Vargen ”Kynna”, kontra det vackra djuret människan.

Människan är onekligen ett intressant djur att iaktta, studera, det är t.ex. väldigt intressant att studera hur det obstruerar mot regler/lagar och demokratiska beslut…och hur myndigheterna är medhjälpande till denna obstruktion.

En fråga som debatteras livligt är skyddsjakten på vargen ”Kynna” och tittar vi på hur myndigheterna (Naturvårdsverket) agerar i den frågan, så blir mina ord om obstruktion tydliga: Naturvårdsverket skriver i sitt beslut:

För att tillstånd till skyddsjakt ska kunna beviljas krävs att vissa villkor är uppfyllda. Syftet ska vara att förhindra allvarlig skada. Det ska inte finnas någon annan lämplig lösning och skyddsjakten får inte försvåra upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos artens bestånd i dess naturliga utbredningsområde (23 a § jaktförordningen).”

Fakta är att trots att vargen befunnit sig i området i månader, har få eller inga skyddsåtgärder genomförts av djurhållarna, få har stängsel som motsvarar kraven på rovdjursavvisande stängsel och ”denna lämpliga lösning”, liksom de goda kompletteringar som finns via att ta in djuren över natten, skaffa herdehund, eller Lamadjur har i princip överhuvudtaget inte prövats. Endast två (2) djurhållare har ansökt om bidrag till ”rovdjursavvisande stängsel” och i övrigt har inget gjorts mer än att man orkat uttrycka rop typ: ”Skjut vargen! Den har inget här att göra!”

Ett citat ur Smålandsposten som styrker att ”gnäll” och total noll-aktivitet styr fårägarna i området:

”– Man har ju haft en viss föraning att det skulle kunna inträffa något. Det är ju bara en sjö och några kilometer till den plats där får angreps förra gången, säger Peter Johansson.”

Man kände på sig att man eventuellt skulle få besök av varg och satte inte in fåren över natten? Man har inte ens försökt sätta upp rovdjursavvisande stängsel trots att man känt till ”Kynnas” närvaro i månader? Man gjorde ingenting för att förebygga ett nattligt besök? Varför? För att några döda får skulle underbygga kravet på ”Kynnas snara död?

De här individerna säger sig ”älska” sina får? Får, lamm, som garanterat går till slakt och jag vill citera vad min dotter skrev som svar till ett tvåbent däggdjur:

”Slakt handlar ofta om en extremt utdragen stress, där djuren föses in i trånga, mörka transporter med hårda underlag. De står ofta väldigt trångt och har ibland inte ens möjlighet att lägga sig ner för att vila. Många djur skadas svårt under transporterna, vissa dör redan innan de når fram till slakteriet.  Där blir de sedan utsatta för ytterligare stress och ibland plågsam/brutal hantering innan de till sist slaktas.
(kom inte och påstå att detta inte förekommer, för det finns det gott om fakta/dokumentärer etc som visar)
Detta handlar då om ett rovdjur som faktiskt har förutsättningarna att döda snabbt och smärtfritt, utan stress, men väljer att i de flesta fall inte göra så, pga pengar.
Så kom inte och försök övertyga folk om att vargen plågar sitt byte värre än människan!”

Enligt riksdagens beslut om en ny rovdjursförvaltning (prop. 2008/09:210, bet 2009/10:MJU8, rskr 2009/10:7) är det viktigt att vargar ges möjlighet att etablera sig även utanför Mellansverige för att nå en jämnare spridning av vargförekomsten över landet.

Men samtidigt bygger man upp ett ”Moment 22” genom att fullt ut acceptera att inga andra lösningar, som skyddande stängsel, genomförs…man nöjer sig med jakt och bibehållen utrotningsnivå av vargen.

Vargen ”Kynna” är därtill genetiskt viktig.

Det går att överklaga Naturvårdsverkets beslut, den vägen är i och för sig meningslös eftersom ”Detta beslut gäller även om det överklagas”… och Naturvårdsverkets personal lär inte kunna återuppväcka ”Kynna” till liv om ett överklagande slutligen vinner. Personligen tänker jag överklaga ändå och sända ytterligare brev till EU:s miljökommissionär där jag skall försöka tydliggöra hur Sverige motverkar habitatsreglerna via detta skapande av ”obstruktionens Moment 22”.

(Jag överklagar beslutet (NV-09613-11) till Förvaltningsrätten i Stockholm, mest för att detta överklagande, och argumentation skall gå vidare till EU:s miljökommissionär som därmed får en än bättre bild av hur Sverige agerar i vargfrågan.)

Bilden av människan som ett ”intelligent djur” solkas verkligen även av många insändarskribenter, en svarade mig i dagens Smålänning med följande: ”Agria har fortfarande ingen statistik på hundar dödade av jägare. Däremot har de statistik på skottskadade hundar” …jag antar med ett roat leende att skribenten menar att skotten mot hundarna avlossades av varg eller älg, eftersom han vägrar inse att jägare ofta skjuter sina egna eller andras jakthundar? (jag höll det jag tänkte för mig själv i svaret till honom, nämligen: ” – Djävla idiot!).

Andra, som vandrar i den eviga mentala vintern, menar på att stadsborna får svälta, om inte hobbyfårhållarna i området får fortsätta som vanligt, inkassera sitt bidragsstöd (Gårdsstöd) från EU och hålla hjälpligt godtagbara stängsel för att hålla fåren inne. Får inte lantbrukarna exakt som de vill, mer i bidrag och vargen fortsatt utrotad, så flyr de till stan!

De gnäller också intensivt, hand i hand med jägarkåren att: ”Får vargstammen fortsätta öka äventyras även det kanske största kulturarv vi har, jakten” …vilket en desperat insändarskribent skrev i dagens Smålänning, han är livrädd att han blir utan älg i framtida älgjakter, för att vargen tagit den han tänkt slakta smärtfritt med upp till åtta skott! Skall man tro ”Joels” ord om det största kulturarvet så lär Ljungby kommun i framtiden låta kulturstipendium och kulturpris gå till lyckosamma älgjägare, som fått sin adrenalinkick genom älgslakt och kanske ett huvud av en fjortontaggar på väggen…och tro mig, i Ljungby/Småland är det nog fullt möjligt, att kulturpris går till jägare. I byarna här nere har du få eller ingen som begriper, eller läser dig, Tomas Tranströmer!

…om jag skulle sakna områdets ”intelligenta småbrukare och jägare”, nej, däremot skulle jag sakna topprovdjuren varg och lodjur om de förbjuds tillträde i Småland av ”idiotins omfamnande däggdjur”!

…och ärligt, skulle planeten lida om mänskligheten krympte till 300 till 400 miljoner istället för dagens ca 7 miljarder? Inte är väl det lilla dumma djuret homo sapiens utrotningshotat?

 

Många i Sverige försöker bidra till att rovdjur och utrotningshotade djur bevaras världen över, som Snöleoparden eller Indiens tigrar, men inte här i Sverige, vi skall inga rovdjur ha och absolut inte varg, gapar ”jägare och småbönder” i kör, ivrigt applåderade av ”fåren”!

 

 

 

 

 

vacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Vargdebatten:. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Vargen ”Kynna”, kontra det vackra djuret människan.

  1. Svante Svensson skriver:

    Efter att ha läst detta finns det bara en sak att tillägga, vet inte om jag skulle vara lika stöddig, om vi hade tiger, och snöleopard i våra skogar, kan för lite om dessa.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    Snöleoparden lever ovanför trädgränsen i Centralasiens bergsmassiv, Tigern däremot i skogsterräng…ingen har människan som bytesdjur, men båda kan under vissa omständigheter vara farliga för människor.
    …men det här med ”farlighet” är en illusion som växer vid okunnighet och behov av en optimal trygghetszon, livet är farligt och vi dör alla!

  3. Svante Svensson skriver:

    Det var ju det jag skrev jag kan för lite om dessa djur, men däremot skrämmer inte varg, björn, och lodjur på samma sätt. Vildsvin däremot anser jag att man ska vara försiktig med, möjligen beror det också på att jag kan för lite om dessa också.
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    Varg, björn, lodjur flyr innan vi hinner bli rädda. I Skandinavien har man gjort 160 försök där vargens skygghet för människor testats vetenskapligt. Vargarna flydde för den annalkande människan i samtliga fall. Det genomsnittliga avståndet när vargar flydde för den annalkande människan var 100 m, men avståndet varierade mellan 17 och 310 meter. Vindstyrkan var den mest avgörande faktorn för vilket avstånd vargen flydde. De kortaste avstånden fick man vid stark vind, då vargarna förmodligen inte hörde eller kände lukten av den annalkande människan förrän hon var mycket nära. I ca 40 % av försöken tog vargarna en ny lega inom 800 m från störningsplatsen inom en timme efter den aktuella störningen och i 95 % av fallen inom 2 km från störningsplatsen. I några fall gjordes försök att gå in på vargar som låg vid slaget byte men detta resulterade inte i några avvikande resultat jämfört med de andra fallen. Man fann heller inga skillnader om människan var utrustad med hund i band eller ej eller om försöken utfördes under dag eller natt.

    Vildsvin kan vara farliga om du provocerar dem, kommer mellan suggan och kultingarna eller springer på ett skadat vildsvin.

  5. Svante Svensson skriver:

    Jag har aldrig sett ett levande vilt vildsvin, men däremot kliat bakom örat på en jättegalt i ett hängn, ok. då han var jättesnäll, och grymtade av välbehag när han blev kliad, men fy fan vilka betar han hade. Nackdelen med kött från vilda vildsvin är trikiner, och det är inte ovanligt ens här i Sverige.
    Svante

  6. arrami54 skriver:

    Det är riktigt att vildsvin kan ha trikiner, det är fortfarande sällsynt i Sverige men vildsvinsköttet bör kontrolleras/vara kontrollerat innan man äter av det:
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/trikinos/

    Jag har mött både tama och vilda vildsvin, de kan bli rejält stora och tänk dig de betarna runt ett ben, de sliter lätt sönder en vuxen man.

  7. Svante Svensson skriver:

    http://www.ljungdalen.com/
    Nu ska jag göra något som jag inte brukar göra, jag ska göra reklam. Denna lilla by i Härjedalen har min hela sympati, här finns allt en vinterturist önskar, och sommaren, som tilltalar mig mest finns nog det mest lättvandrande fjällen i Sverige. Innevånarna i Ljungdalen är nog de vänligaste man kan hitta. Ta en tur till Helagsfjället, se Fjällräven, och klappa getterna på vägen dit. Åk upp på Flatruet, och se utsikten åt alla håll. Besök glashyttan i byn, kolla hemslöjden, och handla i byns ica butik. Jag bodde i den byn i 6 år, och kommer aldrig att glömma den tiden. Kommer alltid att sakna den byn, men kroppen orkade inte med att bo i ett hus på 24 kvadrat, och ha 22 mil till doktorn. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle bli besviken, på att besöka Ljungdalen.
    Svante

  8. arrami54 skriver:

    Helt okej reklam, skulle kunna tänka mig besöka byn, och fiska lite, fotografera och jag kan tänka mig att där finns underbara landskapsmotiv att måla! 😉

  9. Svante Svensson skriver:

    Du anar inte hur mycket det finns att fotografera, och motiv att måla. Däremot kanske fisket inte är på topp, eller också är det så att jag aldrig hittade rätt där. Om du vill kan jag skicka dig några bilder till din e-postadress därifrån.
    Svante

  10. arrami54 skriver:

    Antog att de har bra fiske eftersom de gör reklam för sina fiskevatten…men öringen kan vara tjurig till att få att hugga! 😉
    Du får gärna sända bilder, samlar på sådana!

Kommentarsfältet är stängt.