…tror varghatarna är lite desperata nu?

 

De har tappat all argumentationsförmåga, alla sakargument och börjar istället med en registrering som jag personligen uppfattar som ”olaga hot” och vi har redan sett konsekvenserna:

”– Jag tycker det är obehagligt när de håller på att samla in namn och bilder man undrar vad de ska använda det till. Det känns inte alls roligt. Det var bara några dagar sedan som en partikamrat som värnar om vargar fick en sten genom rutan, säger hon.” Aftonbladet

Det skulle vara klädsamt om Svenska Jägareförbundet tydligt i en debattartikel fördömde registret!

Även i den lokala debatten har de som förespråkar utrotning tappat all argumentationsförmåga i sakfrågan och går istället på person. En individ i Smålandsposten avkräver mig inte bara namn, adress, (sen tidigare) han vill veta vad jag jobbar med, min inkomst och exakt vad jag är bered att betala för vargens återkomst. Han vill registrera mig i detalj som person och därmed se om han kan attackera mig …? Eller hur ”pelle”? Nu är ”pelle” lite sur på mig, jag drog ett namnskämt baserat på en ordassociation som svar på en av individens hånfulla kommentarer…och, en del av er vet vad man kallar en outvecklad griskulting som stannat i växten?

Det finns de som argumenterar i sak ”pelle”, lär dig av ”Arrakai”!

Vi stödjer bl.a. svenskt jordbruk, inklusive djurhållarna med ca 5 967 000 000:- (Gårdsstödet 2010 enligt SCB), kostnaden för topprovdjuren (Björn, varg, Lo, Järv) var samma år totalt för skador och förebyggande skyddsbidrag 4 481 000:- (Källa Viltskadecenter). Topprovdjuren kostade oss alltså ca 50 öre per svensk förra året…

…och hur mycket varje individ betalar beroende på inkomst och skattinbetalning är ointressant i en modern demokrati. Vi lämnade det gamla systemet 1918, där rika bönder hade upp till 40 röster i kommunalvalen och många stod utan rösträtt, däribland alla kvinnor!

Vill du ha en återgång till ett system där inkomst avgör din demokratiska rätt , ”pelle”? Vad har du annars för orsak till din fixering till min ekonomi?  Sverigedemokrater, varghatare m.fl har en enorm fixering vid pengar/ekonomi och de ser inget annat än kostnader…invandrare är för dyra ropar de falskt och hjärtlöst, vargen är för dyr ekar i samma ton av okunnighet, sjuka är för dyra (om det inte handlar om dem själva) o.s.v….och vet ni vad, ni imponerar INTE ur något perspektiv, jag finner er små, och löjligt okunniga.

Vill referera till Albert Einstein igen:”Endast två saker är oändliga. Universum och mänsklig dumhet – och vad gäller universum är jag är inte säker.”

Får jag ge ett allmänt och välment råd till varghatarna?

Dra in taggarna…ni börjar bli direkt löjliga!

 

 

 

Det här inlägget postades i Vargdebatten:. Bokmärk permalänken.

42 kommentarer till …tror varghatarna är lite desperata nu?

  1. Svante Svensson skriver:

    Lite läskigt med att vargmotståndarna (jägarförbundet) tar till sådana metoder, när inget annat hjälper, föga förvånande dock. Min misstanke är att det finns många som vill ha vargen, även av de som bor på landet tyvärr skräms många på landsbygden att visa en annan åsikt. I Hälsingland där jag bor är det i alla fall så, med fara för eget liv hävdar jag öppet att jag är för vargen, björnen, och lodjuret. Vi bor i ett land där snart allt jordbruk kommer att läggas ner p.g.a. importlivsmedel, och att med lönsamhet producera något här blir omöjligt. Sälj Sverige som det vilda landet istället, turister gillar sådana lösningar.
    Svante
    Ps. Bra Skrivet Ds.

  2. arrami54 skriver:

    Tack. 😉
    …jo, men hur inblandade Svenska Jägareförbundet är vet vi inte än…och att många skräms till tystnad är egentligen fruktansvärt i en öppen demokrati. Det är lika illa vilken sida som än står för hoten och våldet, men vilken sida som leder den kriminella statistiken kring hot, tjuvjakt m.m. borde vara uppenbar idag. De seriösa jägare som idag är medlemmar i SJF borde omedelbart lämna organisationen eller kräva en ny ledning av densamma!

  3. Grytlock skriver:

    Nja skulle tro att det är betydligt mer hot mot jägare och tjänstemän, även fårägarna har blivit hotade. Vilka är det som letar upp alla dom? Samtliga på sjf kansli har blivit mordhotade i princip.
    Tjänstemannen på länstyrelsen som fått flytta till hemlig adress pga flera allvarliga mordhot har ni glömt bort eller?

    Nä att vara med i en facebook grupp som snackar om olika aktivister tycker inte jag är konstigt.

    Kollar du i en ”vargvänlig” grupp så är kommentarer som att jägare är mördare och skulle skjutas ett vanligt inslag. Sådana kommentarer tror jag du har svårt att hitta på andra sidan…

  4. peterlarson skriver:

    Bra skrivet, ännu en gång.
    Jag börjar fundera på om det går att hitta vissa generella orsaker till hatet mot varg och mot naturen. Jag vet inte ännu om jag är ute och cyklar, men undrar om det inte finns en koppling mellan aggressionen mot varg och annan ”ursprunglig” natur och rädslan för att inte ha kontroll, inte längre vara överst utan tvingas inse att även vi människor är en del av ”alltet”.
    I vilket fall som helst känns det som att det finns mycket rädsla för allt vi inte har lydigt gående i människans koppel, allt det vi inte kan få att slaviskt lyda och anpassa sig efter människans önskningar.
    Det är uppenbarligen en fråga som har rötter mycket djupare än just rädslan för Canis Lupus.
    En rädsla för att inte alltid vara ”herre på täppan” i alla lägen.
    Om vi vill vara en stolt del av vår fantastiska värld eller om vi bara vill vara med om vi får styra och bestämma allt, om allt och alla, det är en frågeställning som verkligen behöver flyttas upp på dagordningen. Var finns denna viktiga fråga inom politiken, i media, inom oss själva?

  5. arrami54 skriver:

    …tror inte alls du är ”ute och cyklar”, rädslan för att tappa kontrollen är vanlig och en grundorsak till t.ex. okontrollerad svartsjuka,misshandel av kvinnor/barn i hemmet m.m. Den ”lilla” människans fruktan för ”alltet” som du skriver, känslan av att inte ha kontroll, barnets obehags- känsla av att inte stå i centrum följer med på vandringen hos många o.s.v. En viktig del är vårt behov av att skydda det vi har, vilket gör oss oerhört förändringsrädda…också en del av kontrollbehovet. Kontroll har vi sällan, den är likt mycket här i livet, bara en illusion och en illusion man måste våga ”bryta nacken av!”
    Att vara ett stolt liv i denna underbara värld och lika stolt respektera allt annat liv…borde vara en självklarhet!

    Du är INTE ”ute och cyklar”, Peter! 😉

  6. arrami54 skriver:

    Jag tar avstånd mot alla former av hot, oavsett mot vilka hoten riktas eller vilka som står som avsändare…vilket jag varit tydlig med i debatten!
    Det finns inget som helst fog för den ”registrering” som nu görs av denna Facebook-grupp och att du inte tydligt tar avstånd gör mig lite tveksam…
    …var står du? Är hot okej om det riktas mot rätt grupp?
    Jag har tidigare jagat, jag har haft får, kalvar, hästar m.m….jag hatar INTE jägare, djurhållare och jag kan inte se någon anledning för någon att lämna sak-debatten och hålla god ton!

    Jag vill gärna ha seriösa källor (från BRÅ t.ex.) som styrker det du påstår, att jägare, djurhållare hotas mest/mer. Jag tror inte riktigt på detta, eftersom min bild är den motsatta.

  7. arrami54 skriver:

    ”En bra varg är en levande varg!” …bra inlägg Maria, tyvärr publicerades inte kommentaren jag skrev…din sida accepterade inte min wp-adress?

    Kram.

  8. mariadesuede skriver:

    Jag vet att blogger är lite knepig iblan, sà oroa dig inte, det har hänt mig ocksà.

    Örnkramar

  9. arrami54 skriver:

    …jo, jag vet, har ett par inaktiva bloggar på ”Blogger” av exakt den orsaken! 😉
    Kram.

  10. Ping: Un groupe sur Facebook qui menace les gens pour le loup | la vie sauvage

  11. Grytlock skriver:

    Jag vet hur det funkar i dessa facebooks grupper och tar det inte på allvar. Precis samma form åsiktsregistrering som du kallar det finns överallt på facebook även i vargvänners grupper. Men jag tycker att åsiktsregistreringen är löjlig från alla sidor, men lägger inte så stor vikt i det.

    Det är inte så konstigt att du har en annan bild, det står sällan om detta mer än i jaktpress, lokalpress och olika forum. Det var ganska vanligt med allvarliga hot från ”varghatare” som ni säger för några år sen i mellansverige. Men det har lugnat sig med det markant, precis som att tjuvjakten på varg minskat markant (70%som du kan läsa i länken) http://www.dn.se/nyheter/sverige/lansstyrelsen-star-inte-bakom-vargutspel

    Det cirkulerar så satans med osanningar i denna debatten, dom flesta har Mikael Karlsson stått för.

    WWF:s Rapprot om att tjuvjakten miskat radikalt på varg försökte dom själva mörka och inte ta upp, man kan undra varför.

  12. Grytlock skriver:

    Hittat lite mer…

    Citat från Daniel Lignés blogg
    http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/11/vem-sitter-med-svarte-petter/
    ”I samband med senaste vargjakten lades det ut bilder på mina barn på sidor på nätet där man inte vill ha bilder på sina barn. Jag fick själv drygt 60 hot. Senaste året har jag nog ”åsiktregistrerats” tresiffrigt antal gånger på diverse hemska sidor och det finns minst en handfull bloggar där man frekvent önskar livet ur mig. Smällar man får ta bara för att man är jägare?”
    Ett till
    ”Vad är det som gör att jägarna granskas stenhårt och man blir hysterisk så fort de slår näven i bordet medan vargkultens mycket dunkla historia seglar obemärkt förbi medierna? Ta föreningen Nordulv som exempel. På deras facebooksida kategoriseras jägare dagligen som ”mördare” och lika ofta vädras åsikten att ”de borde skjutas”. Samma förening, Nordulv alltså, har också hävdat att de har förståelse för ”civil olydnad” och en av deras representanter erkänner solklara lagbrott i radion.”

    Det är lätt att bara titta på ena sidan av myntet.

  13. Grytlock skriver:

    Du ska ha cred för att du utan vidare publicerar mina kommentarer. Inte vanligt att bloggare på ”eran” sida gör det, inte mina kommenterer i alla fall.

  14. arrami54 skriver:

    …nja, åsiktsregistrering är lite mer än bara ”löjligt”, det är olagligt och alltid ett indirekt ”olaga hot”, för att inte tala om hur kränkande många upplever det. Men det är gott att läsa att du tar avstånd.
    Jag har aldrig sett evidens om att ”vargkramarna” gör likadant…har du någon länk eller seriös källa på att det förekommer?
    Vad det gäller tjuvjakten så finns det undersökningar som tyder på motsatsen till en minskning:
    http://www.forskning.no/artikler/2011/august/295472

    …och gott om seriösa vittnesmål om att den fortgår i minst samma utsträckning:
    ”Länsstyrelsernas uppgifter får stöd av statistik från Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, dit alla döda vargar ska skickas för undersökning.
    De ser en ökning av antalet illegalt dödade vargar den senaste femårsperioden.
    – Ja, antalet vargar som var misstänkt illegalt dödade är 8 första perioden (1997-2004) och 46 i andra (2005-2011), säger Arne Söderberg obducent vid SVA. ”
    http://www.expressen.se/1.2608270

    Jag tror inte att Mikael Karlsson ljuger, tvärtom och hans tvivel på rapporten du nämner delar jag helt!

  15. arrami54 skriver:

    Daniel Lignés blogg läser jag då och då, har även läst hela inlägget du citerar och den mannens trovärdighet är låg hos mig…men, även han skall givetvis inte behöva mottaga dessa infantila och otäcka hot! Därvidlag står jag helt på Daniel Lignés sida!

    Nordulv som organisation har mig veterligen aldrig fällts för något brott, att individer yttrat sig tveksamt är långt ifrån något bevis för att det är så i realiteten. Att kalla jägare för ”mördare” om de uttrycker njutning inför dödandet skulle jag också kunna använda som en markering av: tydligt avstånd!
    …och jag har jagat, slaktat, avlivat älskade tamdjur som hundar, katter m.m….men aldrig någonsin känt njutning, snarare den direkta motsatsen!

    Jag försöker vara ”objektiv” (även om ordet alltid, mest beskriver en något falsk illusion) och försöker verkligen se ”båda sidor av myntet”. En orsak till att jägarna måste granskas lite hårdare är deras vapen, vapenlicenser…det finns en fara i att Sverige idag är världens fjärde (eller femte) vapentätaste nation. Du får inte glömma alla som dödas av s.k. vådaskott, över 40 sedan 1980-talets början…och dessa dödstal kommer inte varg, björn och övriga topprovdjur upp i.

    Personligen tror jag att det Svenska Jägareförbundet skulle vinna om Daniel Ligné valde en helt annan karriär.

  16. arrami54 skriver:

    Tack, men DU behöver inte ge mig credit för det, du är på inget sätt otrevlig, tvärtom…och du framför bara din syn/åsikt. Att vi har helt olika syn gör bara samtalet mer givande, även om du kanske inte tror det så tycker jag det är viktigt att vi förstår varandras perspektiv…det är först då och i samarbete vi kan finna lösningar som vi alla (främst vargstammen) vinner på!

  17. Grytlock skriver:

    Vad jag vet så finns det inga officiella siffror från ”Brå” och likande om vilka som är värst. Men ja vi har tagit den diskutionen tidigare, språket från vargvänner eller vad man ska kalla er är oftast betydligt brutalare och defenitivt är hot ett vanligt inslag i debatter, det är bara att kolla i vilken debattartikel som helst i vilken tidning man vill.
    Du anklagar jägareförbundet för en hel del pga att nån eller några är med i en tvivelaktig grupp på fb… Kanske inte ens säkert att dom själva valt det utan blivit inbjudna.

    Nordulv är en förening, där man officiellt är för civil olydnad, tycker det är lite skillnad på det.
    Ang att det skulle vara någon fara med jaktvapen så tror jag inte du behöver vara orolig för, 98% av alla brott som begås med vapen är olagliga vapen. Kniv är det vanligaste vapnet, skjutvapen så är det olagliga vapen, alltså inte jaktvapen. Jaktvapen är för klumpiga kriminella skaffat annat. Men visst ska vi granskas.

    Ja min åsikt står fast, jag tror inte på en vargstam i jordbrukslanskap och nära tätorter.
    Däremed inte sagt att jag vill utrota vargen.
    Tror det var här jag nämde det innan, nordkalotten skulle bli en ypperlig nationalpark där alla stora rovdjur skulle få plats utan krångel och större problem för någon. Där skulle den oxå vara bra rent biologiskt. Dessutom underlätta inavelproblemet som försvinner naturligt.

    Mikael Karlsson är frekvent negativ till allt som är till fördel för jakt och jägare, så jag säger som du säger om Daniel, jag har noll trovärdighet för honom. Om han fick bestämma så skulle han sätta stopp för all jakt, man kan tro att han glömt bort att den föreningen han är med i är grundad av jägare.

  18. Anna skriver:

    Skrämmande.

  19. Grytlock skriver:

    Vidare, fick nyss reda på att län utan etablerad fast vargstam inte får en krona av jordbruksverket till stöd för rovdjursstängsel. Det finns alltså inget ekonomiskt stöd för det i kronoberg. Det enda redskapet som finns för att skydda mot rovdjursattacker är skyddsjakt. Så som jag ser det kommer det inte bli en etablerad stam här, i alla fall inte med dom lagar vi har nu. Vargar kommer att ta får = Skyddsjakt.

  20. arrami54 skriver:

    Ett ”tillspetsat” språk och civil olydnad behöver i sig inte vara detsamma som ett brott,”olaga hot”, att t.ex. kalla en jägare för ”mördare” är oftast bara ett kanske (beroende på perspektiv) ett lite naivt känslouttryck.
    Ingen tidning publicerar debattartiklar som innehåller hot eller uppmaning till brott.
    Vad det gäller jaktvapen så försvinner ett antal via stölder och återkommer i kriminella kretsar, men visst, de flesta illegala vapen är insmugglade.
    Vi har vargstammar nära tätorter utan problem, ta Stockholm som exempel och vargen hindrar inte jordbruket. Att det blir problem för fårägare förstår jag, men dessa problem går att lösa via herdedjur som Lamadjur/hund och bättre stängsling m.m.
    Vad det gäller M Karlsson så har han hög trovärdighet hos mig och vad bygger du påståendet att han generellt är emot jakt på? Även jag inser och anser att vi måste bibehålla vargens skygghet för människan via jakt, skillnaden oss emellan t.ex. är att jag vill att jakten avbryts tills det att vargstammen är tillräckligt stor för att vara livskraftig. Jag förstår mycket väl att vargen ses som en konkurrent, ett hot, av jägarna eftersom den beskattar den stam av bl.a. Älg jägarna vill ha för sig själva.
    Det finns ingen risk att t.ex. älgstammen eller rådjursstammen skulle växa okontrollerat, eller dö ut p.g.-a. Vargen. Det som händer på sikt är att vargstammen balanseras beroende på bytesstammarnas storlek…den naturliga balansen. Initialt blir det obalans eftersom vi mänskliga jägare inte sköter stammarna enligt naturens principer och initialt blir det givetvis därför problem…men problem vi kan lösa!

  21. arrami54 skriver:

    …ja. Ingen skall hotas oavsett vilka åsikter de uttrycker!

    Skön bild du har som ”avatar”! 😉 Katten ser lite förvånad ut, första gången han ser sig själv? 🙂

  22. arrami54 skriver:

    Att stöd till rovdjursavvisande stängsel inte utgår från Jordbruksverket är för djävligt rent ut skrivet.
    Ett stöd på 50 kronor löpmetern bör utgå.
    Nåja, vi vet alla vilken LRF-kramare som styr det verket!
    Personligen har jag skrivit till EU:s miljökommissionär och påtalat problemet med att Sveriges riksdag beslutat utvidga vargens närvaro utanför Mellansverige och att man accepterat (på pappret) en spridning söderut, utan att beslutet i realiteten verkställs. Att motverka denna spridning genom att vägra bidrag till skyddsåtgärder ÄR att medvetet försöka motarbeta riksdagsbeslutet från regeringens och jordbruksverkets sida.
    Den taktik Sverige försöker sig på tror jag inte heller Janez Potocnik går på, att kringgå licensjakt-stoppet med en utökad ”skyddsjakt” vi denna medvetna obstruktion. Att i detalj gå in på hur regeringen ”spottar på” Sveriges riksdag blir lite långt, men de gör så medvetet!
    Nåväl, denna kamp har bara börjat och förhoppningsvis får vi en kraftig reaktion från EU:s miljökommission och andra internationella organ…Sveriges agerande är skamligt, inte minst när man ser på hur de vägrar södra Sveriges djurhållare stöd/bidrag för rovdjursavvisande stängsel.

  23. Karpstryparn skriver:

    Jaha, då är jag säkert med på den listan. För jag älskar varg och hatar varghatare!

  24. arrami54 skriver:

    …hatar är ett starkt ord, om du skriver ”ogillar” varghatarnas okunniga åsikter så är vi helt överens…och jag är säkert med på deras lista jag också.

  25. Grytlock skriver:

    Menade kommentarer i debbartartiklar, inte debbattartiklarna i sig, fel av mig. Men körnikörer i större tidningar drar sig inte för att använda ord som mördare, slagfält, militärövningar, slakt, blodtörst i sina beskrivningar om vargjakten, eller jakt över huvud taget. Det talar bara om att dessa skribenter är totalt okunniga. Drevet som pågår nu har gjort att åtmistånde jag totalt tappat förtroende för både rättsamhället, media och myndigheter.

    Att det skulle vara problemfritt i rialareviret får vara din personliga åsikt, jag och många andra inte minst boende i trakten delar inte den uppfattningen.
    Lokal förankring är mycket viktigt när det gäller stora rovdjur, tyvärr så blir det mer och mer tvärt om.
    Att M Karlsson är generellt mot jakt bygger jag på alla hans uttalanden om att jägare inte ska få jaga med löshund b la. Han inser inte följderna i det. Han har dessutom frekvent varit emot alla förslag på kompromisslösningar från sjf utan att själv komma med egna.
    Men nu har han fått som han vill, jag är bara rädd att han skjutit sig själv i foten. Antingen kommer landsbygden i mellasverige tömmas på folk eller så kommer det bli anarki i skogen.
    Folk har tröttnat och kommer ta tag i saken själva(jag förespråkar inte tjuvjakt bara talar om hur jag tror det kommer att gå). Slutar folk att jaga älg i värmland så kommer älgstammen skjuta i höjden(vet flera områden där man planerar att hålla uppe ca2år), det blir katastrofala följder för skogsbolag och andra markägare. Även jaktarrenden kommer att sjunka kraftigt, ingen vill jaga i vargrevir. Skogsbolagen riskerar miljardbelopp. Ingen går med på att sätta ut flyttvargar längre.
    Att vargen ska etablera sig utanför varglänen kommer inte att ske med lagstiftningen vi har nu. Det går inte att få stöd för rovddjurstängsel om det inte finns en etablerad vargstam. Det innebär att det enda verktyget länsstyrelser har är skyddsjakt. Läste precis en artikel om vargjakt i estland, man räknar där med en stam på ca210 vargar. Varje år skjuts ca 100st.

    Förslaget från sjf hade en bra chans att fungera, nu ser det mörkt ut. Jag är på allvar riktigt orolig för följderna. Det blir ett riskabelt projekt med många stora frågetecken, mycket kan gå riktigt illa.

  26. Grytlock skriver:

    Jo Sveriges regering hade ett brett stöd för sin rovdjurspolitik, tyvärr så satte M Karlsson stopp för det. Det innebär bland annat att allt stöd för spridning av vargen söderut försvunnit. Sjf är inte längre med i bilden vilket gör att man inte har deras stöd och hjälp att hitta lämpliga platser för utsättning/flytt av varg eller inventering. M Karlsson har ju i princip rivit upp hela planen för vargen där ingick etablerning i hela landet.

    Att flytta rovdjurspolitiken ner till Bryssel är en sorglig och dålig lösning.

    Som jag skrev i mitt förra långa inlägg, det ser mörkt ut.

  27. arrami54 skriver:

    Om vi börjar med den vargstam Estland har och ser till ytan, så borde Sverige kunna ha ca 2000 vargar, eftersom vårt lands yta är ca tio gånger Estlands. 2000 vargar i Sverige är orealistiskt, men 1000 klarar vi och med en dylik stam har vi också jakt , liksom vi idag har jakt på Björn och Lodjur.
    Att älgstammen tillåts explodera p.g.a. jägarstrejk är en konfliktåtgärd som kommer att sänka jägarkåren…du tror inte skogsbolagen då anställer egna jägare?

    …okej, kommentarerna håller jag med dig om och tidningarna bedriver idag en uppstädningskampanj för att bli av med dessa ”troll”

    Vargarna i Rialareviret är idag inget problem, och släpper folk sina hundar lösa i detta revir, ja, då får de helt skylla sig själv…dumhet finns det inget försvar för!

    Mellansverige lär inte tömmas på folk, vilket du inser bakom dina överdrivna ord…och ärligt talat, flyr varghatarna landsbygden är detta bara en samhälls- och ekologisk vinst!
    Anarki är det redan i skogen, t.o.m. Daniel Ligné uppmuntrar ju mer eller mindre till att förstärka det han kallar rovdjurspolitikens haveri i sin blogg och hur stor risk tar tjuvskyttarna?
    Ett alternativ är att vi genom staten och skogsbolagen anställer seriösa yrkesjägare, ett långt bättre alternativ än SJF-kåren…och så dyrt lär det inte heller bli. Köttet kan säljas, skogsbolagen håller klövviltets skadeverkan på skogen nere och de pengar vi idag ger SJF kan gå direkt till lön till denna yrkeskår! Rent ekologiskt är också en yrkesjägarkår att föredra…de kan t.o.m. jaga enligt topprovdjurens ekologiska princip.
    Alla problem går att lösa…att sedan SJF inte gillar alla tänkbara scenarier bryr sig undertecknad inte för en minut om!
    Den bästa lösningen idag är att helt koppla bort SJF, införa en yrkesjägarkår och tvinga regeringen/myndigheter att följa riksdagsbeslutet…demokratin kräver detta, liksom Bern-konventionen och EU:s habitatsregler.

  28. arrami54 skriver:

    …nja, nu är du fel ute, M Karlsson satte inte stopp för Alliansregeringens rovdjurspolitik, det gjorde Alliansen så djävla bra själv genom att försöka nonchalera EU:s habitatsregler, vilka vi förband oss att följa när vi blev medlemmar. Det finns en anledning till att den tidigare miljöministern försvann!
    Vad det gäller SJF så kan jägarförbundet helt kopplas bort och vi anställer istället yrkesjägare som jag skrev innan.
    …tror inte en procent av Sveriges befolkning skulle sakna SJF om vi istället fick en seriös yrkeskår av jägare!

  29. Anna skriver:

    Typ, men han ser ofta chockad ut! Speciellt när jag säger något… : )

  30. Grytlock skriver:

    Om jag får blanda mig i?
    Du gör mistaget att koppla förvaltning genom jakt med hat, jägare hatar inte vilt. Tror du vi jagar älg, rådjur och gäss för att vi hatar viltet och naturen dom lever i?
    Jagar man så vet man att det inte går att ha full kontroll på vilt. Väder å vind har ofta större påverkan på vilters lyckade eller mindre lyckade reproduktioner än vad jakten har.
    Jagar man inte med förnuft så finns det heller inget att jaga året efter. Dom flesta jägare är faktist naturmänniskor precis som sportfiskare brukar vara.

    Människan har själv satt sig i en knepig sitvation, men det beror inte på jakten. Det är vattenkraft, skogsbruk och jordbruket som sätter spelreglerna i naturen nu för tiden. Att vi går in och försöker kontrollera innebär ofta att vi vill rädda delar av naturen, jakt är ett redskap för biologisk mångfald. Kanske låter löjligt men så är det ofta, det görs ganska mycket för naturen av jägare.

    Jag håller med dig att man ska fösöka se det lite bredare, men vad tror du skulle hända om man bara gav fan i att ”peta” i naturen för att försöka kontrollera och låta skogs/jordbruk, trafik och urbanisering härja fritt?

  31. arrami54 skriver:

    …haha…du får tala med katten oftare! Finner detta högintressant, du är alltså en tystlåten kvinna? 😉

  32. arrami54 skriver:

    …fel, jag tror inte för en sekund att jägare hatar sina byten, att de ser vargen och övriga topprovdjur som konkurrenter har lite/inget med renodlat hat att göra.
    Men den ”förvaltning” mänskliga jägare idag genomför kan vi i långt högre utsträckning låta topprovdjuren som varg stå för, och de gör jobbet långt bättre på sikt. Tänk dig ett samspel mellan yrkesjägare och topprovdjuren…vi skulle få en långt bättre förvaltning den vägen.

    De grundläggande ekologiska spelreglerna har på inget sätt förändrats i grunden, däremot stör och förstör mänsklig verksamhet oftast denna balans…och det är den negativa mänskliga påverkan vi inom miljörörelsen vill minimera. Jakten är helt klart en grundförutsättning för biologisk mångfald, och få mänskliga jägare kan tävla med topprovdjuren som t.ex. varg för att bibehålla denna mångfald.

    Är het övertygad om att du har en seriös känsla för naturen, det som skiljer oss åt är synen på övriga jägare…som vargen. 😉

  33. Grytlock skriver:

    Estland har också en avskjutning på 40% av stammen. Du kan inte räkna hela Sveriges yta, lapparna får enligt lag inte ha varg så där ryker 1/3 del av landet. Jordbrukslandskap med mycket folk och boskap är heller inte önksvärt.

    Nja att man slutar jaga pga nån konfliktågärd vet jag inte, snarare att den inte blir meningsfull och att man inte kan släppa sina hundar. Så viktig är löshundsjakten.
    Nej jag tror inte skogsbolagen kommer att anställa egna jägare.

    Det är inte bara jakthundar som vargarna tagit i riala, nästan lika många sällskapshundar har tagits.Är det lika dumt att ha en gårdshund? Men det är inte bara det som är problemet där, där är extremt mycket konflikter mellan jägare och vargvänner.

    Dom du kallar varghatare är ganska många antar jag det är alla som är rädda för varg, alla jägare och alla som fått sina djur tagna av vargen eller?
    Skulle inte säga att det är en ekologisk vinst om närproducerad mat försvinner.

    Daniel uppmuntrar inte han gör som jag påtalar riskerna det är en väsäntlig skillnad som du säkert kan se.

    Ska staten anställa jägare så får du riva upp jakträtten som markägare har. Dessutom är det jägare som jagar, jägare är allt som oftast med i sjf eller det andra förbundet som i dina ögon antagligen är ett ännu sämre alternativ.

    Du glömmer att det demokratiska beslut du pratar om var ett tak på 210 vargar och licensjakt, det är ju det som M Karlsson å co rivit upp.

  34. Ejnar Brochmann skriver:

    Hej ! Jag håppas ni är medvetna om att nu har International Jaktinteressen visat sig i den Svenska vargdebatten , altså folk som verkligen mistar stora penga på att Sverige har en vargstamm , det är inte en fråga om dom ska ha rätt att ha sina åsikter om varg , dom har köpt sig rätten att ha en åsikt , dessa bolag tjänar rundt 7000 dkk på att en jägar resar 2500 kilometer och skjutar ett rådjur i Sverige , kan man då förestälda sig att dessa bolag inte vill se rovdjur i Sverige ? Samma bolag födar up Fasan för 360 kronor styck som sedan skjuts av jägar , kan man antaga att det då kan vara svårt för ett sådan bolag att se med glädja på en Duvhök som äter på deras fasan till ett pris av 360 dkk rundt 400 Svenska kronor ? Är det inte bara penga det handlar om hela tiden ?

  35. Svante Svensson skriver:

    Ska man säga att Grytlock inte är hopplöst förlorad i en ekologisk framtid? Han verkar i alla fall inte vilja skada sin motpart.
    Svante

  36. arrami54 skriver:

    …nja, ”Samernas” vargförbud bygger väl mer på deras tjurighet än på lag och det är ett fan så svagt urfolk som inte kan leva i någorlunda harmoni med naturens krav på mångfald…sen är det nog mest samebyarnas ekonomiska intressen som styr och den styrningen är nog något bortom både förnuft och känsla. Men visst, du kan inte räkna hela Sveriges yta, ej heller hela Estlands! 😉
    Att jakt bara är meningsfull om den får bedrivas med löshund skrattar nog världens övriga jägarkår gott åt…du tycks glömma att löshundsjakt är en tämligen typiskt svensk och något lättjefull tradition som bäst passar hobbyjägare som är under ”tidsbrist”?

    Skogsbolagen kommer säkert att anställa jägare om SJF strejkar…dumma vore de annars med tanke på de skador klövviltet orsakar på den uppväxande skogen!

    Rialareviret tar kanske en och annan hund, men det ansvaret lägger jag helt på mindre kompetenta och ansvarskännande hundägare…inte på vargen. Vet man hur vargar fungerar vad det gäller skydd av sitt revir, så ser man med vilken dumhet hundägarna agerar! Att släppa en hund lös i ett vargrevir är lika dumt som att springa full på en motorväg!

    Givetvis är det tragiskt för alla som förlorar en kär hundvän, men sakligt…hur många dör inte i trafiken, blir dödade av vildsvin o.s.v. Vargen är härvidlag bevisligen ett litet problem! (Kolla in t.ex. Agrias statistik så ser du!)

    Närproducerad mat försvinner inte, vargarna tog ca 200 får av landets ca 550 000 får förra året…på vilket sätt skulle detta hota tillgången på närproducerad mat? (Läs viltskadecenters årsstatistik!)

    Daniels spelade uppgivenhet uppmuntrar till konflikt!

    Det är lätt att ändra lagstiftningen så att jakträtten kvarstår hos markägaren, men med fullt straffansvar för all tjuvjakt på fredat vilt. Det går att lösa även detta lilla problem om viljan finns! 😉

    Sveriges riksdag och regering kan inte ta ett s.k. ”demokratiskt” beslut i strid mot internationella överenskommelser…det tror fan att EU surnade till när vi så tydligt ”spottade på” habitatsreglerna. Men jag erkänner villigt att det som gammal EU-motståndare nu tvingas kontakta EU:s miljökommissionär som undertecknad gjort i frågan, görs med visst tvivel…men du vet, man känner sina vänner och fiender väl! 😉

    Varghatarna är ytterst få, men de som är okunniga är relativt många…men vargen vinner på sikt, det finns ingen annan vettig väg att gå…

  37. arrami54 skriver:

    …”grytlock” är vettig, även om jag inte delar hans åsikter så är detta samtal han och jag har givande!

  38. arrami54 skriver:

    …givetvis handlar det som alltid om pengar och inkomster på ”jakträttigheter” (jaktarrenden).
    Bra att du påminner om detta!

  39. Ping: Bilder på de verkliga rövarna | Jinge.se

  40. mariadesuede skriver:

    Jag blev lite förvànad idag, det var en fransk site som länkade till min blogg La vie sauvage… Jag tror du skulle gilla den, det pratas mycket om varg där…

    http://www.scoop.it/

    örnkramar

  41. arrami54 skriver:

    Kul, den uppmärksamheten förtjänar du!
    …skall läsa så fort jag hinner!

    Kram.

Kommentarsfältet är stängt.