Sveriges historia är också, hatets historia!

I en minnesceremoni på tisdagseftermiddagen den 1:a augusti, uppmärksammades det som senare har fått namnet ”Zigenarnatten”. Natten mellan den 2 och 3 augusti gasades ca 3.000 personer ihjäl i nazisternas utrotningsläger Auschwitz-Birkenau.  Händelsen kallas ”Zigenarnatten” och är en officiell minnesdag.

Under nazisterna blommade hatet ut och vi kan nog alla den vidriga delen av vår gemensamma historia, med ordet ”gemensamma” vill jag peka på att den svenska historien är lika fylld av den unkna rasism som eskalerade till dödslägrens massmord i 1940-talets Tyskland. Denna rasism, fientlighet och rena hat som svenska romer utsatts för och utsätts för fortgår och vår mörka historia (kultur?) har t.o.m. idag förespråkare som sitter som ”hedrade” folkrepresentanter i vår riksdag.

Hur började då svenskarnas hat mot romerna? När en grupp om ca trettio romer kom till Stockholm år1512 fattade Gustav Vasa misstankar om att de var spioner och de utvisades senare. Alla romer utvisades 1520 efter order från kungen. (Det är emellertid inte helt klarlagt om dessa verkligen var romer eller om de tillhörde någon annan folkgrupp, eftersom alla nomadiserande grupper av utländsk härkomst på den tiden benämndes med samlingstermen ”tatarer”).

Under hela 1500-talet var det belagt med dödsstraff för manliga romer att överhuvudtaget befinna sig i Sverige. Året 1560 förbjuder ärkebiskopen Laurentius Petri alla präster allt samröre med romer, de fick varken döpa, viga eller begrava dem.

Drottning Kristina beordrar 1637 på nytt att alla romer skall ut ur landet, de manliga romer som påträffas skall hängas och kvinnor, barn utvisas med omedelbar verkan.

Vår lite modernare historia är inte vackrare, åren 1914 – 1953 var romersk invandring till Sverige förbjuden, vilket betyder att Sveriges gränser var helt stängda för romerska flyktingar under andra världskriget och de nazistiska förföljelserna. (De som bodde här fick enbart vistas på samma ställe i maximalt tre veckor.)

Vi var alltså indirekt delaktiga i nazisternas utrotning eftersom vi vägrade romerna inresa och skydd inom vår nations gränser.

Det var vanligt att barn tvångsomhändertogs, placerades på barnhem, även att kvinnor och män tvångssteriliserades ända in på 1970-talet.

Idag är bilden några toner ljusare, vi dödar inte romer och vi tvångssteriliserar dem inte, inte heller finns det en allmän tendens till att barnen omhändertas…men lever hatet kvar? Hatet som först uppkom p.g.a. en kungs lite paranoida misstanke?

…ja, hatet lever kvar, det är t.o.m. i organiserad form verksam ända in i vår riksdag och drabbar romer, muslimer och andra invandrar/flyktinggrupper via retoriskt hat och ”hatets språk” som leder till nytt våld, eftersom det alltid finns individer som därmed, i hatets namn, tror sig göra rätt. Sverigedemokraterna var t.ex. inte skyldiga till handlingen som tog så många norrmäns liv, men de är skyldiga till att sprida hatets retorik och hatets kultur! Det är hederligt att se hatets retoriska källor och bekämpa dem i demokratisk ordning, även om dessa källor kvider av enfaldens ursäkter: ”Skyll inte på oss!” Det är ohederligt att INTE tala mot hatet!

Det är ”hatets kultur” vi skall bekämpa och vi får aldrig glömma att även svensk historia bär skuld, hatets kollektiva skuld.

 

Det här inlägget postades i Min syn på SD!. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Sveriges historia är också, hatets historia!

  1. Danne skriver:

    Du kan ju fråga dig varför nästan alla som jobbar/jobbat i butik i Stockholm haft minst en incident med stora romska familjer som stjäl i butiken. Jag har varit med om två sådana nu…
    Mina vänner rapporterar om likadana händelser.

  2. arrami54 skriver:

    …och de har INTE haft incidenter med snattande tjuvaktiga svenskar? Dina vänner ”rapporterar”? Tror snarare att de i pueril iver sprider rykten på rasistisk grund och håller liv i hatkulturen mot romer…
    …men du kan ge oss evidens om att alla romer är tjuvar och att de ledet stöldstatistiken ?
    Ärligt talat, hade jag levt upp med det hat som möter romer och känt det riktat mot
    mig…så är det inte otroligt att jag bemött detta hat med att leende snatta det jag behövt. Så som man bemöter människor, så blir man bemött!

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7449557.ab

    …du borde faktiskt skämmas ”Danne”!

  3. Brottsbekämpare sen tio år skriver:

    Vilket skenheligt skitprat. Det är få grupper som jobbar så hårt på att bekräfta alla negativa stereotyper om sig själva som zigenare. Utöver allt vanligt stjälande är de råa åldringsrånen en nästan helt zigensk företeelse. De är inte föraktade på grund av blodlinje eller på grund av Gustav Vasa, de är föraktade för sin kriminalitet.

  4. arrami54 skriver:

    …är inte ”hets mot folkgrupp” ett brott och är det inte exakt detta det brott du begick i kommentaren?
    Du är ett lysande exempel på rasismens enfaldiga och hatiska retorik och du har ingen reell fakta, statistik, undersökningar och kunskap att bygga dina påståenden på, redovisa dina källor, tack!
    …du tror, hatar och sprider unkna rykten, eller hur?
    Intressant att du kallar dig ”Brottsbekämpare sen tio år”…är du polis/åklagare? Skriv då under eget namn, har du det modet?
    Du missar någonting intressant i din kommentar, det finns inga så enfaldiga, ointelligenta och puerila som de hatiska rasisterna: Det är få grupper som jobbar så hårt på att bekräfta alla negativa stereotyper om sig själva!

    ”Hets mot folkgrupp” regleras i Brottsbalken, 16 kap. 8 § Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.
    Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet. Lag (2002:800).

  5. HEMIMAMMA skriver:

    Bra jobbat Arrami både i inlägg och kommentarer. Trevligt att se din vargkäft finna gott kött att bita i =0)

    Det var som fan att DN var sådana… jag har själv drabbats av censur av någon anledning.

    Facebook har tagit bort MIN grupp ”Hemimammas vänner” utan att meddela mig eller fråga. Eller ge mig ett skäl… så censuren finns definitivt

    Vad kan lilla harmlösa JAG ha skrivit som retar någon så?

    Hemikram

  6. min farsa had en butik som sålde symaskiner ..ok, det kom en zigensk familj och man bad om att deras lilla dotter få låna en toalett. sen gick man ut och tackade för …när han skulle raka sig och gick till det lilla privata rummet som kallas för wc där lila flickan varit …och öppnade ett skåp och allt var borta…ahaa den där lilla tjuven som följt med sina föräldrar och stjäl i andras butkioer genom att låna toalett,.och du, vem är det som är rasist? Du tål inte det här sortens sanning om romer. jag vet det och har själv sett det hur de höll på med, snatatde ett par chocklad under en kjol goch jag tog henne på bar gärning, butiksföreståndaren tackade…och du kallar säkert mig för rasist för att jag hjälper samhället från tjuvpacket.

  7. arrami54 skriver:

    …antagligen är det någon ”rasist” som anmält mina länkar och DN:s ”moderator” läste inte. Jag har sänt ett e-post meddelande till DN där jag försynt frågar om orsaken, men jag räknar INTE med ett svar.
    …jag vet inget du skrivit som borde falla under censur, men mänskligheten gillar mest medhåll, ger man motstånd blir man inte populär…då blir man lätt ”kommunist”, ”idiot”, ”multikulturist”, ”muslimkramare” och fan vet allt man kallas…har en fin liten samling avsänd från ”Ove” nedan och kommer det mer är det fog för en polisanmälan! 😉

  8. arrami54 skriver:

    Det som gör dig till rasist är att du generellt pekar ut en folkgrupp som ”tjuvpack”, att du ingriper mot en stöld, ett ”snatteri” är bra, men ingriper du om det handlar om din svenska granne?
    Även denna kommentar gränsar till brottet ”hets mot folkgrupp” och fortsätter du med liknande puerila hatretoriska övergrepp lär det komma en polisanmälan mot dig, förr eller senare!

  9. säger du det?…det är faktiskt inget hat mot dem, man får väl tycka att det är fel av dem. .du överdriver ord som hat och dylikt , du går på djupt vatten.. hej då …nu får det tamejfan räcka med det…det lönar sig inte att övertyga dej vad jag har sett och upplevt…tack!!!!! lev ditt liv och jag har mitt liv.. be dem att sluta kasta stenar mot brandmännen och poliserna. kan du göra det? jag rasist moahahaha .,..jag har ju själv vänner som är invandrare… det har ajg ju berättat —mer behövr jag inte säga mer…jag önskar dej ett gott liv punkt o slut…kallamr man en för tjyvpack betyder inte att alla är det men som du toilkar det så har du fel…tro inte att alla är goda männsikor som du tror…att hata är ett starkt ord…jag har inte på ett sätt beskrivit att jag hatar..du har själv hittat på…man får väl inte tycka om att de gör förbannat dumt..som de på grängesbergsgatan som kryllar fullt av kriminella asylsökande invandrare..det är bara att inse faktum…tyvärr…jag har själv sett det på nära håll.,..jag är ingen polis somgår och ringer 112 för att dom gör det…men polisen har redan gjort det och rensat bort rötäggen som inte borde finnas till…nu kan mina vänner andas ut på sin bilverkstad utan att bli hotad av dessa skurkar. Black Cobra består av invandrare. förklara detta för mig varför det blir så här? Du går väl inte och stöder dem bara för att de är invandrare. Det är inte så konstigt att hederligt folk tröttnar, till och med mina invandrarvänner är heligt trött på dem. Se på Italien, asylsökande flyktingar (afrikaner) ställer mycket ofog där. och på migartionsverket någonstans i Sverige har man tuttat eld på av asylsökande. Hur var våra svenskar som invandrade till amerika, jo de kämpade sig upp och blev fria från gamla sveriges hårdföra politik. Min morfars bror kom till usa 1912. och min systers make morbro bor i loos angeles… det är inte så konstigt att 1 1/2 miljon svenskar vandrade in på grund förtrycket, politiskt och religösa skäl pga svenska statens kyrka förbjöd frireligösa att utöva sin religion trots att man har exakt samma bibel och ber till samma Gud. Men de ställde aldrig någon ofog som dagens invadrare gör. obs drar ej alla över en kam, men håll me dom att det förekommer rät ofta. Hemska tider då!

  10. arrami54 skriver:

    Bra att du inte hatar, men jag läser fortfarande en ton av att du generaliserar likt SD och andra nyfascistiska/rasistiska och invandrar-/flyktingfientliga grupper som ser alla invandrare och främst muslimer som ett hot. De har en tydlig ton av den utveckling som skedde under 1930-talet dessa grupperingar…då var det judarna som hatades intensivt, nu är det muslimer och grupper som kommer från länder utanför Europa. Och som alltid, ett tydligt hat mot romer.

  11. Många av muslimerna är inte bättre själva som går och hatar judar…vi importerar rasism hit till vårt land…ska vi tillåta det? det kan man läsa tydligt… http://www.radioislam.org ren och skär judehat….inkluderat Mein kamph i radioislam ..det är bara att läsa det..lycka till! och inse faktum….

  12. arrami54 skriver:

    Rasism och främlingsfientlighet finns i alla kulturer, den bygger på mänsklig rädsla och primitiva revirmotsättningar och används som politiskt vapen av individer som vill öka motsättningarna mellan folkgrupper p.g.a. egen vinning.
    Att andra är rasister är inget bra skäl till att själv bli en eller vara en…lika lite som det faktum att folk mördar är ett bra skäl till att själv mörda!
    Alla former av rasism skall motarbetas, oavsett om den kommer från svenska nationalister som Sverigedemokraterna eller t.ex. kristna -, judiska -, muslimska grupperingar.
    Vi importerar inte rasism, vi tar emot invandrare och flyktingar, precis som andra länder tar emot svenska invandrare. Människor begår brott, olagliga handlingar och sprider
    propaganda med unket innehåll världen över, brottslighet är varken kulturellt, genetiskt eller etniskt betingat, det är alltid individers valda handlingar och det är därför vi har rättsvårdande myndigheter och lagar för att hålla samhället på en någorlunda civiliserad nivå!

  13. en fråga…vill du införa sharialagen här i vårt land? Moderatskitstöveln Abdirasak Waberi går ut förpestar och propagerar för islam.

    Abdirasak Waberi är för övrigt aktuell där Skolinspektionen nu riktat allvarlig kritik på hans muslimska friskola Römosseskolan i Göteborg. Han fick även avslag tidigare i år från att expandera skolverksamheten till Eskilstuna. Det blev ingen muslimsk friskola efter att politikerna sagt nej.

  14. arrami54 skriver:

    😉
    Nej, jag vill inte införa sharialagar, jag vill inte heller införa dödsstraff, eller som en del ”kristna” vill, abortförbud, förbud mot homosexuell samlevnad, giftermål m.m.
    Du får i en demokrati acceptera att individer framför åsikter som du inte gillar, det enda du kan göra är att argumentera emot. 😉
    Det är ingen som helst risk att vi får sharialagar i Sverige…tror du svalt lite väl mycket SD-propaganda?

  15. du tror så lite om vad som händer, i england har men redan infört shariazon, Det är knappast en sd propaganda,och det är bara det att journalister är rädda för att skriva om det då blir man kallad för rasist utan förklaring.

  16. arrami54 skriver:

    😉 nja, det där ÄR falsk propaganda, en skiljedomstol eller skiljenämnd används bara om båda parter frivilligt går med på det och systemet i England kan helt jämföras med svenska skiljenämnder…och de har INGENTING med det offentliga rättssystemet att göra.
    SD-propagandan bygger som vanligt på okunnighet!

  17. ok skyll dig själv…pk är såna som du som inte vill inse vad som händer. Min vän bor i London har sett det..tyvärr…bara att inse denna faktum. Jag såg på tv1 för något år sedan att han (islamist) blev filmad i smyg i London och pekade mot restaurangen sa den där syndarna ska vi spränga. Ack, men det vill du inte veta av. Vad är du rädd egebntligen rädd för? Att sanningen kommer snart ifatt dig? se så, skit i dem du ….är det bara du som alltid har rätt? Bara att kolla, okunnighet eller ej? Vad är viktigast för dig sanningen eller …..?
    Jag kan tala om för dig när jag var i Rumänien för några år sedan, har varit där 15 ggr, allt började med innan revolten och efter revolten körde till en dövskola i Sibiu för röda korsets räknng, , jag blev efterfrågad av en idiot som suttit inne flera gånger om jag kunde skaffa kvicksilver åt honom…fattade att det till sprängmedel, jag frågade vem ska ha den? Palestinier sa han…ok fy fan. Resten kan du gissa det själv. La revedere

  18. arrami54 skriver:

    La Revedere? Du menar vinet? La Revedere Regala (nr 2625 i systembolagets katalog).
    Vitt vin, halvtorrt, lätt och avrundat, hyfsat sällskapsvin för dem som gillar denna smak av äpplen och torr jord! 😉
    … 😉 …jo, jag skyller mig själv och håller mig till fakta, inte enfaldens rykten och andra dumheter!
    Du vet det tydligen inte men den typ av domstolar du hänvisar till är vad jag beskrev i kommentaren ovan och eftersom du inte kan styrka via evidens vad du talar om så kommer det en ”svada” om Rumänien. Varför?
    Vill ni repriserar den vidriga kultur 1930- och 1940 talets Nazitysklad stod för, då var det judarna som hatades nu är det muslimer och andra ”icke svenskar”. Det finns ingenting jag är direkt rädd för, men ogillar starkt det tänk som sprids likt dumhetens pandemi och att okunnighetens rädda små nationalistiska riddare, skall lyckas slå sönder demokratin och reprisera 1940 talets fasor. För det är väl det du vill, sprida hatet mot ”dem”, som inte är kulturella kopior av dig? Vad det gäller rädsla så ser jag i skrivande stund tydligt en rädsla i din retorik, nämligen: ” Muslimerna kommer och tar mig!”
    😉
    Även i Sverige förekommer religiöst betingade ”domstolar”, inom t.ex. Jehovas Vittnen och andra sekter kan medlemmar dömas till straff som vi övriga finner både orealistiska och osmakliga. Vi tar ett exempel: De äldste i Jehovas Vittnen får reda på att en kvinnlig medlem lever i ett samboförhållande med en man som inte är medlem i sekten och de dömer kvinnan till ”tyst uteslutning”, vilket innebär att ingen medlem i ”kyrkan” får tala med henne, inte ens hennes halvvuxna döttrar och söner.
    Ett exempel ur den mångkulturella svenska kulturen!
    Vad det gäller Rumänien har jag själv besökt landet ett antal gånger, har bl.a. kört hjälpsändningar dit åt svenska kyrkan och mött både ”hög” och ”låg”. Såg och mötte extrem fattigdom, Bukarest gatubarn t.ex. och såg en extrem rasism, främst mot romer.
    …och vad du tycker om romer har ju liksom framkommit i dina kommentarer, liksom vad du anser om muslimer!

  19. Jan Petterson skriver:

    Ditt inlägg är modifierat = raderat! Publicerar inte dylik rasistisk smörja! / Arrami.

Kommentarsfältet är stängt.