…rädslan är hatets moder,…

…och okunnigheten dess syster och broder!

Ovanstående ord blir extremt tydliga när man iakttar och deltar i vargdebatten kring t.ex. ”Kynna” eller när man skriver någonting kritiskt om Sverigedemokraterna. Låt mig t.ex. helt sanningsenligt hävda att SD via t.ex. Kent Ekeroth gödslar hatet och rädslan via invandrarfientliga och rasistiska bloggar som PI och Avpixlat:

Den invandringsfientliga sajten Politiskt inkorrekt, som stöddes av Kent Ekeroth (SD), stängdes ned. I stället öppnade Avpixlat, en sida som enligt vad Ekeroth själv säger i en radiointervju har tillkommit på hans initiativ.”

…det lär inte dröja många minuter förrän ”okunnighetens arme” protesterar och hävdar att herr Ekeroth står för den enda ”sanningen”.

Varghatet som så tydligt vill bibehålla djuret på nivån utrotad, bygger sin retorik på exakt samma okunniga rädsla som SD sprider sin rasism, kulturrasism och främlings-/invandrarfientlighet på. Den enda skillnaden är att ordet rasism byts ut till ordet ”artism”. (…okej, jag vet, ordet ”artism” finns kanske inte i den betydelse jag lägger i det, men alla förstår liknelsen ändå!)

Det finns en sjuk vanföreställning att människan är ”Guds avbild” och bättre lämpad att styra naturen än naturen själv…och att en del ”blåögda” människor är bättre än andra människor. Denna vanföreställning är tydlig inom t.ex. SD och varghatets okunniga arme som samlas med rädslan som främsta gemensamma faktor.

Man hittar exakt samma okunniga ekonomiska retorik och rädslans onyanserade argumentation i båda frågorna…

Det låg ett brev i inkorgen nyss, bra ord under rubriken: ”Stängsla för vargen!” Jag står lite ambivalent inför att jobba gratis för djurhållare som kanske inte vill ha vargen som en del av den biologiska mångfalden vi människor föraktar och som ofta leder till katastrof…se t.ex. maneternas utbredning i haven och dess orsaker.

Men viljan att ha vargen här i Småland segrar och jag kommer trots min ambivalens att medvetet ställa upp på stängsel-kampanjen med full glöd och passion.

Jag tänkte lite extra på ”Kynna” idag och det här med mänsklig respekt för livet. En väninna har en tik av rasen vit herdehunden/vit schäfer och hon har fått sex valpar, alla hannar. Min vän ”Ida” (en yngre kopia av Julia Roberts) har en lite vild passion för vargens underart Canis lupus familiaris , liksom undertecknad och nog fungerar naturens psykologiska signal: ”Ta hand om oss, vi är så söta och beroende av dig!” …oavsett vilken däggdjursunge man möter.

När jag en stund kelade med dessa vita små under, gick mina tankar lite extra till ”Kynna”, eftersom jag hoppades att hon skulle möta en genetiskt bra hanne, få bli mor till en kull motsvarande svarta skönheter och befästa Smålands första vargrevir i modern tid.

…nu blir det inte så, ”Kynna” kommer att slitas sönder av en höghastighets kula avlossad från någon som tror sig göra en ”god” och laglig gärning i mänsklighetens tjänst…

…och ord-associationen i min bloggrubrik är väl uppenbar?

 

…och även denna låt är relevant:

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till …rädslan är hatets moder,…

  1. Svante Svensson skriver:

    Jag delar din uppfattning till 100%. Du använde Björn Afzelius, i ditt inlägg, en av mina favoriter, tillsammans med Mikael Wiehe. Får jag kontra med honom, och kråkan. http://www.youtube.com/watch?v=hC3EszN3Uuo Denna låt har viss relevans när det gäller Kynna tycker jag.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    …helt rätt, Svante, lade även in den sången i inlägget!

    Hittade denna länk till mitt förra inlägg…läsvärt!:
    http://leionz.wordpress.com/2011/10/26/goodbye-old-friend/

  3. Svante Svensson skriver:

    Jag skickar på dig detta också, hoppas du ite tar illa upp.
    Jag har hela mitt liv satt mig upp mot auktoriteter, som med stor käft, begränsade kunskaper, och mycket muskler. Jag belyser det med en you tube länk här. http://www.youtube.com/watch?v=z-nljXFHerk
    Idag är det ingen skillnad mot när jag gick i skolan, största käften tillsammans med muskler går först.
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    …haha…ja, hos denna tandläkare får man iallafall vara tyst och hålla med…om allt. 🙂

  5. arrami54 skriver:

    …jag känner mest vrede!

Kommentarsfältet är stängt.