”- Du skulle bara våga…!”

Jag riktigt såg hur hon lade öronen bakåt, hur blicken mörknade och hur hon tänkte: ”- Du skulle bara våga försöka!”

Eftersom jag vet vilken vidrig spottloska de kan placera i ansiktet på mig… ( lama kan spotta ett väldigt illaluktande grönfärgat och halvsmält maginnehåll, doften ligger så långt ifrån ordet angenämt du kan komma och de är enormt träffsäkra! De kan också utdela rejäla sparkar)…så löd jag henne omedelbart och backade undan!

Antar att hon reagerade så starkt eftersom hon inte var helt van att se en bleck jätte på nästan två meter, med blå ögon…de människor hon var van vid var oftast en halvmeter kortare och det enda levande hon accepterade på sin rygg var små barn. Hon trodde jag tänkt rida på henne…men där tog hon fel, jag ville bara ha en bild på ”surtanten” som minne och nog är hon rätt söt!

Lamadjur är utmärkta ”fåraherdar” och är ytterst vaksamma, aggressiva mot hunddjur. En ensam varg, som t.ex. ”Kynna” eller ett par vargar, tänker efter mer än en gång om de får en dylik spottloska i ”nyllet” (betänk vargens mycket välutvecklade luktsinne, jämfört med vårt!), det de spottar upp innehåller också frätande ämnen och svider rejält i ögonen och därtill den uppenbara risken att bli skadad av en spark.

De tamdjursägare i Nordamerika som använder lamadjur som vakt mot varg, pumor, räv, prärievarg eller lösspringande hundar rättar sig bland annat efter följande kriterier:

Ston, hingstar eller vallackar visar ingen skillnad i vakteffektivitet. Lamadjur för vakt bör vara minst 2 år.

Endast ett lama ska användas per flock, om det är flera lamor kan de istället ty sig till varandra.

Lamadjuret ska inte vara präglat på människor. Använd lamadjur som vuxit upp tillsammans med andra lamor.

80 % av lamadjur som introduceras i en fårflock är etablerade i fårflocken inom en vecka. Med fördel kan den första dagens kontakt ske genom att lamadjuret och fåren går i fållor bredvid varandra. Därefter släpps lamadjuret in till fåren…och fåren brukar gilla sina storväxta kompisar, laman tar kommandot i fårflocken, accepteras som dess ledare.

I den korta videon nedan, ser ni hur Laman skyddar sin flock genom att gå emot hotet, i detta fall en hund. Laman skriar och visar tydligt att hunden inte accepteras genom att gå emot den, hjälper inte varningarna så kommer Lamans attack via spottloskor och sparkar:

Det är ingen hundraprocentig garanti att t.ex. en varg eller vargflock inte skulle ta en lama, (det har hänt vid ett fåtal tillfällen) men dess aggressivitet mot hunddjur och spottande träffsäkerhet, därtill hårda sparkar, får garanterat en ensam varg som inte är helt desperat av hunger att ”tänka efter”,… om risken inte är lite väl hög?

Givetvis skall vi ha varg i Sverige, vi har inte bara råd, det handlar dessutom om moral, kunskap om ekosystemens betydelse för den balans vi förstört…lyssna gärna på detta samtal, kring: Vargen, den jagade jägaren.

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö., Vargdebatten:. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till ”- Du skulle bara våga…!”

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Kan Lama leva i Sverige?

  2. arrami54 skriver:

    Ja, alldeles utmärkt! Bilden i inlägget tog jag utanför Bogota och klimatet där är exakt som en typisk svensk sommar, fast året om!
    Lamadjuret har röda blodkroppar som lever längre än våra och de har en långt högre syreupptagningsförmåga…men detta är inget hinder, kanske snarare tvärtom, i vårt klimat.

    Kram. 😉

  3. HEMIMAMMA skriver:

    Då borde man alltså kunna ha dem i kohagar eller fårhagar om man är rädd för varg?

  4. arrami54 skriver:

    …bland får som väktare, ja! Men inte bland kor och det är sällsynt att vargar attackerar kor/kalvar om man ser till attacker mot tamdjur…det är främst får som attackeras.

  5. HEMIMAMMA skriver:

    Varför inte kor??

  6. arrami54 skriver:

    Har aldrig hört talas om eller läst att lama används som ”herde” till kor. Tror inte de går ihop med kor och det finns ingen anledning att använda lama som väktare till kor eftersom det är ytterst sällsynt att varg tar kor/kalvar.

  7. Svante Svensson skriver:


    Här kommer ett förslag, som inte spottar, men är man rädd för vargen kanske det inte är något bra alternativ.

  8. arrami54 skriver:

    Helt rätt, Ovcharka ÄR en bra vakthund mot varg…men den är inte ”lätt” och kräver en ägare med hög kunskap om hund. Den blir ganska lätt farlig och frågan är om den passar i vårt land p.g.a. allemansrätten?

  9. Svante Svensson skriver:

    Det är absolut så som du skriver om Ovcharka, ändå skulle jag försöka med rasen, om inte min kropp satte stopp, jag får fortsätta med min schäfertik, hon vaktar mig ganska bra. Det du tar upp om allemansrätten, är en sak som oroar mig, bondeförbundet försöker få bort den, på det ena eller andra sättet. Tror du att Svenska folket förstår, vad som väntar i så fall?

  10. arrami54 skriver:

    Har man behov av en ”fåraherde” är rasen lämplig och jag förstår dig, håller mig själv till min ”vita varg”-blandning…hon är tuff nog! 😉

    Tror inte allmänheten är medveten om den kamp som pågår mot allemansrätten och det verkar som att det finns en vilja att hålla förändringsdebatten så tyst som möjligt?

  11. arrami54 skriver:

    Kul! Hoppas ”Kynna” möter en hanne också och att vi får ett revir här…om nu inte hennes sändare tystnar under älgjakten?

  12. Britta skriver:

    Fint foto! Vilken tjock päls laman har. Påminner lite om en förvuxen get. Jag måste erkänna att den enda erfarenhet jag har av lamor kommer från Tintin då Kapten Haddock fick en rejäl spottloska i ansiktet, två gånger, av samma lama. Han verkade inte vidare förtjust över det, så jag antar att det du skriver är helt korrekt:-)
    Kram!

  13. arrami54 skriver:

    …haha…jo, jag undvek att drabbas av kapten Haddocks erfarenhet, en fördel med kunskap! 😉 Sen påminner de väl lite mer om ett förvuxet får?

    Sen är det väl så att det jag skriver alltid är korrekt…påpekar han lite kaxigt! 😉

    Kram.

  14. Britta skriver:

    Jag antar alltid att allt du skriver är korrekt:-)

  15. arrami54 skriver:

    😉 …så svarar en klok kvinna! 🙂
    Kram!

  16. Ping: ”Vargen kommer!”, ropar okunnigheten högt. | runor

  17. Ping: Lamadjur, ett bra skydd mot varg! | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.