smart djur och lär sig att jakt och människor är farliga. Jag ser hellre att man behåller en låg nivå och förstärker med friskt blod om man inte kan lösa ”norrlandsproblemet”. Blir det större revir i mellansverige blir det oxå mindre problem. Spetskompetensen bland forskare är inte eniga, klart är att vargen behöver nytt blod men det är också klart att det måste finnas en lokal acceptas.

    Det är inte så konstigt att folk går i taket och blir vansinniga i denna debatten. Lite mer ödmjukhet och förståelse skulle denna debatten må bra av…..

    Jag har försökt och har tänkt att fortsätta på den vägen, att häva ur sig en massa i stridens hetta får man ofta retoraktivt.

    En annan sak som skiljer oss åt är nog rovdjurrsstägsel. Det har säkert en viss effekt men jag tror det är andra saker som är mer avgörande än hur många eltrådar det är. Hagens placering, storlek och tillgänglighet t ex. Hur öde det är och hur biotopen ser ut runt omkring. I Vikbolandet gick ju vargen in och rev 60 får om jag inte minns fel(trots rovdjursstängsel), den vargen hade 116 får på sitt samvete. Kynna hade antagligen kommit upp i samma antal om hon varit kvar. Hade hon fått valpar hade valparna lärt sig av tiken hur man jagar och vad.

    Valde att skriva mitt namn med för att ja, fick kritik från din polare vänsterpartisten, den var befogad oxå.

  26. arrami54 skriver:

    …jag är nog lite svår, det är därför du inte alltid kan svara! 😉 Skämt åsido, vi står nog inte riktigt så långt ifrån varandra som man kan tro.
    Värdet i antalet ligger i att de kan genetiskt förstärkas via några generationer då friskt blod kommer in, att skjuta bort stammen och plantera in nytt blod är nog inte en lätt väg det heller. Tanken med spridningen utanför Mellansverige söderut är väl just det att få större revir och en bättre balans över landet. (Solidariteten med Mellansverige finns det en bit av också!)

    Jag gillar din ton, men det är ju inte du som retat upp oss, utan SJF:s ledning när de valde konfliktvägen. Lokal acceptans tror jag man bygger om vargarna sprids ut över Sverige, vi får förhoppningsvis större revir och lite glesare mellan vargflockarna. ”Norrlandsproblemet” lär tyvärr kvarstå så det är vi i övriga Sverige som får ta det ansvar Samebyarna vägrar ta.

    Rovdjursavvisande stängsling är en erkänt god väg att skydda sina får på, någon hundraprocentig garanti kan inte lämnas, men var kan du få en sådan…inte ens kärleken, livet, är oss givet med garanti! Givetvis har hagens placering betydelse, hur nära t.ex. en stengärsgård den ligger (rovdjur som Lodjuret är goda hoppare och även en varg kan ta ett skutt den vägen, även om de oftast försöker krypa in) o.s.v. Det är väl värt att testa t.ex. Lamadjur, en del hästraser och nötboskap som kan gå ihop med fåren…personligen är jag tveksam till de flesta herdehundsraser då de kan vara rejält farliga för människor.
    Det finns lösningar värda att testa alltså och t.ex. viltskadecenter rekommenderar på god grund rovdjursavvisande stängsel.

    Jag skriver inte gärna ut mitt namn, även om det är lätt att hitta för den normalbegåvade och IT-kunnige. Orsaken är att jag som aktiv i Nej till EU både mordhotades och misshandlades vid ett antal tillfällen, även min kritik mot SD har fått dylika effekter…du vet, man lär av erfarenhet! 😉

Kommentarsfältet är stängt.