…osannolika vänner!

Tre sköna filmer som värmer hjärtat och det skönaste är att det finns ytterligare tusentals liknande berättelser,  alla lika sanna!

En skön film från National Geographic här!

…slutligen, den här känner ni nog igen!

…men naturen är inte enbart gullig, den är ingen Disney-saga, apropå det här och vi skall ha kunskapsbaserar respekt för alla vilda djur. Många djur kan vara farliga, även små, som fästingar, bin och getingar. Sjukdomar och allvarliga allergiska reaktioner kan uppstå vid bett även av dessa små insekter.

En älg kan t.o.m. döda en människa vid olyckliga omständigheter, som här och alla bör vara uppmärksamma på hur farlig ett trafikskadat vildsvin kan vara!

I vargdebatten framhålls att vargen, liksom björnen är farlig vid vissa omständigheter, precis som det faktum att en underart av vargen, Canis lupus familiaris (Tamhunden) kan bli extremt farlig. ”Under ett år anmäldes i Skåne fler än 450 fall där olika hundraser är inblandade i attacker mot människor eller andra djur.”

Men vargattacker på människor är ytterst sällsynta under normala ekologiska omständigheter. Blir vargarna tillvanda på t.ex. sopor p.g.a. att de naturliga bytesdjur är få, eller p.g.a. mänskligt slarv, så kan ytterst farliga situationer uppstå. Olyckan med den i Kanada dödade 22-åriga studenten Kenton Carnegie, kan ha berott på att en vargflock tilläts bli alltför van vid människor, därmed orädda och kan till slut gått till attack. I detta fall är det omtvistat om det var en björn eller varg som dödade Kenton Carnegie.

 

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö.. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till …osannolika vänner!

  1. Svante Svensson skriver:

    Har just kommit in efter hundpromenad 2 för idag, och ingen varg eller björn syntes, detta trots att de finns här kring Kårböle, Sveriges mitt. Jag hörde igår att ett älgjaktlag fick avbryta jakten då en varg varit synlig, och att jag borde låta bli att gå i skogen med hunden, men varför ska man då bo på landet för. Jag har gått samma slinga nu i sex år utan att se annat än björnskit, och rester efter slagna rådjur. Jag tvivlar inte en sekund på att det finns varg, björn, och lo i markerna, men tror inte dessa djur vill träffa mig. Här har hösten kommit, och björkarna är nästan helt avlövade, och nattfrost nästan varje natt, var faktiskt nattfrost i juli, global uppvärmning troligtvis. Jag skickar med en länk till en insändare, av en riktigt gammal vargforskare, för gammal måste han vara om han började på 30 talet, och så många vilda vargar fanns det inte på den tiden, mindre än 10 st. 1966, då vargen fridlystes. http://ltz.se/asikter/ordetfritt/1.3911485-okunnigt-om-vargar
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    Skrev ett svar på insändaren du länkar till och du har rätt, han kan inte ha sett så mycket av varg då den knappt existerade i landet då! 😉
    Själv har jag på nära håll (från bilen) studerat en fin älgtjur idag, en ståtlig tiotaggare som promenerade invid vägen och tycktes studera den stressade arten homo sapiens. 😉

  3. Svante Svensson skriver:

    Canis lupus familiaris (Tamhunden). Samma djur, som jag har levt med sedan jag var sju år gammal, nu 64, och jag har inte någon gång råkat illa ut, varken med mina egna hundar, eller med andras, och mina hundar har inte ställt till det. Jag är övertygad om att det är husse, eller matte som inte vet vad deras hundar går för, att släppa en hund lös, som inte tycker om barn är ansvarslöst, min hund är rädd för barn, och gamla tanter som höjer armarna i luften, viftar, och skriker nej. Mina vänner, och andra personer, t, ex. de som städar åt mig, blir bara irriterade då hon biter i munstycket till dammsugaren. Jag har vid flera tillfällen blivit upplyst om att Barbro Börjesson finns att tillgå, men tillåt mig att tvivla på hennes kompetens. Kennelklubben, med sin åsikt om att bara hunden är registrerad, så är allt bra, imponerar inte på mig. Min hund har ett problem till, hon gillar inte att årets rävungar skiter på bron, och dödar dörrmattorna varje natt, hört talas om flygande schäfrar. En sak till tack för kommentaren till den åldrige vargforskaren. Du har min e-postadress vill du ha mer kontakt än så här, använd den, jag skulle bli glad.

    Svante

  4. arrami54 skriver:

    Den tuffaste hund jag haft var en Siberian Husky med en ton av hybrid (ca 12%), men snäll mot människor och andra djur…utom dem han såg som bytesdjur! 😉
    Du har rätt, en hunds farlighet ligger i ägarens beteende och det är människor som skapar farliga hundar! Även jag har mött individer med sådan hundskräck att de omedvetet provocerar hunden och uppträder hotfullt i hundens ögon. Det mest komiska var en kvinna som för ca en månad sedan slängde sig skräckslagen in i ett buskage när jag kom promenerande med min hund i koppel…hunden undrade vad hon jagade och jag fick mig ett gott skratt! Kan inte yttra mig om Barbro Börjessons kompetens, men Kennelklubbens kompetens betvivlar jag…man premierar ju sönderavlade hundraser och tycks se blandraser som det värsta av allt. Rasister?

    Tack Svante, mycket möjligt det kommer ett mail en dag, är nyfiken på debatten i ditt län! 😉

Kommentarsfältet är stängt.