Åtta galna ögon stirrade mot mig!

Nej, det var inte Khaddafi jag mötte och om det hade varit han så borde nog främst han hukat inför mina åtta ögon, jag menar så mycket hallucinogena droger den galningen tycks ha konsumerat! (…och nej, jag har INTE åtta ögon!)

Det finns anledning att fira varje galen diktators sorti och jag hoppas Syriens motsvarighet också försvinner i ett ”svart hål” snarast.

 

”– I natt har drivkraften i kampen mot Khaddafi nått en avgörande punkt. Tripoli glider ur en tyranns grepp … Det libyska folket visar att den universella strävan efter värdighet och frihet är mycket starkare än en diktators järnhand.” säger t.ex. USA:s president Barack Obama. Men det finns nog ingen anledning att fira Libyens frihet än, det finns risker för att landet nu faller samman helt.

…och det verkar som om rebellernas seger står på ”stand by”, eller försvann segern in i det ”svarta hålet” ovan?

Det finns fog för uttrycket: ”på en rullande sten växer ingen mossa” och att världen rullar på är väl oomtvistat! Det skall bli spännande att se om demokratin verkligen vinner mark, likt mossan i gräsmattan, i Libyen nu och senare i Syrien, eller om våld och motsättningar kommer att dominera bilden. I stort som smått tycks våldet, hatet, hoten, och framförallt ”rädslan” följa demokratin likt en ständig skugga.

I lokaltidningen läser jag att karnevalsdeltagare som firade ”PRIDE” via en maskeradliknande marsch i paraden utsattes för hatbrott och varghatarna uppmanar till ”civil olydnad” = tjuvjakt på den vargtik som tycks vilja bygga revir här.

Ibland önskar man att det fanns en ”pausknapp”, så man kunde stoppa världens snurrighet och hoppa av eller åtminstone kunna vråla: ”- Lugna ner er, för fan!”

För att återgå till rubrikens åtta ögon, så har bäraren ingenting med Khaddafi att göra, en dylik liknelse vore en förolämpning mot ”Knut”. Men eftersom ”Knut” tillhör en hatad skara, mer hatad än varg, harkrankar, kommunister, muslimer, romer o.s.v… så brukar jag aldrig omnämna hans existens, eller hans kompisars…speciellt inte för besökande kvinnor!

Detta skulle bara leda till att jag garanterat blev ensam i soffan, eftersom de åtta ögon som nyss stirrade på mig tillhör en sådan här söt liten individ… då flyr omgivningen i skräck! 😉

Visst är de fina, speciellt när man ser deras vackra ansikten:

Lugna ner dig nu, Husspindeln är helt ofarlig, liksom de flesta spindlar och gör en enorm nytta genom att bl.a. ta insekter (som inte alltid är lika nyttiga i hushållet, utan snarare irriterande och allmänt skadliga).

…och personligen skulle jag gärna haft ett par Huntsman i huset, men troligen skulle inte mina ”katter” gilla detta! Se filmen nedan, den är faktiskt mest komisk!

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö.. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Åtta galna ögon stirrade mot mig!

  1. mariadesuede skriver:

    Jaghade en liten spindel som lugnt promenerade pà min hand när jag skulle lyfta en kartong, en pytteliten. ”L’araignée” som det heter pà franska, men det var mest komiskt att se den börja spinna sitt nät mellan fingrarna.

    Det är fascinerande djur och nyttiga, fast i naturen sà är alla djurarter viktiga för biodiversitetens bevarande. En mikroskopisk insekt äts upp av en större, den insekten äts upp av en spindel eller en fàgel, sen blir dessa rovdjur bytesdjur till andra rovdjur, sen dör dessa, dà kommer andra rovdjur och asätare för att roffa àt sig stora delar av kadavret, sen kommer insekterna, sen mikroberna osv…

    Örnkramar

  2. arrami54 skriver:

    …väl beskrivet och tyvärr är människan idag p.g.a. sin destruktivitet det största hotet mot biodiversiteten och därmed sig själv!

    Kram! 😉

  3. starkskör skriver:

    Åh, om denna pausknapp verkligen fanns!!!!!
    Jag är rädd för att det kommer ta lång tid innan Libyen kommer på fötter igen. Tyvärr passar många makt- och penninghungriga på att ta för sig i den situation som råder där. Och de som får lida, som vanligt, är folket överlag. Men man kan ju alltid hoppas…

    Spindlar, ja… jag gillar när jag har spindlar hemma. Faktiskt. Okej, de där med ärtkropp och harkranksben är jag inte stormförtjust i direkt, men de brukar ju mer hålla till i fuktiga utrymmen än inne i lägenheten.
    Nej, fler spindlar betyder färre flugor… och det föredrar jag 🙂

  4. arrami54 skriver:

    …ja, det är en pausknapp man saknar och behöver ibland! 😉 Delar din syn på utvecklingen i Libyen och alltid är det folket som tar smällen.

    Kul att du inte har någonting emot spindlar, sympatiskt drag! 😉 Och du vet, man skall inte döma ”hunden efter håren” och ej heller spindeln efter benen! 😉

    Må bättre än gott!

Kommentarsfältet är stängt.