…alla dessa ”hjältar”!

I Libyen har diktatorn fallit, att Khadaffi har dödats till slut var väntat. ”En rättegång mot honom hade inte kunnat bli rättvis, anser folkrättsexpert. Det enda som hade kunnat tillfredsställa folket var att avrätta honom.” Det var nog praktiskt att döda honom, men en rättegång kanske hade gett svar vi aldrig får nu. Vi får verkligen hoppas Libyen går mot en långvarig tid av fred och demokratisk utveckling, men kunskapen och erfarenheten gör att hoppet känns naivt. Jag är rädd att det växer fram en ny despot, en ny ”hjälte” som vill folkets väl…typ den Syrien har!

Nu inleds också förhören om oljebolaget Lundin Petroleum begått folkrättsbrott i Sudan. Utrikesminister Carl Bildt är en av dem som kan kallas till förhör och nog är det intressant att Sverige har en utrikesminister som är misstänkt för delaktighet i folkrättsbrott!

”Magnus Elving vill inte gå in på vilka som ska höras men säger:

– Där får du dra dina egna slutsatser. Utgångspunkten för min utredning är ju den rapport som handlar om bland annat Lundins verksamhet i Sudan. Min uppgift är att ta reda på om det finns någon svensk anknytning till dessa brott.

Rapporten ”Unpaid debt” bygger på uppgifter från ett 50-tal frivilligorganisationer.

Där anklagas Lundin Petroleum för att genom oljeutvinningen i Sudan indirekt ha förvärrat inbördeskriget.”… skriver DN, och nog finns det en hel del frågetecken i detta drama och kring dess ekonomiska ”hjältar”.

Den stora världen har sina tragedier, krig, folkmord, folkrättsbrott, naturkatastrofer, klimat- och miljöhot…sina ”hjältar”, allt beroende på betraktarens åsikt, tro och övertygelse, den lilla världen har sina…

Jag log med en ton av avsmak när jag såg tidningen Kvällspostens huvudrubrik idag: ”Nu jagas Dödsvargen i Ljungby”. Nåja, den rubriksättaren har garanterat läst ”Rödluvan” och en mängd andra sagor och i skogarna runt denna lilla småländska metropol av ”förädlad civilisation” kämpar nu ca tvåhundra jägare mot ”dödsvargen”. Givetvis tror sig denna arme av beväpnade ”hjältar”, ”rättvisans skogsfolk” att de gör rätt, vargen har ju stulit och dödat några av de får vi människor skall ha på vår tallrik, det är vi som har rätten till detta foder, inte vargen! (…ja, min ton är ironisk!).

Ett annat drama som pågår i lilla Ljungby är jakten på fyraåringens mördare, stora resurser satsas, det sparas inga pengar och givetvis hoppas jag att polisens alla verkliga och reella vardagshjältar löser sin uppgift framgångsrikt.

Men jag kan inte låta bli att fundera på om hur bilden hade varit om en mindre del av dessa resurser satsats på barnen innan denna onödiga tragedi inträffade?

…världen och alla dess ”hjältar” snurrar vidare, men ibland bär själen en ton av längtan som ber: ”Stoppa världen, snälla ”Gud”,  jag vill hoppa av!”

…man är liksom trött på alla dessa evighetsrepriser!

Det är dags för en bloggpaus, jag stänger ner nätet, blundar för tidningarnas rubriker och umgås endast med mina vänner,  mina djur ett tag. Låter själen ta semester, en reflekterande meditation, via pensel, färg och jag hoppas verkligen den lilla känsla som bär livet ligger kvar i Pandoras ask, men ibland känns det som även den rymt…under det att ”civilisationen” snubblar vidare…

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till …alla dessa ”hjältar”!

  1. Britta skriver:

    Världen känns alltför grym och hård ibland; ja, vad hade kunnat göras annorlunda…
    Därför behöver vi det vackra i livet, konsten och det som fyller oss med glädje. Hoppas du får en härlig tid bland penslar, dukar, färger och vänner! Må så gott! Kram

  2. arrami54 skriver:

    …exakt min vän! Exakt! 😉
    Kram, må bättre än gott själv!

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Jag förstår dig… 😦

    Hemikram

  4. arrami54 skriver:

    …det gör jag också! 😉 Kram tills vi läses igen!

  5. Hemimamma skriver:

    jag länkar till dig i mitt nya inlägg jag just släppt…

  6. Ping: Hemimammas tankar – ”Too big to fail” and state of the world for dummies – funderingar och en analys… « HEMIMAMMA – Livet är politiken från sorgens perspektiv

  7. arrami54 skriver:

    ..varsågod! 😉

  8. fgggmf skriver:

    Personligen så tycker jag att det går alldeles utmärkt att ha en utrikiesminister som är ”misstänkt” för delaktighet i folkrättsbrott.
    Om han döms som skyldig då är det dags att byta ut honom.

    för övrigt så delar jag dina åsikter i detta inlägg.

    Lycka till och njut av bloggpausen.

  9. Susanne Vävare skriver:

    Bra skrivet! Ja själen måste få ta semester ibland. Önskar dig allt gott!

    Svävaren

  10. arrami54 skriver:

    Hej där, fgggmf, hoppas allt är bättre än gott hälsar slggmf! 😉

    Något vi inte är överens om då! För mig handlar det inte så mycket om huruvida han är juridiskt misstänkt eller inte. Skyldig är han inte eftersom frågan rent juridiskt är ett indirekt brott och omöjligt att beivra eftersom det knappast går att styrka vad han visste eller inte visste och eventuellt hade beslutat, även om styrelsen har högsta ansvaret. Juridiskt slutar frågan med: ”Förundersökningen läggs ner, brott kan inte styrkas”.
    För mig är det en etisk fråga, det handlar om ett tillits-problem. Är affärer alltid okej oavsett etisk grund och är vårt behov av olja bortom mänskliga rättigheter, etik, o.s.v…?
    …och nej, jag kan personligen inte känna tillit till herr Bildt som utrikesminister.
    Det är rätt intressant att kritik mot honom tycks vara extremt känsligt, t.ex. så tog DN omedelbart mina twingly-länkar till inlägget ovan, censuren från deras sida slog till direkt. 😉

    Må bättre än gott!

  11. arrami54 skriver:

    …tack. Detsamma! 😉

Kommentarsfältet är stängt.