Naturvårdsverket vek ner sig!

Han tillhörde jaktlaget som jagade älg nordöst om Lönsboda förra året (2010), han satt och njöt av synen.

Tre lodjursungar, årsungar, och deras mor låg och vilade i solskenet en bit ifrån där han satt på pass. Ungarna lekte lite då och då, men mest slappade de i solskenet.

När jaktdagen gick mot sitt slut mötte han sina kamrater i jaktlaget och berättade om det vackra skådespel lodjuren bjudit på, men möttes av orden: ” – Men va fan, varför i helvete sköt du inte dem?”

Många lodjur har halsband med gps, precis som vargen ”Kynna”, därför vet vi vad som hände och att lodjuret med ungarna bara försvann och aldrig syntes till igen. Givetvis återvända någon/några jägare till området och ”löste problemet”.

Det finns en utpräglad S.T.G- kultur även i Småland, Norra Skåne, Bleking, bilden av jägarkåren så som de beskrivs i t.ex. filmen ”Jägarna” är inte överdriven, det är en grupp som innehåller en stor mängd kriminella individer. Det värsta är att de s.k. ”seriösa” jägarna håller käft, delvis av fruktan och därmed stoppas inte de som destruktivt tjuvjagar.

(S.T.G. = Skjut, Tig och Gräv)

Småbrukande bönder är ofta också jägare och det är därför man blir så upprörd när Naturvårdsverket så lättjefullt viker sig för ”gnället”. Det är också ett välkänt faktum att Länsstyrelsen inte fick sprida information exakt var ”kynna” befunnit sig p.g.a. den överhängande risken för tjuvjakt.

Det är en ”gnällgrupp” som nu leende firar segern när ”Kynna” avlivas, en grupp lata, konservativa ”topprovdjur” av sämsta sort, och ja, av de ”fem stora” är djuret människan det värsta. Ser med avsmak hur de nu stoltserar med sina ”troféer” i tidningarna, de skjuter de bästa tjurarna och tjurar över att älgstammen ibland utvecklas dåligt. Totalt okunniga om att de är främsta orsaken.

(Rent logiskt borde väl media och allmänheten var lika nyfiken och ”stolt” över de slaktare på t.ex Scan som stolt visar upp liket efter t.ex. kossan ”Rosa” som nyss avlivades, eller grisen ”Kurt”,  ibland avlivad via ”skållning” levande i kokande vatten eftersom stressfaktorns slarv ju alltid spelar in när effektivitet och ekonomi talar?)

De småbrukande och större ”hobbybönderna” gnäller intensivt om den marginella merkostnad två eltrådar innebär när de ändå tvingas ha stängsel typ fårnät och vill givetvis ha mer bidrag…”Mer bidrag” är huvudorden i den kampsång lättjan sjunger, och bönderna i Småland sjunger den väldigt högt och konstant!

När de och deras okunniga ”harem”, debatterar har de likt Lamadjuret spottet i beredskap, men det är inte magsyra de spottar i ögonen på vargen för att skydda sina får…de spottar hånfullhet, lögner, gnäll och bidragskrav i ansiktet på alla med en sund syn på ekologins krav på biodiversitet.

Naturvårdsverket inser inte att arbetet med att anpassa verkligheten till HUR vi möter en vargstam som sprider sig över landet bör gå till, de vill inte agera för att rovdjursavvisande stängsel kommer upp, utan väljer den enklaste vägen via lite småfalsk retorik: ”– Vi gör bedömningen att detta inte försvårar utvecklingen mot en vargstam med gynnnsam bevarandestatus.”

Men det finns kloka motargument: ”En eventuell skyddsjakt hävdar hon skulle innebära ett moment 22:
– Kronoberg tillhör inte de tidigare kända rovdjurslänen där man kan få högre bidrag för att sätta upp rovdjurstängsel och om man skjuter vargen kommer det heller inte att gå att få de högre bidragen framöver. Då skjuter man problemen på framtiden, för det kommer komma fler vargar och då är man inte förberedd då heller, säger Ulla Rundlöf ”
i Smålandsposten och hon har helt rätt, beslutet om skyddsjakt på Kynna innebär att ”Gnäll-” och ”S.T.G”-gänget gick segrande ur striden denna gång…

 

…men fortsättning följer!

 

Det här inlägget postades i Vargdebatten:. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Naturvårdsverket vek ner sig!

  1. Svante Svensson skriver:

    Hej!
    Skickade en bild via mail, vet fortfarande inte om det går att sända bilder den här vägen. Det verkar faktiskt, som det är många i Småland, som vill ha vargen kvar, kanske fler än här i Norrland, men här tror jag att man skjuter, och håller käften.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    Har svarat på ditt mail och jag tror en räv kalasat på vargens, eller lodjurets kvarlämnade kadaverrester.
    Tror som du, men tjuvjakt är vanligt förekommande även här, det är t.ex. inte ovanligt att det skjuts lite extra älgar och rovdjuren är det tydligen alltid tid att skjuta! Opinionen i länet, landskapet följer nog den allmänna opinionen i landet, alltså en klar majoritet för vargens återkomst.
    Har suttit hela natten och formulerat ett långt brev till EU:s miljökommissioner, Janez Potočnik och bett dem göra en översyn av Sveriges s.k. ”skyddsjakt”, har försökt peka på problemet och tydliggjort detsamma så bra som möjligt. Inväntar bara en kopia på Naturvårdsverkets beslut/diarienummer. …sen postas brevet! 😉

  3. Svante Svensson skriver:

    Jag gjorde som Sanna Cronhielm föreslog, och begärde diarienumret från naturvårdsverket, och Länstyrelsen i Kronoberg, i samma mail överklagade jag beslutet, om skyddsjakt. Jag har tyvärr ingen förhoppning att det skulle ha någon betydelse. Kan jag hjälpa till på något vis när det gäller EU.
    Svante

  4. Svante Svensson skriver:

    http://ltz.se/nyheter/stromsund/1.4004286-skots-till-dods-under-algjakten
    Ja så nu har det hänt igen, ”jaktolycka” med dödlig utgång den här gången i Gäddede. Jag har under åren funderat på om det verkligen är olyckor alla gånger. Om man hanterar sitt vapen, som det ska hanteras händer inga olyckor, min misstanke är att det i en del fall inte handlar om olyckor. Vårdslös hantering av vapen i en del fall, visst, men ett bra sätt att få bort misshagliga personer ibland, och onykterhet i en del.
    Svante

  5. arrami54 skriver:

    På sikt har överklagandet betydelse och ju fler som markerar missnöje, ju bättre! Så det är bra att du skrev.
    Jag sänder dig brevet till EU:s miljökommissionär när jag är klar, har några som läser och kompletterar nu. Vill också invänta Naturvårdsverket, vill bifoga deras beslut till brevet. Det är bara bra om du t.ex. skriver någonting liknande eller använder mitt och bara byter namn till ditt, ju fler som försöker påverka, ju bättre. Du får en kopia så fort brevet är klart. 😉

  6. arrami54 skriver:

    Slarv och vårdslöshet är nog vanligast. Men det finns fall där jag vet att även jaktlaget själva misstänkt dråp.
    Det är t.ex. inte ovanligt att jägare glömmer regeln om ”kulfång” innan de skjuter, det är ju så att om kulan inte träffar ett större ben är risken stor den går rakt igenom t.ex. älgen.
    Onykterhet och bakfylla spelar nog också en roll, liksom ovana att hantera adrenalinkicken. Det är farligt för alla med ovana, eller alltför åldersstigna jägare i skogarna.
    Bara sedan början av 1980-talet har nu över 40 personer dödats av jägare i skogarna, vargen kommer inte i närheten av de siffrorna om vi så söker förbi 1500-talet och godtar skrönorna som bevis!

  7. I.M.L. skriver:

    Beträffande jägare så kan jag berätta om mannen från Stockholm, som skulle få vara med på sin första älgjakt förra året. Det bar sig inte bättre än att han tog fel på en älgkalv och en häst på 160 mankhöjd, iförd vitt flugtäcke, på 150 meters avstånd. Hur han kunde tycka att han såg en älgkalv, förstår inte jag.
    Jag hyrde en gård förra året och där idkades vildsvinsjakt från flaket på en pickup, körandes i min hästhage. Chauffören och de 2 jägarna var inte nyktra. Jag fick gå ut och hota med att tillkalla polisen.
    En del jägare är bara ute efter att få döda ett djur medan andra jägare har insikt i sammanhang och etik när det gäller jakten. Jag har själv jägarexamen, men det jag jagar är lerduvor.

  8. arrami54 skriver:

    …ja, det tråkiga är att de jägare du bl.a. omnämner förstör allt även för alla seriösa jägare som har insikt, kunskap och känsla för djuren, ekologi och biodiversitet. Tyvärr är de oseriösa jägarna som bara drivs av jaktens ”lustmoment”/adrenalinkick inte få, skulle tippa de ligger runt 30 till 40%.
    Jag vet själv ett fall för många år sedan här nere då en Gul folkvagn (Bubblan) besköts i tron den var en älg!

  9. Moi skriver:

    Bra skrivet!!

  10. emm skriver:

    Hej! Tack för en bra blogg. Jag vill också hjälpa till och skulle bli väldigt glad om du kontaktade mig via e-post.

    mvh
    Mari

  11. Svante Svensson skriver:

    http://op.se/lanet/berg/1.4005197-raddningstjansten-kampar-for-att-radda-jakthund
    Rådjursrena jakthundar har jag hört talas om, men Renrena har jag aldrig hört talas om.
    Svante

  12. arrami54 skriver:

    Hör av mig om ett par dagar, har skrivit ett brev till EU:s miljökommissionär Janez Potočnik som du t.ex. kanske kan komplettera med lite egen text och sända, eller sända som det är med ditt namn under…
    tom.launy@hotmail.se

  13. arrami54 skriver:

    Men renren var ju inte denna hund, den jagade en ren så intensivt att den nu badas (om än frivilligt) och blir ren, likaså lär renen bli ren! 😉

    Hoppas båda klarar sig undan olyckan!

  14. arrami54 skriver:

    Ja, jag vet…tragiskt.
    Passerade en parallellgata till skogsområdet/parken vid 21 tiden och undrade över alla polisbilar…nu vet jag.
    Det har varit kallt så jag tror kylan kan vara boven i dramat…?
    Tragiskt är det verkligen…fyra år gammal…

  15. HEMIMAMMA skriver:

    Precis som min son Boppan… 😦 stackars föräldrar… pojken har tydligen varit försvunnen sedan 17 tiden…

    Hemikram

  16. arrami54 skriver:

    …jo, tankarna går till föräldrarna och syskonen…de har drabbats av livets optimala fasa, att förlora ett barn.

    Kram.

  17. Svante Svensson skriver:

    Jag blir så ledsen när jag läser om händelsen i er hemort, barn skall vara prio 1, och aldrig fara illa, följer skriverierna i tidningarna.
    Med bedrövelse
    Svante

  18. arrami54 skriver:

    …exakt, barn skall vara prio ett, men är tyvärr inte alltid det. Vad som hänt vet vi inte, det kan vara allt från ett brott till olyckliga omständigheter som sjukdom i kombination med kylan.
    Tragiskt är det onekligen…

Kommentarsfältet är stängt.