…när människan är som störst,…

…är hon underbar, men bilden av oss skapar ambivalens…för när människor är som lägst, då blir bilden den motsatta!

Det vetenskapliga namnet ”Homo sapiens” översätts som ”förnuftig människa”, men betyder egentligen ”vis människa”, där latinets homo betyder ”människa” och sapiens ”vis”. Det namn undertecknad tycker passar bättre in på mänskligheten är ”Homo inrationalis”…för vad är ”hon” mer än kortsiktig och irrationell? (Kortsiktig går ibland över  i betydelsen fult girig...).

…och när fan brydde hon sig reellt om sina artfränder och övriga arter?

Studerar man t.ex. vår ”visa” ledning av nationen så undrar man var de visa/kloka visionerna finns?

Vad betyder en sänkt moms på krogen mer än att man kortsiktigt gynnar krogägarna?

På den lokala ”Harrys”-krogen sänkte man nyss innehållet i ”feteburgaren” med 30% men bibehöll priset och jag tror inte för en sekund att ”feteburgaren” lär svälla upp i tidigare storlek igen, eller att fler anställs…och hur gick det i Finland och Frankrike när denna ”super”- revolutionerande momssänkning genomfördes där?

Jag vet inte om orden ”vision” och ”ledning” överhuvudtaget är tillämpligt på Alliansen, är de?

En vision som skulle förändra i riktning mot ekologisk hållbarhet skulle t.ex. vara att man satsade stort på en förändring av det nationella transportsystemet, en storsatsning på järnvägen så att majoriteten av de nödvändiga transporterna sker den vägen istället för via landsväg och långtradare. En dylik omställning skulle skapa mängder med jobb och ge ett långt hållbarare system…och inga nuvarande jobb skulle gå förlorade, bara flyttas! Fundera på vad det skulle innebära om alla transporter skedde via järnväg till landets alla städer/samhällen med ca 15 000 innevånare (och större!) och först därefter med lastbil till företag och affärer? Hur påverkas miljö och initialt arbetsmarknaden …vi talar om jobbskapande effekter!

…be mig aldrig kalla mänskligheten ”vis”, djuret människan är irrationell, förvirrad och extremt kortsiktig!

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till …när människan är som störst,…

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Tack för länken Arrami. Nu har jag ett nytt inlägg där jag hoppas att du vill hjälpa till.

    Hemikram

  2. arrami54 skriver:

    …såg det, men jag vet inte hur jag reellt skulle kunna hjälpa till? Att spåra dessa två via deras kommentarer lär bli svårt…mycket svårt och som jag ser det, omöjligt!
    …och att förändra F-kassans arbetsmetoder kräver en helt ny politisk ledning av landet, tror personligen inte ens att socialdemokraterna kommer att förändra någonting kring hur F-kassan arbetar och den nya politik Alliansen utformat…tror du?
    Kram.

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Tyvärr måste jag nog svara nej på den frågan, jag tror inte heller även om jag är naiv nog att hoppas…

    Däremot hoppas jag att någon som känner någon som känner någon…. Kanske läser efterlysningen om den sprids och Monica kanske sitter någonstans och bara väntar på att uppmärksammas…

    Nog för att jag är realist, men det skadar ju inte att försöka nå fram, eller hur?

    Hemikram

  4. arrami54 skriver:

    Det är aldrig naivt att kämpa för det man tror på! Jag skall se hur jag kan hjälpa till…
    Kram.

Kommentarsfältet är stängt.