”De svälter redan när de börjar gå”

…och stegen, vandringen, är en desperat flykt undan döden! Det händer återkommande att t.ex. regnen uteblir och vi reagerar som alltid…sent!

Avståndet är en orsak, människovärdet ligger i ordet ”nära” och vi ser hur hatet växer med avståndet när vi studerar de främlingsfientligas retorik. Det lär bli tyst från den gruppen i kommentarsfältet här, inte samma glöd och låga som när jag kritiserar deras sjuka ideologi!

Kevin Carters berömda bild från Sudan är åter aktuell...men det är den alltid och bilden talar rent symboliskt till mig.

Den berättar om orättvisa, om en mänsklig värld där ”God” (Gud) saknas (eftersom han är en falsk mänsklig konstruktion!) och där ett verkligt beläte med hans initialer styr! G.O.D står för girighet, en värld där en procent äger ca 36% av världens rikedom, en värld där två procent äger 50% av världens rikedom.

Världens mäktigaste och ”rikaste” nation är en nation av skuld, ekonomiskt är skulden ca 14.300 miljarder dollar och det är en framgång när den ökas (?), bilden är likadan i Europas ”förenade” stater (EU)…men det finns nog en annan, en värre skuld!  Du ser den om du räknar alla i onödan döda.

Vi är på väg mot en ekologisk konkurs, en konkurs långt värre än den ekonomiska och många börjar hata, ”dem de andra”, som de skuldbelägger i enfaldens dåliga försök till ursäkt: ”Det är deras fel!”

Mänskligheten vandrar ”framåt”, men vilket är målet? Styrda av fel ledare, våra ”valda” ledare (?), går vi mot en trippelkonkurs, den ekologiska, den mentala och den minst viktiga, den ekonomiska.

USA, ett land med mycket skönhet, även mänskligt, men också ett land med stor ”skuld” och där ”God” i realiteten betyder ”Guns, Oil, Drugs”, då de tre styr ekonomin, makten, mänsklighetens verkliga ”Gud”!

Gamen symboliserar inte främst naturens hårda ton, den symboliserar främst vår skuld, vi i vänsterlandet vars påstådda ”rikedom” är stulen, byggd på skuld och falsk cynism.

Kevin Carter fick hård kritik när han inte hjälpte barnet bilden berättar om, detta och en annan sorg fick honom att omfamna den död andra flyr:

”Jag är verkligen, verkligen ledsen … deprimerad… utan telefon… pengar till hyra… pengar till barnstöd… pengar till skulder… pengar!… Jag är hemsökt av tydliga minnen av mord och lik & ilska och smärta… av svältande eller skadade barn, av skjutglada galningar, ofta poliser, av bödlar… Jag har gått för att möta Ken  [Syftandes på hans nyligen avlidne vän Ken Oosterbroek] om jag har tur. Jag har alltid haft allt vid mina fötter, men att vara jag är hemskt oavsett. ”

Jag tror inte Kevin var hemsk, han besegrades bara av sorg och den värld han speglade och orden: ”Jag har alltid haft allt vid mina fötter, men att vara jag är hemskt oavsett. ” …kan tyvärr även stå som en beskrivning av mänsklighetens kollektiva skuld:

Vi har alltid haft allt vid våra fötter, men att vara vi är hemskt oavsett!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till ”De svälter redan när de börjar gå”

  1. HEMIMAMMA skriver:

    Naturligtvis har du rätt.

    Hemikram

  2. arrami54 skriver:

    …rätt, eller inte, det är så här jag ser mänskligheten i ett globalt och historiskt perspektiv.

    Kram.

  3. Ping: …det regnar inte på Venus. | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.