…i Narcissismens tidevarv mobbas vi alla av media.

…hon kom lite sent på kvällen, festen var igång…hon log och frågade om jag kände igen henne…?…jo, svarade jag leende: ”- Den skönheten glömmer man inte”.

Men snart kom samtalet in på hennes komplex över sin näsa, hon menade t.o.m. att hon kompenserade sig genom sin utbildning till ingenjör…snart erkände ytterligare tre kvinnor sina komplex över näsa, bröst…fyra underbara kvinnor/människor som fastnat lite i en illusion av att de INTE duger…VARFÖR?

De gav delvis svaret själva…mediabilden, formad av reklamens syfte att sälja…reklamen stjäl din kärlek till dig själv och försöker ge den tillbaka till dig…till priset för varan. Men reklammakarnas subtila ”mobbning” stjäl mer….och reklamlögnen besegrar dig! Reklamen låtsas falskt ha svaret…på dina svårigheter, problem, på din lycka.

KÖP …och ditt liv kommer att förändras, du kommer att bli sedd och älskad! (Den som har flest häftiga prylar när h*n dör…VINNER!)

…lögnen och ”mobbningen” ÄR uppenbar men ändå accepterar vi den…varför? Hur många kvinnor, unga tjejer drabbas (även män/pojkar!) och får en förvriden självbild, dåligt självförtroende, skadad självtillit och tärande komplex?

Den narcissistiska människan speglar sig hela tiden i andra…vilket reklamen fullt utnyttjar, förstärker…och använder knepet att via bilder, som skulle kunna vara du, bara du förändrade ditt liv (genom konsumtion). Du blir avundsjuk på dig själv, såsom den du skulle kunna vara. Hur skapas denna självavund, jo…du luras tro att du får andras avund om du konsumerar varan som du upplever dig förändrad av…knepet är att du skall föreställa dig förändrad…på så sätt blir du föremål för andras beundran och först då kommer du att kunna älska dig själv!

…och utan varan blir du givetvis otillfredställd, rastlös, uttråkad och orolig…och jag har mött så många kvinnor med dessa skapade komplex att jag börjar bli riktigt sur på att vi accepterar denna djävla mobbning reklamen står för…de lurar dig att glömma att DU är det vackraste exemplaret av DU som finns!

…och när du glömmer detta, luras du inte bara att glömma kärleken till dig själv…du riskerar också att förlora förmågan att älska andra…och det ”Narcissistiska tidevarvet” skadar oss alla!

Vi lever i narcissismens tid…i egoismens skugga och det gynnar fåtalet, vi förtär oss själva, tonar bort som Eko, förbrukar vår jord i en meningslös jakt på en tillfredsställelse vi aldrig når via falsk konsumtion och tynar bort likt Narcissus…ynglingen som bara kunde älska sig själv!


Echo and Narcissus. Bild: J.W. Waterhouse.

Narcissus var son till Kefissos, flodguden och otroligt vacker. Alla som såg honom blev förälskade och fastnade i denna längtan. Själv blev han aldrig kär.

Nymfen Eko såg honom och kunde sedan inte tänka på något annat än Narcissus. Eko hade förnärmat jaktgudinnan Hera och fått straffet att aldrig kunna tilltala någon och om hon blev tilltalad kunde hon bara upprepa vad denne sagt till henne…

Eko jagade ständigt efter den unge och sagolikt vackre Narcissus och varje gång han ropade, besvarade hon hans rop med exakt samma ordalag. Men Narcissus blev bara arg och stötte bort henne. Eko förtärdes sakta av sin ständigt växande kärlek och gömde sig i blygsel och djup förtvivlan. Sakta förtvinade hennes kropp, huden skrumpnade och blodet torkade. Till slut återstod bara hennes stämma…så lever hon än…i bergen, i skogarna…sedd av ingen, hörd av alla.

Afrodite, kärlekens gudinna, blev arg på Narcissus, eftersom han avvisat Ekos kärlek…liksom alla andra nymfers. En dag när Narcissus kom till en silverklar, blank källa…straffade Afrodite honom. När han lutade sig ner mot källan för att dricka…såg han en underskön yngling…och blev djupt förälskad. Narcissus blev aldrig mätt på att se sin spegelbild, han sträckte sig efter den…försökte omfamna den…men kunde aldrig nå den. Sakta förtärdes han av sin eviga längtan och föll till slut död till marken…där han utandades sin sista suck, står en blomma…

…den vita och vackra Narcissen.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till …i Narcissismens tidevarv mobbas vi alla av media.

  1. Urban Medin skriver:

    Skönt, nu har kommit ifrån den värsta av alla media iaf.
    Jag förväntar mig bara ett ÄNTLIGEN 🙂
    Trevlig torsdagkväll.

  2. sarahmara skriver:

    Vilket vackert inlägg!, det tillägnar du alla kvinnor känns det som. Och det är inte vanligt att en man skriver såhär. Men så skriver du ju om lite udda saker ibland:P.
    kramizar o du är med på min lista nu=)

  3. arrami54 skriver:

    …som sagt, ÄNTLIGEN! 😉 Tidningen Aftonbladet är kass men deras bloggportal var bra…så jag lämnade AB-bloggen lite ambivalent.
    …men kul att du hittade hit och nu hittar jag dig! 😉
    Detsamma!

  4. arrami54 skriver:

    …tack och jo, jag är väl lite ”udda”! 😉 Tänkte nog både p+å män och kvinnor när jag skrev inlägget, tror män drabbas lika hårt av medias ytlighet men de är bara tystare i sak…?

    Tackar, kram och detsamma! 😉

  5. mariadesuede skriver:

    Vackert inlägg! Une beauté…

    Nu lägger jag in dig pà nya Parisiska för freden…

    Örnkramar

  6. arrami54 skriver:

    …tack! 😉
    Glad för nu hittar jag dig med!

    Kram.

  7. sarahmara skriver:

    Lite udda=…Ta inte i nu:P. Sätt igång att skriva lite här nu!
    kramizar/Sarahmara

  8. mariadesuede skriver:

    Jag flyttar över ”Rovdjurens Värld” till ”La vie sauvage”…

    Det blir en fransk-svensk blogg nu…

    http://laviesauvage.wordpress.com/

    Örnkramar

  9. arrami54 skriver:

    …okej, jag är väl totalt udda då! 😉 …och jo, det kommer fler inlägg en dag!

    Kram.

  10. arrami54 skriver:

    …tack, du ligger i min länklista till höger här nu! 🙂

    Kram.

  11. HEMIMAMMA skriver:

    lika vackert som första gången jag läste det på AB…

    Tänk att jag minns alla hundratals texter jag läst hos dig genom min bloggtid…

    Vad heter din bloggs tema?

    Hemikram

  12. arrami54 skriver:

    …tack och du måste ha ett bra minne!
    Jag har inget speciellt tema, jag valde ett och jobbade om det lite för att det skulle bli likt det jag hade tidigare…och jag trivs med bloggens utseende-tema.
    Tänker du på innehållet så blir det blandat! 😉

    Kram.

  13. Ping: ”En gång var han en annan” | Varghjärta

  14. Ping: …om ett oerhört givande samtal. | Varghjärta

  15. Ping: …nej, ingenting är ensammare än ”jaget”. | Varghjärta

  16. Ping: …det är likgiltighetens tidsålder! | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.