…om mångkultur och arten ”gubbe”.

Naturen ÄR otrolig, den uppvisar en biodiversitet (”mångkultur”) som är fantastisk var man än befinner sig. En svensk höstdag, när solen leker i brinnande träd och man vandrar i sökandet efter alla njutningsbara matsvampar som bjuds…är lika fantastisk som en vandring i Sydamerikas torra tropiska regnskog, där kan man bl.a. möta en variation av ”Rakborste trädet”…trist namn på en skönhet och dopnamnet måste vara kommet ur en ”gubbes” bristande fantasi?

Inlägget behandlar arten ”gubbe” främst och ironin bygger främst på associationer jag fick efter att ha sett filmerna ”Jägarna” och ”Jägarna 2”. Men arten ”gubbe” ÄR en intressant form av naturens biodiversitet (”mångkultur”), om det så är en ”hög gubbe”, eller den andra underarten ”låg gubbe” man studerar. Denna art verkar ibland uppfödd på en blandning av välling och hembränt, för jag hoppas verkligen inte arten lider av samma genetiska defekter som den svenska vargstammen påstås lida av, nämligen inavel (?)…och hoppet ligger främst i att undertecknad själv är en ”gubbe”!

Ibland vill man liksom fråga ”gubbarna” lite vänligt sådär: ” – Hej, hur mår du?” …och inte bara med anledning av denna fråga som författarinnan Kerstin Ekman en gång reste:  ”Frågan är om vår kung inte hade tagit sig ett par klämtare i förväg så oartikulerat och oövertänkt som han yttrade sig i rovdjursfrågan.” …och eftersom jag tidigare nämnde filmer, så vill jag rekommendera filmen ”Varg”. Manuset till filmen skrev Kerstin och den är godtagbar som en liten del i studierna av ”svensk gubbe”. Det finns anledning att resa en mängd frågor kring denna art, en välgrundad är… hur det står till med kvinnosynen? Tror inte bara det är UD som tröttnat på ”höga gubbe”-behovet att få sig fixat en skönt omslutande underhållning, med en ”tik” bredvid! Det finns nog en miljon svenska kvinnor som varit trötta på beteendet sedan kvinnan fick rösträtt i Sverige. Men skall man vara snäll också, så nog tänker ”gubbarna” rätt med (ibland), till och med kung Abdullah, tänker rätt ibland, fast bara nästan och antagligen inte helt frivilligt (?) ”Men beslutet har sannolikt inte bara fattats efter eget huvud. Pressen har kommit från fler håll och debatten har varat under många år.”

”– En grupp saudiska kvinnor har drivit en fantastisk kampanj för kvinnors rättigheter i landet, bland annat just rösträtt. Nu handlar detta visserligen bara om en begränsad rösträtt, endast till lokalvalen, men ändå. Samtidigt är det lite ironiskt att kvinnor ska få rösta, men fortfarande inte köra bil, säger sociologen Abdulhadi Khalaf på Centrum för Mellanösternstudier vid Lunds universitet.”

Intressant att en svensk ”höga gubbe” (den högsta och dyrbaraste bidragstagaren) ger Abdullah ett förtjänsttecken…samma andas barn leker bra tillsammans och Sveriges regering har inga synpunkter på leken, men Amnesty protesterar…men den sistnämnda organisationen är inte dominerad av ”gubbighet” och underarten ”hög gubbe”!

Arten är sig nog lik världen över och oberoende av plats i hierarkin (?), förlåt mig för detta empiriskt präglade påstående gubbar, men nog har jag evidens!(?) Studerar vi svensk gubba-macho och jakt t.ex. så är övertro på förmågan, tydligen en genetisk defekt, man kan inte attackera en björn med en tandpetare, eller skjuta en älg med vad som helst (läs: Klass 2 vapen!) och nog tycks det mig att arten ofta snubblar över sin rollator i pur upphetsning innan skottet gårför tidigt, igen! (Ja, ni kvinnor associerar nog helt rätt i läsande stund!) Att arten lockas av jakt är ingen nyhet, och det kvittar om det är med ”rund häl på krogen, eller med bössan i skogen”!

Älgjakten börjar här nere snart och det är nog klokt att som denna gubbe undvika promenader i skogen ett tag, t.om älgarna flyr lite förvirrat in i samhällena! Det finns anledning, jag minns en händelse för många år sedan här nere…

…en gul folkvagn (en ”bubbla”) blev oskyldigt beskjuten av en ivrig jägare som trodde han såg en älg! Det finns anledning att plocka fram ett gammalt citat: ”Huk er i bänkarna gubbar och kärringar”

…för nu laddar de om!

…och tyvärr är det nog inte bara älgar som stryker med!

(PS: Ser på bloggens statistiksida att någon (nu tre!)…får jag gissa art-tillhörighet?…har ”Abuse”-anmält inlägget hos Twingly…undrar när länkarna ryker. Jag har två frågor, inte var ironin så elak och varför gapar ”gubbar” så lätt efter censur? 🙂 DS).

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till …om mångkultur och arten ”gubbe”.

  1. Britta skriver:

    Det var nog en färgblind gubbe som sköt på bubblan:-) Intressant med gubb-perspektivet, annars är det ofta man läser om kärringar, även gubbar kan ju vara kärringar, exv om denne rattar bilen dåligt (här kan man också associera fritt:-)

  2. arrami54 skriver:

    Tror gubben som sköt på ”bubblan” var mer än färgblind, tror du han såg överhuvudtaget? 😉
    Perspektivet är intressant, speciellt ur mitt gubba-perspektiv, …kul att spegla sig i den egna arten också, liksom och vilka är större ”kärringar” än en del gubbar? 😉

  3. Britta skriver:

    Det finns ju goa gubbar också. Jag skojade bara lite, du vet…

  4. arrami54 skriver:

    …tack, nu kan jag andas ut!
    🙂

  5. Svante Svensson skriver:

    Jag har bott på tre ställen i Norrland sedan jag lämnade Stockholm 1988, Nordingrå, Ljungdalen, och nu Kårböle. Jag måste säga att det är skillnad på jaktlag, och jaktlag. I den lilla byn i Nordingrå fanns ett jaktlag, som fick filmen Jägarna 1 att framstå som en snäll dokumentär. Innan jag sett filmen jägarna hade jag bara hörsägen att gå på, och när jag fick frågan, om jag inte sett filmen än, svarade jag alltid att jag har köksfönster, när filmen sedan kom på TV såg jag den, så nu vet jag att svarade sanningsenligt på frågorna.
    I Ljungdalen däremot sköttes jakten exemplariskt, ja i alla fall den jakt jag märkte av. I Kårböle har jag ännu efter 5 år inte sett en bössbärare, bara hört när de avlägger skjutprovet på skyttebanan, och sett älgar på släpkärror. Trots tiden i Nordingrå, är jag inte motståndare till jakt, men önskar att jägare hade bättre kunskaper än idag. Så gubbe jag är förstår jag varför det saknas unga kvinnor på landsbygden, livet för en välutbildad kvinna blir lättare i en stad. Sämre går det för de ”gammpojkar” som blir lämnade kvar, och bor hemma hos mamma, som sköter styckningen av älgarna, när mamma sedan är borta, blir det köttfärs av allt.
    Svante

  6. Svante Svensson skriver:

    Apropå abuse. Jag har lagt märke till att ironi, och satir, tar hårdare, än klarspråk, och funderat mycket på varför. Kan det vara så att man inte fattar direkt, och känner sig lurad när man äntligen förstår?
    Svante

  7. arrami54 skriver:

    …jo, det finns en intressant mångkultur bland jaktlagen, en del bryr sig varken om lag eller förstånd, andra är föredömen ur alla synpunkter.
    Det finns en skillnad jag empiriskt vill peka på mellan Småland (söderns ”Norrland”) och norra Sverige, nämligen att norröver är den sociala tonen lite vänligare, lite öppnare…där tar det några få veckor att lära känna byn…här nere tar det åratal!

  8. arrami54 skriver:

    …jo, satir, ironi som träffar, som blir en ”påskjutning”…tar hårt, eftersom den träffade mottagaren känner sig svarslös och försvarslös! 😉

  9. Svante Svensson skriver:

    http://helahalsingland.se/ljusdal/ljusdalc/1.3939711-elev-stangdes-av-fran-undervisning
    Detta har ingenting med din blogg att göra, men det berör mig illa, och därför skrev jag min kommentar, du arbetar som bildlärare, och det förstår jag att du kan, med tanke på ögonen på Lodjuret, som du kallade teckning, hur gör man för att få tecknade ögon att se ut som äkta. Om du också har lärarbehörighet får jag be om ursäkt, för jag tror inte att någon med din humana inställning skulle ställa upp på det artikeln handlar om.
    Svante

  10. arrami54 skriver:

    …en av orsakerna till att jag lämnade skolan och INTE tänker återvända är att skolledare motverkar problemen via tystnad och att så lite som möjligt göra.Man tystar ned problemen, ”sopar dem under mattan” och som i ditt exempel ovan, snarare förstärker problemen…att stänga av en elev förstärker sannolikt bara hans bakomliggande problembild.
    Vad görs för att hjälpa, stötta honom?…antagligen ingenting!

  11. Svante Svensson skriver:

    Här kan man se hur dåligt skytte lönar sig.
    http://ltz.se/nyheter/inrikes/1.3941078-alg-attackerade-jagare
    Kan inte låta bli att skicka detta.
    Svante

  12. arrami54 skriver:

    …tack, och jag kan inte låta bli att le med hopp om att ”gubben” lärde sig något! 😉

  13. Svante Svensson skriver:

    Inte vet jag om du är intresserad, men skickar länken i alla fall.
    http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.3945615-jagareforbundet-tar-sikte-pa-samernas-jaktratt
    Svante

  14. arrami54 skriver:

    …intressant är det! Personligen anser jag man bör avvakta den kommande domen…Samernas situation är ju också lite speciell eftersom de räknas till ”urbefolkning” och då styr även FN:s regelverk det svenska.

  15. Ping: …man lät valparna medvetet svälta till döds? | runor

  16. Ping: En kväll om vargen i Loshult. | Varghjärta

  17. Ping: ”- Jag har inte haft koll på reglerna”. | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.